„Bízom benne, hogy néhány év múlva olyan vezetővé válhatok, aki megalapozott döntéseket hoz” – Interjú a Coca-Cola HBC Magyarország Rise Management Trainee programjának egyik résztvevőjével

Az a jó a rotációs programokban, hogy rövid idő alatt megismerheted egy egész vállalat működését, és hosszú távon megalapozhatod a karriered. Ráadásul több területen is kipróbálhatod magad, mielőtt döntened kellene, melyiket válaszd. A Coca-Cola HBC Magyarország Rise Management Trainee Programja éppen erről szól. De hogyan épül fel a program? Miért éri meg jelentkezni, és hogy néznek ki egy Management Trainee mindennapjai?

A program egyik résztvevőjével, Gaál Fruzsinával beszélgettünk, aki tavaly szeptemberben nyert felvételt. Laczkó Magdolna, a vállalat Tehetségfejlesztési Szakértője pedig tippeket adott a jelentkezéshez és kulisszatitkokat is elárult a kiválasztásról.

Interjúalanyok:
coca_cola
Laczkó Magdolna, Tehetségfejlesztési Szakértő
coca_cola
Gaál Fruzsina, Kereskedelem-Marketing Management Trainee

 

 

Magdi, Tehetségfejlesztési Szakértőként te felelsz a Coca-Cola HBC Magyarország összes tehetségfejlesztő programjáért. Hogyan épül fel a Rise Management Trainee Program?

Magdi: Több programunk is van a különböző tapasztalati szinteknek megfelelően, ezek különböző célokat szolgálnak. A Rise Management Trainee Program az egyetemen frissen végzett hallgatókat célozza, őket készíti fel hosszútávú vezetői karrierre két éven keresztül. A program rövid idő alatt lehetővé teszi, hogy a fiatalok rálátást nyerjenek egy nagyvállalat működésére, és olyan kapcsolati hálót építhessenek ki, amelyre egy fix pozícióban nincs lehetőség. Ráadásul nemcsak szakmai fejlődést biztosítunk számukra, hanem a vezetővé válásra is felkészítjük őket különböző tréningek és gyakorlati projektek során.

Ez egy teljes munkaidejű állás, amelyhez határozatlan idejű szerződést kínálunk. A program célja, hogy a két év letelte után a fiatalok hosszú távon is folytathassák nálunk előmenetelüket. Az első két hónap a betanulásról szól, amikor a Management Trainee-k megismerkednek a vállalat egészének működésével, az értékesítési képviselők feladatain át a gyárban és a raktárban folyó munkáig. Emellett beilleszkednek saját csapatukba, hiszen minden résztvevőnek van közvetlen felettese, illetve mentora.

A program ezt követően másfél éven keresztül 3-4 hónapos rotációkban zajlik. Mindegyik rotáció egy-egy munkakör megismeréséről és betöltéséről szól, de az is előfordulhat, hogy egy rotáció erejéig valaki egy konkrét projekten dolgozik. A program legvégén, az utolsó nyári időszakban a vezetői készségek fejlesztésére helyezzük a hangsúlyt, a cél, hogy a résztvevők csapatvezetői tapasztalattal gazdagodjanak.

Fruzsi, te 9 hónapja veszel részt a Rise Management Trainee Programban. Mik a benyomásaid eddig?

Fruzsi: Én mindig azok közé tartoztam, akik az átlagosnál szerettek többet tanulni, megtapasztalni és letenni az asztalra. Ez a szemlélet vezérelt az egyetem- és a munkahelyválasztásnál is. A Coca-Cola HBC Magyarország programja már a jelentkezés előtt is azt a benyomást keltette bennem, hogy ez az, amit keresek. Az egyik piacvezető FMCG vállalatról beszélünk az országban, ami nagy meggyőzőerő lehet más fiatalok számára is, akik szeretnék egy inspiráló közegben elindítani karrierjüket. A legmerészebb álmaimban sem gondoltam volna, hogy ennyi idő után ennyire átfogó értékesítéshez kapcsolódó vállalati és szakmai tudás áll majd a hátam mögött.

Milyen tapasztalatokat szereztél eddigi rotációid során?

Fruzsi: 2020. szeptember óta az értékesítési rotációmat töltöm, nyártól pedig marketing területen folytatom a tanulást újabb 5-6 hónapon keresztül. Az értékesítési blokkon belül három rotációm volt, ez alatt megismerkedhettem az értékesítéssel a különböző csatornákon keresztül, ideértve a szupermarketeket, a kisboltokat és a HoReCa ágazatot, amelyhez az éttermek és egyéb vendéglátó egységek tartoznak.

Jelenleg egy 320 vendéglátó egységet felölelő területen vagyok értékesítési képviselő, emellett egy különleges projekt szakértője vagyok, amely a HoReCa partnereknek szól. Ez azt jelenti, hogy a közép-magyarországi régió vendéglátóegységeivel tárgyalok és bevonom őket a cégünk által kínált szolgáltatás megvalósítási folyamatába.

