A visszajelzések fejlődésünk alapkövét adják: megmutatják, hogyan látnak minket mások, miként értékelik a teljesítményünket és hol tartunk a kijelölt célok felé vezető úton. Mégis, a legtöbb felmérés azt mutatja, hogy a munkavállalók hiányolják a megfelelő mennyiségű és minőségű visszajelzést. Bár sok szó esik arról, hogyan kell jól visszajelzést adni, arról talán kevesebbet beszélünk, hogy az sem mindegy, hogyan kérjük azt.
Először egy kis gondolkodásra biztatlak: kérlek, idézd fel a legemlékezetesebb visszajelzést, amit valaha kaptál! Ez lehet az egyetemről, a gyakornoki munkád során, a közelmúltból, de akár egy olyan visszajelzés is, amelyet a szüleidtől kaptál. Ha megvan, gondold át: miért volt ez számodra ennyire emlékezetes? Hogyan fogalmazta meg azt a másik, ami miatt ennyire megragadt benned?
A hasznos visszajelzés ritka, mint a fehér holló?
Én azt látom, hogy nem sok valóban hasznos, emlékezetes visszajelzést kapunk a munkánk során. A pozitív visszajelzések legtöbbször inkább a dicséret kategóriába esnek („Ügyes voltál!”, „Szép munka volt!”), melyek bár mindannyiunknak jól esnek, mégsem elég konkrétak és specifikusak. A negatív visszajelzésektől pedig egész egyszerűen félünk: adni és kapni is. Hiszen mi lesz, ha megbántjuk a másikat, ha rossz hangulatot teremtünk azzal?
Pedig valóban hasznos visszajelzést kapni felemelő és megtisztelő, mert úgy érezhetjük, a másik energiát fektet a fejlődésünk támogatásába. És hogy mitől lesz egy visszajelzés igazán hatékony? Több alapszabályra is kitérhetnénk, de ami biztos, hogy akkor, ha konkrét, megfigyelt viselkedésre adjuk, ezáltal specifikus, példákkal van alátámasztva, ráadásul megfogalmazzuk, hogy mi volt a megfigyelt viselkedésnek a hatása és mi az, amit a jövőre nézve javasolunk. Persze előnyös, ha erről közösen születik elhatározás.
Nézzük meg tehát, miként tudod megteremteni annak a feltételeit, hogy az a személy, akitől a visszajelzést kéred, a fentiekhez hasonlóképp tudja azt számodra megadni.
Légy nyílt azzal kapcsolatban, hogy őszinte visszajelzést vársz!
Az első és a legfontosabb lépés, hogy tudasd a másikkal, bízol a véleményében és fontos számodra, hogy elmondja meglátásait. Mondd el, hogy ez segít számodra a fejlődésben és a céljaid elérésében, emiatt is kéred tőle.
Adj lehetőséget arra, hogy többféleképpen is kaphass visszajelzést!
Ha úgy érzed, egy számodra fontos feladaton vagy projekten dolgozol, amiről igényled a visszajelzést, kérd azt többféleképpen: szóban és írásban is. Sőt, még jobb, ha felhívod munkatársaid, vezetőid figyelmét, hogy amikor látnak fejlődést vagy fejlesztendő területet az adott projekt kapcsán, azt jelezzék neked, mert a visszajelzések segítenek számodra abban, hogy a lehető legjobban végezd a munkád.
Biztosíts felkészülési időt!
Ahhoz, hogy átgondolt visszajelzést tudjon adni valaki, jó, ha fel tud rá készülni. Kérdezd meg munkatársad/vezetőd, mikor lenne alkalmas számára egy visszajelző beszélgetés az elkövetkezendő napokban, így biztos lehetsz abban, hogy a másikat sem éri váratlanul a kérésed.
Fókuszálj a jövőre!
Próbáld ki, hogy rákérdezel, mit tudnál esetleg a jövőben másképp csinálni? Ha addig nem is érkezett fejlesztendő javaslat, ennél a kérdésnél általában szoktak jönni még válaszok. Ennek az oka, hogy az emberek többségének könnyebb a jövőre nézve meglátásokat közölni, mint egy konkrét, múltbeli eseményt bírálni.
Légy befogadó!
Ez talán a legfontosabb tippünk, hiszen ha őszinte visszajelzést kérsz, akkor azt fogadnod is tudnod kell. Ha indulatos, elutasító, védekező attitűddel reagálsz, akkor a jövőben sokkal kevésbé biztos, hogy megkapod az őszinte visszajelzéseket.
Ne feledd, hogy az értékes visszajelzés a leggyorsabb út a fejlődéshez és a célok eléréséhez, és személyesen is hozzájárulhatsz ahhoz, hogy ebből biztosítsd magad számára a megfelelő mennyiséget. Minden munkahelyen/közösségben más visszajelzési mennyiség számít átlagosnak, de mivel ez egy olyan eszköz, ami ingyen van, élj vele, amennyiszer csak szükséged van rá!
Novák Dóra