HomeOffice_Frissdiplomas.hu

Íme a leggyakoribb okok, amik csökkentik a hatékonyságodat home office-ban – és amit tehetsz helyettük

Mióta a járványhelyzet következtében egyre inkább elterjedt a home office, nem kerülhetjük ki a kérdést: hogyan tudunk hosszabb távon is motiváló, produktivitásra ösztönző környezetet létrehozni? Az elmúlt, lassan két év során sokat tanulhattunk arról, hogyan tudunk otthonról is hatékonyan dolgozni, így cikkünkben most összeszedtünk néhány gyakori hibát, és ennek mentén néhány hasznos tippet, melyek segíthetnek produktívabbá válni.

 

Alakítsd ki a saját munkasarkodat!

Az otthoni munkavégzés során fontos, hogy legyen a lakásban egy olyan hely, amelyet kifejezetten a munkához kötsz. Jó, ha ez a hely megfelelő fényviszonyokkal rendelkezik és ha biztosítja a nyugodt munkavégzést.

Otthon talán még könnyebben elterelődik a figyelmünk, éppen ezért hasznos lehet úgy kialakítanod a saját kis irodád, hogy elszigetelődjön a lakás többi részétől (pl. el van választva valamivel, ablak és fal felé néz stb). Természetesen sokan nem tehetjük meg, hogy egy teljes helységet irodává alakítsunk, de bármilyen kicsi hely is áll rendelkezésedre, a legfontosabb, hogy azon belül legyen egy kis rész, ami csakis a munkáé – a többi pedig megmaradhat a pihenés és egyéb tevékenységek helyszínének.

Gyakori hiba:

Az otthoni munkavégzés egy idő után monotonná válhat. Igen, én is dolgoztam már az ágyból, a kanapéról és a konyhapultról is. De minél több helységhez társítod a munkát, annál nehezebb lesz az otthon más funkcióit is megélni. Érdekesség: 2020 novemberében (kicsivel több, mint fél évvel a pandémia kezdete után) egy amerikai felmérés résztvevőinek 72%-a vallotta azt, hogy a pandémia alatt az ágyukból dolgoztak. Így a home office sokaknak bed office-t jelentett, ami azonban nem túl szerencsés, mivel agyunk egy idő után nem a pihenést fogja az ágyhoz társítani, így nem tudjuk magunkat megfelelően kipihenni.

A kevesebb néha több

Ha megvan, hol lesz a saját irodasarkod, akkor elkezdhetsz gondolkodni a berendezésen, vagy felülvizsgálhatod azt. Érdemes a letisztultság irányába menni, hiszen így hatékonyabban tudsz koncentrálni és teret ad annak is, hogy akár többször átrendezd, módosítsd az elrendezést. Amit azonban mindenképp szerezz be, az egy jó megvilágítást adó lámpa, egy kényelmes szék, egy stabil asztal és néhány növény (mely bizonyítottan jót tesz a jóllétednek!).

Gyakori hiba:

Tekintve, hogy többünk lassan két éve végzi otthonról munkahelyi és/vagy iskolai teendőit, előfordulhat, hogy jó pár dolgot felhalmozunk. Érdemes olykor felülvizsgálni, mennyire szolgál a jelenlegi elrendezés, mi az, ami hatékonyabbá teszi a munkádat és min lehetne változtatni. Főleg, hogy mindez – maga a gondolkodás és az átrendezés is – ösztönzi a kreativitásodat!

Mindig kezdd a munkanapodat feladatlista írásával!

Arról, hogyan érdemes hatékonyan listákat írni, már egy korábbi cikkünkben írtunk. Ha hatékonyan szeretnéd végezni a feladataidat, hasznos, ha minden munkanapod elején írsz egy listát azokról a dolgokról, amelyeket aznap fontos lenne elvégezned. Ez a továbbiakban egy sorvezető lesz számodra és motivál is abban, hogy folyamatosan pipálgasd a rajta lévő elemeket.

Gyakori hiba:

A leggyakoribb hiba talán az, amikor túl sok feladatot írunk fel az aznapi to-do listánkra, és a nap végén az elégedettség helyett, hogy mennyi feladatot elvégeztünk, a fennmaradó teendők okozta csalódottság marad. Ismerős az érzés? Ilyenkor érdemes átgondolnod: Valóban reális célt tűztél ki magadnak aznapra? Mi volt az oka, hogy a megmaradt feladatok nem kerültek elvégzésre? Priorizáltad őket?

Gyakran előfordul, hogy kimarad a priorizálás lépése. Ilyenkor automatikusan azokba a feladatokba kezdünk bele, amikhez a legtöbb kedvünk van, majd hirtelen észbe kapunk, hogy volt ennél fontosabb, határidőhöz kötött feladat is. Ennek elkerülésére javaslom, hogy állíts fel egy sorrendet feladataid között már a nap elején aszerint, hogy melyik mikori határidővel bír és mennyire fontos (lásd: Eisenhower-mátrix).

A szünet otthon is jár!

Igen, tudjuk, otthon nincsenek ott a kollégák, akik kicsalogatnak egy kávéra vagy egy sétára, na de a rendszeres szünetek otthon is járnak, sőt, fontos részei a hatékony munkavégzésednek! Agyunk olyan, akár egy izom: olykor elfárad, ha megfeszített munkát végez, és ahhoz, hogy ismét ugyanolyan produktívan működhessen, kell neki a pihenés. Ha teheted, mozdulj ki a friss levegőre, vagy legalább a munkaközi szünetekben szakadj el a képernyőktől.

Gyakori hiba:

Ott ragadunk a szünetben és/vagy a munkahelyi feladatban. Szerintem mindkét végletet tapasztalhattuk az elmúlt időben. Én például kifejezetten szeretek olvasni, és előfordult már, hogy „na jó, csak még egy fejezetet” hadd olvassak, de az is, hogy annyira belemerültem a munkába, hogy 2-3 óra után jutott eszembe, hogy mennyire elfeledkeztem minden másról.

Utóbbi jelenség a flow, amikor annyira belemerülünk valamibe, hogy teljesen elfeledkezünk a külvilágról és megszűnik az időérzékünk is. Ilyenkor érdemes kihasználni egy-egy ilyen periódust, hiszen kifejezetten hatékonyak lehetünk az adott feladat kapcsán. Azonban, ha bizonytalan vagy abban, hogy tartani tudod a szünetek és/vagy a munka határait, állíts be magadnak időzítőket, így nem kell attól félned, hogy valamiben túl sokáig benne ragadsz. (Persze akaraterő is kell, hogy aztán visszatérjünk egyik tevékenységből a másikba, de bízunk benne, hogy ennyi felelősségérzet mindannyiunkban van.)

Öltözz úgy, mintha a munkahelyeden lennél!

Végül, de nem utolsósorban, hadd osszam meg az egyik kedvenc tippemet, amin először én is csak mosolyogtam, de aztán ahogy elkezdtem komolyan venni, nagyon hamar megjelentek a hatásai. Most mindjárt írhatnám is, hogy gyakori hiba: pizsiben végig dolgozni egy napot. Vagy egy hetet. Ezzel egyébként ugyanaz a probléma, mint a bed office-szal: agyunk a pizsiben levést a pihenéshez, a relaxáláshoz köti, így talán te is megtapasztalhattad, hogy valahogy nem tudsz olyan hatékony lenni, mint egyébként.

Próbáld ki ellenben azt, hogy reggel ugyanúgy elkészülsz, ahogy munkába mennél. Oké, farmer vagy szoknya helyett én is egy kényelmesebb nadrágot választok, de rendszeresen dolgozom ingben vagy azokban a felsőimben, amikben a munkahelyemre is megyek. Sőt, mi több, egy kutatás azt is megerősítette, hogy ha cipőt is veszünk fel, akkor még hatékonyabbak lehetünk, és a meetingeken való megjelenésünk is egész más lesz.

 

Ti mivel egészítenétek ki a listát? Mit tanultatok az elmúlt időszak során az otthoni munkavégzésről?

 

Novák Dóra

frissdiplomas.hu-nál mindent megteszünk azért, hogy élménytelibbé és egyszerűbbé tegyük az elhelyezkedés, a karrierépítés folyamatát. Az egyetemistáknak és pályakezdőknek szóló karrierportálunk mellett tevékenységünk legújabb eleme Magyarország első élményközpontú állásbörzéje, a JOBVERSE Állásbörze. Csatlakozz, és emeld a karriered a következő szintre velünk!

Tetszett a cikk? Küldd el valakinek, akinek szintén hasznos lehet!