„Sokat jelent, ha az aprónak tűnő dolgokban is tudatosak vagyunk!” – Interjú a Coca-Cola HBC Magyarország egyik vezetőjével

A Coca-Colát már bizonyára kóstoltad, de vajon mennyire ismered a vállalatot? A Coca-Cola HBC Magyarország Külső kommunikációs vezetőjével, Nyilas Orsolyával beszélgettünk a cég fenntarthatósági törekvéseiről. Mi az a körforgásos gazdaság? Mit tesznek azért, hogy megóvják a bolygót? Hogyan tudsz te is hozzájárulni a Föld jövőjéhez? Olvass tovább, és a hasznos tippek mellett a kulisszák mögé is bepillanthatsz!

 

Interjúalanyunk:

NyilasOrsolya_Frisdiplomas.hu

Nyilas Orsolya

Külső kommunikációs vezető, Coca-Cola HBC Magyarország

 

Kérlek, mesélj arról, hogy hogyan kerültél ebbe a pozícióba!

Bár tanárként végeztem, karrierem elején a Philipp Morris-nál mint sales-es kezdtem, majd az Avonhoz kerültem PR menedzserként. Ezt követően  különböző multinacionális vállalatoknál (Telenor, Samsung, Vodafone) dolgoztam belső kommunikációs és CSR területeken, illetve a Vodafone-nál a Vodafone Magyarország Alapítvány működése is hozzám tartozott. A Telenornál éppen a névváltás idején (megj.: a vállalat korábban Pannon néven működött) menedzseltem a külső kommunikációt, a CSR-t, és végül – a névváltást követően – a social médiát is.

2017 óta dolgozom a Coca-Cola HBC Magyarországnál, nagyon élvezem, szeretem a csapatomat és a közeget is, amelyben lehetőségem van dolgozni. Most a külső kommunikáció, vállalati kommunikáció és a social media tartozik hozzám, illetve különféle projektek a fenntarthatósággal kapcsolatban, például a CSR programjaink is.

Hogyan kell elképzelni egy napodat?

Szeretem a rendet, úgy tartom, ha az alapok megfelelőek, akkor nagyon jó dolgokat lehet csinálni. A reggelek, délelőttök folyamán a jóváhagyásra váró dolgokat intézem el (szövegek, árajánlatok, stb), hogy ezek ne nálam álljanak, és a kollégák tudjanak haladni a projektekkel. A délutáni, esti órákat kreatív gondolkodással és megbeszélésekkel töltöm. A mi szakmánkban mindig erős a nyomás  a folyamatos megújulásra, arra, hogy a piac szemszögéből továbbra is érdekes maradj – ehhez pedig sokat kell gondolkodni azon, hogyan tudjuk a kommunikációnkat másképp, kreatívabban, jobban csinálni. Úgy gondolom, az ebbe fektetett energia és pénz megtérül abban, hogy az emberektől, a fogyasztóktól pozitív figyelmet kapunk.

Van olyan projekt, amit kiemelnél, mert annyira jól sikerült vagy annyira közel áll a szívedhez?

Az idei évben lecseréljük a melegital-automatáinkban az egyszerhasználatos műanyagpoharakat 100%-ban újrahasznosítható papírpoharakra. Tesszük mindezt egy kreatív együttműködéssel, ugyanis grafikai pályázatot hirdettünk a MOME-n, az egyetem hallgatói között, azzal a céllal, hogy az új papírpohár olyan külsőt kapjon, amely támogatja a fogyasztói tudatosságot, felhívja a figyelmet a hulladék körforgásban tartásának fontosságára, így ösztönözve a papírpohár újrahasznosítására. „Az én kávém, a mi bolygónk” pályázat nyertes alkotásaival országszerte több mint 1000 melegital-automatából, fogyasztói tudatosságot támogató dizájnnal ellátott, teljes egészében újrahasznosítható papírpohárban kapható majd a tea, kávé vagy épp a forró csokoládé.

Azért is áll közel a szívemhez ez a projekt, mert egy olyan generációval tudtunk együtt dolgozni, akik fiatalok, egyetemisták, és akik nekünk különösen fontosak. Érdekes és produktív beszélgetéseket tudtunk folytatni velük például a körforgásos gazdaságról, fenntarthatóságról, környezetvédelemről, a gazdaság és az ökológiai lábnyom összefüggéséről.

MOME_Frissdiplomas.hu

Mit gondolsz arról, hogy a munkavállalók számára fegyvertény lehet a fenntarthatóságra való törekvés, ha 2 munkahely közül kell választani?

Egyetértek. Bár két éve volt, mikor legutóbb interjúztattam, akkor már több fiatal jelentkező a fenntarthatósági programjainkat emelte ki arra a kérdésre válaszolva, hogy mit tudnak a vállalatról. Amire nagyon üszke vagyok: a legtöbb munkatársunk szabadidejében, a vállalattól teljesen függetlenül is önkénteskedik – erre rá is szoktam kérdezni az interjún.

Mit tesztek az ügyért vállalaton belül?

Mivel a Coca-Cola is része a csomagolási hulladékkal kapcsolatos problémának, a megoldásnak is része kívánunk lenni, ezért aktív szerepet vállalunk a csomagolási hulladék kezelésében. Fontos, hogy a csomagolási hulladék elleni fellépést ne csak a gyártási és üzleti folyamatainkban, hanem a társadalmi felelősségvállalási tevékenységeinken keresztül is elősegítsük, támogatva ezzel a társadalmi szemléletformálást is.

Mesélsz egy konkrét projektről?

Az árvizek következtében minden évben jelentős mennyiségű uszadék, szerves anyag és kommunális hulladék vonul le a Tiszán. A The Coca-Cola Foundation támogatásával létrehozott hazai kezdeményezésünk, a Hulladékmentes Tisza projekt keretében 2019 nyarán a vízügyi és civil oldallal összefogva vállaltuk, hogy közös erővel megtisztítjuk hazánk második legnagyobb folyóját, a Tiszát.

Azóta vállalatunk több mint 200 munkatársa négy önkéntes akcióban is részt vett, ahol a PET Kupa önkénteseivel közel 8 tonna hulladéktól szabadítottuk meg a folyót. Eddigi utolsó önkéntes napunkat tavaly augusztusban rendeztük, ahol egy remek hangulatú önkéntes napon gyűjtöttük kollégáinkkal a hulladékot a folyóból és árteréből. Öröm látni, hogy milyen elkötelezettek a munkavállalóink, hogy milyen lelkesen vesznek részt ezekben az aktivitásokban. A PET Kupás önkéntes napunkon túl a vállalat lehetőséget ad a kollégáknak arra is, hogy a számukra kedves ügyért, civil szervezetnél negyedévente egy napot önkénteskedjenek. Ennek anyagi vonzatát és eszközigényeit a vállalat állja. Sajnos a covid alatt kevesebb lehetőségünk volt önkénteskedni, mert nálunk – lévén, hogy élelmiszeripari cég vagyunk – még szigorúbb belső szabályok léptek életbe. Bízom benne, hogy hamarosan visszatérhetünk oda, hogy ezzel a lehetőséggel ismét sok kollégánk fog élni.

PetKupa_Frissdiplomas.hu

Szembetűnő, hogy a környezetvédelem és fenntarthatóság kiemelt témája a Coca-Cola Magyarország kommunikációjának. Eddig milyen sikereket értetek el ezen a területen?

Ebben hisz a vállalat, és ez vezérli többek között “Az üres palack is érték” országos szemléletformáló kampányunkat, amelyben az egyes csomagolási anyagokat, azok jellemzőit és újrahasznosítási módjait mutattuk be amellett, hogy a szelektív hulladékgyűjtés fontosságára hívjuk fel a figyelmet. Mindegy, hogy Coca-Coláról vagy más márkákról, PET palackról vagy alumíniumdobozról van szó, az italcsomagolások csak akkor tudnak újrahasznosulni, ha nem a természetben eldobva végzik. Igyekszünk tudatosítani vásárlóinkban, partnereinkben, hogy az általunk gyártott és forgalmazott termékek csomagolásai 100%-ban újrahasznosíthatóak. Szeretnénk, ha a fenntarthatóság és a körforgásos gazdaság fontosságának üzenete segítené a szelektív hulladékgyűjtést és újrahasznosítást, hogy a csomagolások az elsődleges felhasználást követően is a körforgás részei maradhassanak.

És mit tehetünk egyénileg a környezetünkért?

Nagyon sokat jelent, ha az olyan aprónak tűnő dolgokban is kellőképpen tudatosak vagyunk, mint pl. a szelektív hulladékgyűjtés, a csap elzárása, az élelmiszerpazarlás csökkentése, vagy a villany lekapcsolása. Fontos, hogy magunktól is tegyünk a környezetünkért. Nekem az autómban például mindig van egy szemeteszsák és gumikesztyű, hogy ha valahol hulladékot látok, és lehetőségem van megállni, akkor össze tudjam szedni. Hiszek abban, hogyha mindenki hozzáteszi a maga részét, akkor együtt nagy eredményeket tudunk elérni. A kulcs az együttműködés, a vállalatok, a fogyasztók, a civil és iparági szervezetek, és a döntéshozók között. Leginkább az edukációban, a példamutatásban hiszek, ahogy az emberek átadják egymásnak ezt az attitűdöt. Nem kerülhető el a szemléletformálás, hiszen bármekkora is a vállalatok felelőssége, a fenntarthatósági törekvések csak a fogyasztók, a vásárlók, a közösségek bevonásával lehetnek valóban sikeresek.

Úgy látom, a kollégáid is nyitottak minderre…

Pozícióimból adódóan lehetőségem van arra, hogy ezeket az értékeket közvetíteni tudjam a kollégák felé, hogy segítsem ennek a szemléletnek a céges kultúrába integrálódását, irányelvvé válását. Vállalati szinten a fenntarthatósági célkitűzéseink egyik alappillére a 2018 elején meghirdetett globális Hulladékmentes Világ programunk. A vállalásaink között szerepel, hogy 2030-ra a felhasznált csomagolóanyagaink 100%-ának megfelelő mennyiséget gyűjtjük be és hasznosítjuk újra. Az elmúlt évek innovációs tevékenységének köszönhetően pedig italcsomagolásaink 100 százalékban újrahasznosíthatók.

Stratégiánk fontos eleme a körforgásos gazdaságot lehetővé tévő innovatív csomagolási megoldások kifejlesztése is. Ilyen például a frissen bejelentett KeelClip™ technológia bevezetése. Ennek keretében a 4-es és 6-os kiszerelésű multipack alumíniumdobozok esetében használt korábbi zsugorfóliát az innovatív KeelClip™ technológiával 100 százalékban újrahasznosítható kartoncsomagolásra cseréljük. A több mint 800 millió forintos beruházással Magyarországon éves szinten közel 230 tonnával csökkentjük a műanyag-felhasználást. Ezekre az eredményekre a Coca-Cola HBC Magyarországnál dolgozó összes kollégával együtt büszkék lehetünk.

Keelclip_Frissdiplomas.hu

Ha te is szívesen csatlakoznál egy világmegváltó csapathoz, nézz körül a Coca-Cola HBC Magyarország állásajánlatai között!