szokásokat

Így alakíts ki új szokásokat – Iktasd ki a halogatást az életedből!

Úgy érzed, rád szakadt a nagy szabadság, de szeretnéd értelmesen eltölteni az időt és az önfejlesztésre fókuszálni? Sok olyan dolog van, amit már jó ideje halogatsz, de nem tudod, hogyan iktathatnád be ezeket a mindennapjaidba? Nos, először is, érdemes megvizsgálni, hogyan tudsz új szokásokat kialakítani a legeredményesebben, hogy rendszeressé tedd a nyelvtanulást, a sportolást vagy tulajdonképpen bármit, amit fontosnak érzel a fejlődésed szempontjából. Mi tehát a szokások kialakításának a titka? Cikkünkből megtudhatod!

 

Charles Duhigg pszichológus és A szokás hatalma című könyv írója szerint sokan azért nem tudnak új szokásokat integrálni az életükbe, mert nem értik a szokások struktúráját. Alapvetően minden szokásunk három elemből épül fel: az első egy inger, késztetés, motiváció, mely rávesz minket az adott cselekvés végrehajtására. A második maga a cselekedet, a harmadik pedig a cselekvésért kapott jutalom. Ez a három elem elengedhetetlen, ha egy szokást szeretnénk meggyökereztetni.

 

Reális célokat tűzz ki!

 

Mit szólnál ahhoz, ha egy barátod azt mondaná neked, hogy azt tervezi, lefutja három hónap alatt a maratont úgy, hogy évek óta nem futott? Valószínűleg azt gondolnád, nem reális a cél, amit kitűzött. Az első lépés afelé, hogy ne okozz saját magad számára csalódást, hogy olyan célt tűzz ki, ami a jelenlegi helyzetedhez képest megvalósítható azon az időkereten belül, amit elterveztél.

 

Kezdd kis lépésekkel!

 

A legtöbb ember lehetőleg azonnal szeretné elérni a változást. Egy-egy szokás megszilárdításához azonban legalább 20 napra van szükség, és hatékonyabb lehetsz, ha kisebb lépésekben szoktatod hozzá magad egy új tevékenységhez. Ne akarj egyik napról a másikra 5 km-t lefutni, légy elégedett akkor is, ha ennek a negyedét sikerül elsőre megvalósítanod, majd fokozatosan emeld a tétet. A kezdeti apró sikerélmények ugyanis nagyon fontosak a szokások meggyökereztetésében. Ha pedig túl nagy lécet állítasz magadnak, könnyen elmehet a kedved. Létezik egy módszer, mely azt állítja, hogy ha minden nap csak 1%-kal próbálunk jobbak lenni valamiben, nagy eredményeket érhetünk el.

 

Hívj segítségül egy már meglévő szokást!

 

Ahogy a tanulás is akkor a leghatékonyabb, ha az információkat már elmélyült, meglévő tudáshoz kapcsoljuk, úgy egy új szokást is érdemes lehet egy már automatikus cselekvéshez kapcsolni. Például, ha minden reggel megiszol egy kávét, miért ne olvashatnál vagy tanulhatnál közben néhány oldalt? Ezzel a módszerrel könnyebb lehet egy új szokásnak helyet találni az életedben.

 

Határozz meg megfelelő jutalmat!

 

Ahogy már feljebb említettük, a szokások felépítésének elengedhetetlen eleme a motiváló jutalom. Bár számos tevékenység önmagában jutalmazó (pl. olvasás, mozgás, meditáció), mégis meg kell adni magadnak a kezdő lökést, hogy elkezd. Ez lehet például egy finom kávé olvasás vagy tanulás közben, vagy edzés után egy jó film.

 

Soha ne hagyj ki kétszer!

 

Számítanod kell rá, hogy lesznek olyan pillanatok, amikor úgy érzed, semmi kedved a kitűzött tevékenységhez és aznap inkább kihagynád. Azonban ezen a ponton válik a legveszélyesebbé, hogy ezt a szokást végleg elhagyod, mert ha egyszer nemet mondasz rá, ez beindíthat egy lavinát. Így törekedj arra, hogy soha ne hagyd ki kétszer az adott tevékenységet. Teljesen természetes, hogy nem vagy mindig abban a hangulatban, hogy nekiláss pl. olvasni vagy futni, de amíg egy szokás nem épül be stabilan a mindennapi rutinodba, addig rendszeresen gyakorolnod kell.

 

Ha elfogy a motivációd…

 

Emlékeztesd magad, hogy miért csinálod. Lehet, hogy elcsépelten hangzik, de fontos, hogy lásd a nagyobb képet: ha ma is leülsz megtanulni újabb idegen szavakat, ha ma is elmész futni néhány kört, akkor az melyik célodhoz vezet majd el téged? Továbbá előhívhatod a korábbi sikerélményeidet is: elképzelheted, milyen jó lesz, ha mégis ráveszed magad az adott tevékenység elvégzésére. Mit fogsz ekkor érezni? Büszkeséget, elégedettséget? Lehet, hogy mégis érdemes belevágni?!

 

 

Forrás:

https://www.forbes.com/sites/quora/2018/02/13/the-science-behind-adopting-new-habits-and-making-them-stick/#1e5506f243c7

Megan Kaye: Siker: A teljesítmény pszichológiája – Hogyan legyünk eredményesek az élet minden területén? HVG Könyvek.

 

Szerző: Novák Dóra

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük