Interjúalany: Solti Péter, toborzás-kiválasztási specialista
Mesélj kérlek arról, mivel foglalkozik a cégetek?
A Körber pécsi üzeme a helyi gépgyártás másfél évszázados tradícióinak örököse. A cégcsoport 1994-ben jelent meg a városban Hauni néven, a Sopiana Gépgyár megvásárlásával. Az üzem mára a régió legnagyobb iparvállalatává fejlődött. Több mint ezer magasan képzett munkavállalónk – jellemzően mérnökök, fém- és gépipari szakemberek – a világ műszaki élvonalába tartozó technológiákkal dolgoznak.
2021-től a pécsi gyár Körber Campusként működik, hatékonyabban kiaknázva az együttműködési lehetőségeket a cégcsoport további tagjaival. Míg korábban jellemzően dohányipari gyártósorok készültek az üzemben, mára a gyógyszeripartól a csomagolástechnikáig számos szektornak készítenek gépeket és berendezéseket a pécsi szakemberek.
Te milyen feladatokat látsz el a vállalatnál?
Én fogom össze az összes toborzási-kiválasztási tevékenységet, az adminisztrációtól kezdve az operatív feladatokig, illetve ennek van egy SAP háttere is, ami teljesen leköveti a folyamatot. Emellett előkészítem a toborzás-kiválasztáshoz kapcsolódó stratégiai döntéseket a HR vezető részére.
Akkor neked a teljes kiválasztási folyamatot át kell látnod, ha jól értem. Beavatsz minket, hogy milyen lépcsőkön kell végigmennie egy jelentkezőnek?
A meghirdetett pozícióink 80%-ánál van egy első körös interjú, ahol jellemzően döntést is hozunk, és ezt 1, maximum 2 héten belül kommunikáljuk adott jelentkező felé. Elfogadott ajánlat esetén pedig indul a beléptetési folyamat. Természetesen vannak olyan speciális pozíciók, általában szakértői szinten, informatika, beszerzés területen, ahol előfordulhat 2 körös interjú is, mert külföldi kollégákat kell bevonni, ez a pandémia óta online történik. Vezetői pozícióknál pedig 2-3 kör és AC is szokott lenni. (Assessment Center – magyarul értékelő központ, a munkavégzéshez, pozícióhoz szükséges kompetenciákat méri fel több feladaton keresztül)
Milyen területre kerestek jellemzően kollégákat?
A nálunk dolgozó 1000 fő túlnyomó része szakmunkás: hegesztők, festők, lakatos-gépszerelők, villanyszerelők, CNC gépkezelők. Ha a raktárunkba keresünk új kollégát, akkor a targoncás jogosítvány a minimum elvárás, illetve annak is örülünk, ha némi tapasztalatot is hoz magával a jelölt. Irodai közegben jellemzően a klasszikus vállalatirányítási/termeléstámogatói területek találhatók meg: informatika, beszerzés, HR, pénzügy, ahova jellemzően közgazdász és mérnöki végzettséggel várunk jelentkezőket.
Inkább senior kollégákat vagy pályakezdőket is vártok?
Pályakezdő és tapasztalt jelöltek jelentkezését egyaránt várjuk.
Mi az, ami fontos szempont számotokra, ha az nem a megszerzett tapasztalat?
Pályakezdők esetében nagyobb hangsúlyt fektetünk a soft skillekre és a potenciálra. Természetesen a senioroknál is figyelembe kell venni a potenciált, de egy pályakezdő esetében nyilván nem tudjuk abba az irányba terelni a beszélgetést, hogy mit csináltál az elmúlt 25 évben. Náluk inkább a mentalitást szeretnénk felmérni, mint például, hogy jövőorientált a gondolkodásmódjuk, innovatívak, kreatívak, tudnak csapatban dolgozni. Ezek nálunk is minden dolgozóra jellemzőek a mindennapokban.
Mit gondolsz, mi az, amitől jó tud lenni egy csapat?
Szerintem a nyitottság nagyon fontos egy csapatban, a nyitott hozzáállás, a nyitott kommunikáció. Ugyanígy a támogató attitűd, ami nem csak az újonnan belépők, de az 5-10 éve itt dolgozó kollegáknál is alapvető. Ezek mellett pedig a lojalitás tudja megalapozni a hosszú távú együttműködést a munkáltató és munkavállaló között. Természetesen egy vállalatnak sok mindent kell biztosítania ahhoz, hogy a munkavállaló lojális legyen, a munkavállalóban pedig ennek az érzésnek ki kell alakulnia, és akkor tud elkötelezetten dolgozni.
Ti hogyan tesztek azért, hogy ez kialakuljon bennük?
Régiós szinten átlag feletti a fizetés és a juttatási csomag, ezen felül SZÉP- kártya, önkéntes nyugdíjpénztári hozzájárulás, munkavállalói biztosítás is elérhető a kollégák számára. Emellett rengeteg pályázaton veszünk részt és sok kitüntető elismerést is szerzett a cég. Másodjára nyertük el a Megbízható munkaadói díjat, az év intelligens vállalatainak top 5 mezőnyében végeztünk, valamint kutyabarát munkahely vagyunk. Tavaly elnyertük az Energiahatékony Vállalat Díjat és a Legjobb Környezeti Felelősségvállalásért Díjat is. Azért ilyen széles a paletta, mert 1000 fős cég vagyunk, és nem feltétlenül kell mindenkinek pl. kutyabarátnak lennie, inkább azt szeretnénk, hogy mindenki megtalálja a maga számára az elköteleződést biztosító területet vagy juttatást. Ez valakinek a pénzt, valakinek a mindennapokat jelenti. De vannak olyan munkavállalói kedvezményeink is, amelyek szolgáltatásokra, termékekre érvényesek, pl. 10-20% kedvezmény korcsolyapályákra, szállásokra, állatkertekbe, üzletekbe. Ezeket vissza is szoktam hallani a kollégáktól, hogy ha elhagynák a céget, hiányoznának nekik.
Téged mi motivál ebben a pozícióban?
Engem egyértelműen a szakmai kihívások. Az elmúlt években nagyon gyorsan változtak a toborzási igények, és az ehhez kapcsolódó minőségi és időbeli elvárásoknak meg kell felelni. Annak ellenére, hogy csapatban dolgozom és nagyon sok támogatást kapok a kollégáimtól, mint szakterület, egyedül dolgozom. Engem ez az, ami pörget.
Ha jól tudom, nemrég volt nálatok egy szervezeti átalakulás, emiatt növekedett a toborzási igény?
Az átalakulással bővült a termékportfoliónk, ez szolid növekedést eredményezett, inkább azt mondanám, hogy folyamatosan nő, ez évente kb. 50 és 100 fő közötti új kollégát jelent.
A végére már csak egy kérdésem maradt: van-e olyan tanács, amit szívesen megosztanál az álláskeresőkkel, mert mondjuk te is örültél volna annak, ha valaki ezt elmondja, mikor állást kerestél.
Röviden annyit mondanék, hogy készülj fel! Tiszteld meg a partnered, aki munkáltatód lesz, azzal, hogy felkészülten érkezel. Ezzel a saját karriered és szakmai megítélésed is ápolod. Akard az adott munkát, és légy motivált!