Nagyon jó lehetőségnek tartom, hogy többféle projekten keresztül tanulhatom meg, hogyan kell a partnerekkel bánni, a különböző személyiségtípusokkal hogyan érdemes tárgyalni. Ez egy kihívásokkal teli tanulási folyamat, de a cég minden keretet biztosít hozzá. A program elején egy logikusan felépített rotációs tervet kapunk, tehát a rotációk egymásra épülnek, így folyamatos a fejlődés. Több szintről is kapunk támogatást, a mentoromon és menedzseremen kívül az adott rotációmhoz kapcsolódó ideiglenes felettesemhez és a HR-hez is bármikor fordulhatok. Az eddigi csapataim is mind nagyon segítőkészek voltak.

Hogy néz ki egy tipikus munkanapod?

Fruzsi: Nincs tipikus munkanapom. A rotációknak köszönhetően nagyon változó, hogy melyik nap mivel foglalkozom. Ez néha kihívást jelent, hiszen mire elsajátítasz egy feladatkört és összemelegednél a csapattal, véget ér az adott rotáció, és egy teljesen új közegbe csöppensz, ahol új embereket és új folyamatokat kell megismerned. De azt gondolom, éppen ez adja a dolog szépségét, mert ezáltal tényleg átfogó képet kaphatsz az egész vállalatról. Minden napunk kiegészül valamilyen oktatással, nemzetközi prezentációkkal, így nagyon intenzív. Én kijárok az értékesítési területekre, így egy napom abból áll, hogy reggel elindulok, megoldok mindent (is), majd a nap végén hazaérkezem, és már több vagyok, mint tegnap voltam.

A többi program résztvevővel milyen szoros a kapcsolat?       

Fruzsi: Hárman kezdtünk marketingen – annak ellenére, hogy nem tudtunk sokáig fizikailag találkozni, nagyon jó közösség alakult ki.

Milyen karriercélt látsz most magad előtt néhány évre előretekintve? Változott ez azóta, hogy jelentkeztél?

Fruzsi: Nem volt konkrét karriercélom, de azt tudtam, hogy szeretnék gyorsan előrelépni. Bízom benne, hogy a lehető legtöbbet tudom kihozni a programból, és néhány év múlva olyan vezetővé válhatok, aki megalapozott döntéseket hoz.

Magdi, idén szeptembertől újra indul a program. Milyen jelentkezőket vártok?

Magdi: 2021. szeptembertől Értékesítés és Marketing, valamint Pénzügy területre keresünk majd friss diplomásokat, illetve néhány év munkatapasztalattal rendelkezőket. Olyan jelentkezőket várunk, akik lendületesek és ambiciózusak, hiszen ahogy hallod, kihívások sora vár az új kollégákra. Fontos az is, hogy a jelentkező hosszú távon vezetői karrierre vágyjon, hiszen a program erre készít fel. Az is elvárás, hogy a jelentkezőnek szóban és írásban is magabiztos angol nyelvtudása legyen.

Fruzsi, egyetértesz a leírással?

Fruzsi: Abszolút. Szerintem akkor jelentkezzen valaki, ha nagyon sok kitartás, motiváció és törekvés van benne. És ha szeretne minél hamarabb előrejutni, valós tudásra szert tenni, nem csak olyan munkahelyet keres, ami jól mutat az önéletrajzban.

Feltétel a pályázáshoz, hogy a jelentkező befejezett egyetemi tanulmányokkal rendelkezzen?

Magdi: Alapvetően szükséges a diploma, de volt már rá példa, hogy valakinek még pár hónapja hátravolt a diploma kézhezvételéig, és még írta a szakdolgozatát. Ha valaki teljes munkaidőben tud fókuszálni a munkájára, és emellett még egy szakdolgozat megírása is megy, akkor nincs akadálya.

Fruzsi: Én vagyok erre a legjobb példa, az utolsó előtti félévemben véget ért az oktatás, de az őszi félévben még a szakdolgozatomat írtam és mesterdiplomáztam.

Hogy épül fel a kiválasztási folyamat?

Magdi: A vírushelyzet miatt a teljes felvételi folyamatot áthelyeztük a virtuális térbe, és várhatóan idén is így fog zajlani. A jelentkezéshez önéletrajz és egy rövid kérdőív kitöltése szükséges. Aki továbbjut az előszűrésen, annak egy játékos feladat, a „Sky Rise” következik, ami a döntéshozatalt, a reakcióidőt és a kreativitást méri. A játék után automatikusan kapnak egy kiértékelő riportot – ebből akkor is sokat lehet tanulni, ha valaki nem jut tovább. Ezt követi egy videóinterjú, majd egy virtuális, készségfelmérő feladatokból álló kiválasztás, a többi beválogatott jelentkező részvételével és vezetők bevonásával. Fontos, hogy a teljes kiválasztási folyamatunk angolul zajlik.

Fruzsi, te hogy élted meg mindezt?

Fruzsi: Amikor az oldalon megláttam, mennyi lépésből áll a kiválasztás, elég esélytelennek gondoltam a dolgot, de úgy voltam vele, mit veszíthetek? A Sky Rise játékot rettentően élveztem, szerintem ez egy nagyon jó módszer. A kiválasztás mindegyik lépcsőfokán más-más képességeket kellett alkalmaznom, így újra és újra kimozdultam a komfortzónámból. Nem egy sablon felvételi folyamatról beszélünk, így igaza van Magdinak, hogy már ebből nagyon sokat tud tanulni az ember.

Érezted az interjú közben, hogy valószínűleg siker?

Fruzsi: Többségében igen. A személyes interjúkörben rákérdeztek a teljesítményemre, én pedig őszintén elmondtam, hogy mi az, ami nehézséget okozott, és hogy mit csinálnék másképp. Úgy vettem észre, hogy ezt a fajta önreflexiót értékelik az interjúztatók. A hosszú kiválasztási folyamat pedig ne riasszon vissza senkit, mindvégig nagyon izgalmas és színes feladatok tárultak elém, illetve a későbbi körökben folyamatos volt a visszacsatolás a HR részéről a teljesítményünk kapcsán.

Ha visszatekintesz erre a 9 hónapra, mi az, amit már másképp csinálnál?

Fruzsi: A rotációk elején mindig volt bennem egy félsz, hogy azért, mert én nem rendelkezem még azzal a tudással, amivel a többiek, én kevesebb vagyok. Ma már tudom, hogy nem szabad magamat hozzájuk hasonlítani, hiszen pontosan ezért vagyok ebben a programban, hogy a legtöbb értékesítés-marketing munkakörbe belelássak, ne csupán egy-egy területen váljak szakértővé. A tudás nem első nap fog jönni, de ha megszerzi az ember, olyan fajta magabiztosságot kap, ami által a következő rotációban még nagyobb sikereket érhet el.

Milyen újdonságra lehet számítani szeptemberben?

Magdi: Remélem, hogy visszatudjuk hozni a személyes élményt, akár vezetőkkel való találkozások vagy tréningek formájában. Ezen kívül folyamatosan figyeljük, hogy milyen újítások léteznek, mi az az újfajta tréning vagy szoftver, ami értéket képviselne a trainee-jeink számára.

Fruzsi, hogy fog kinézni a nyarad a cégnél?

Fruzsi: Júniusban kezdődik a marketing rotációim, pont tegnap egyeztettem erről a rotációs vezetőmmel. Annyit elmondhatok, hogy nagyon sok izgalmas, egyedi projekt vár rám. A  yár nem uborkaszezon, biztos lesz pörgés. A vezetőm már rá is kérdezett, hogy „Ugye nyaralni is fogsz menni?” 🙂 Szerintem ez a rugalmasság és az egymásra való odafigyelés az oka, hogy sok kolléga hangoztatja, a cég olyan, mint egy nagy család. Szóval lesz idő a pihenésre, de emellett izgalmas kihívások várnak.

Aki kedvet kapott a Management Trainee Programhoz, annak mit tanácsolnátok a jelentkezéshez?

Fruzsi: Akármekkora klisé, légy önmagad! Ha nem így teszel, az a teljesítményedet is le fogja korlátozni, és emberileg sem kelt jó benyomást. Nem a konkrét szakmai tudásra kíváncsiak úgysem az interjúztatók, hanem arra, hogy milyen személyiség vagy, milyen készségeid vannak és passzolsz-e a céges kultúrába.

Magdi: Ehhez a legnagyobb segítség, ha felkészültnek érzed magad, és akkor kevésbé fogsz stresszelni. Olvass utána a tipikus interjúkérdéseknek, készülj fel a Coca-Cola HBC-ből: nézz utánunk a weboldalunkon és a közösségi médiában, hogy pontosan ismerd, mivel is foglalkozunk.

Aki nem rendelkezik vezetői ambíciókkal, annak mit ajánlanátok a Coca-Cola HBC Magyarország „karrier-itallapjáról”? 🙂

Magdi: Nekik azt javaslom, hogy látogassák meg a karrieroldalunkat, itt egyből megjelennek a nyitott lehetőségeink. Ha nem találtak olyat, ami szimpatikus, akkor két kattintással fel tudnak jelentkezni a  az adatbázisunkba, ezáltal hírleveleket kaphatnak a megnyíló lehetőségekről.

Ha érdekel a Coca-Cola HBC Magyarország Rise Management Trainee Programja, tudj meg többet a linkre kattintva, és jelentkezz!

 

Az interjút készítette: Kurinyec Anna