női vezető

„Mindenkinek megvan a saját nehezített pályája – Interjú a Coca-Cola HBC Magyarország inspiráló női vezetőivel

A Coca-Cola HBC Magyarország két inspiráló női vezetőjével interjúztam – szó szerint, ugyanis idén mindketten elnyerték a Coca-Cola Inspiráló vezető díját, melyre a kollégák jelölhetik közvetlen vezetőjüket. Mindketten pedagógusdiplomával csöppentek a kommunikáció világába, és jártak be olyan karrierutat, ami akár számodra is példaértékű lehet. Ha szeretsz kommunikálni, netán vezetői ambícióid is vannak, itt a lehetőség, hogy bepillants egy vevőszolgálati és egy külső kommunikációs vezető életébe!

Laky Szilvia, Customer Interaction Center Team Leader
Nyilas Orsolya, External Communications Lead

 

 

 

 

 

 

Idén mindketten elnyertétek a cég Inspiráló vezető díját. Szerintetek minek köszönhetitek az elismerést?

Szilvi: Azt hozzá kell tennem, hogy kétféle díj van, én a Frontline Leader díjat nyertem el, ügyfélszolgálati vezetőként az operatív napi működésben veszem ki a részem, azt hiszem, azért esett rám a választás, mert az operatív célok elérése mellett a csapatom hosszú távú céljait is a szívemen viselem. Fontos, hogy mindenki megtalálja, mi az erőssége, ebben pedig egy vezetőnek nagyon nagy szerepe van, azt gondolom. Külön öröm, hogy az elmúlt időszakban többen kerültek új pozícióba és dolgoznak vezetői céljaik elérésén azok közül, akiket annak idején én vettem fel vevőszolgálati munkatárs pozícióba. 🙂

Orsi: Engem meglepetésként ért a díj. Az egyik beosztottam már tavaly is jelölt a díjra, akkor short listre kerültem – ahonnan aztán a Lead Team tagok választják ki a díjazottakat. Tavaly a díjátadó alatt épp Vietnámban nyaraltam, nem is szereztem tudomást a jelölésről. Hálás vagyok neki, hogy idén ismét jelölt, és hogy ilyen kitartó volt. 🙂 Azt mondta, hogy azért gondolt rám, mert arra inspirálom a csapatot, hogy folyamatosan tanuljanak és próbáljanak ki valami újat. Ezt kötelességemnek is érzem – mert a Cola kommunikációs csapataként ki, ha nem mi? 🙂 A Coca-Cola HBC Magyarországnál külső kommunikációs vezetőként én felelek a cég CSR programjaiért, így többek között a Hulladékmentes Tiszta program elindításában betöltött szerepem is közrejátszott a jelölésben.

Mindkettőtök pozíciójában kiemelt szerepet játszik a kommunikáció. Szerintetek miben kommunikálnak másképp a nők?

Szilvi: A vevőszolgálathoz nagy adag empátia és türelem kell. Számos anyuka van a csoportban, ők nagyon sikeresek tudnak lenni a panaszkezelésben, egy reklamáló ügyfél megnyugtatásában. Másik oldalról látom azt, hogy egy férfi nagyon jó ellenpontot tud jelenteni, ha a csajoknál kezd egy kicsit szakadni a cérna.

Orsi: Nekem volt olyan férfi vezetőm, aki szuper jól kommunikált, és akadt olyan női vezetőm is, akinek a kommunikációs pozíció ellenére nem ez volt erőssége. Ez a személyiségünktől és a tapasztalatainktól függ, azt gondolom.

Orsi, neked mennyire jött ösztönösen a jó kommunikáció, és mennyire tanultad?

Orsi: Valahol örököltem is, például apukám nagyon jól kommunikál. De aki azt mondja, hogy ez teljesen ösztönösen jön, mint egy dolgozatnál, hogy „nem készültem, de ötöst kaptam”, az szerintem hazudik. Én a mai napig képzem magam, ugyanúgy felkészülök egy-egy interjúra, sőt, kommunikációs szakemberként felelősséget érzek abban is, hogy másoknak segítsek fejlődni ezen a téren. Azt hiszem, itt jön elő a tanári véna. Bár manapság már nem trendi szó, hogy „oktassuk” vagy „neveljük” a kollégáinkat, én a csapatomat minden évben elviszem média tréningre, és akiben látom a potenciált és az érdeklődést a nyilvános szereplésre, a prezentálásra, annak lehetőséget adok, hogy biztonságos környezetben fejleszthesse ezt a készségét.

Emlékszem az egyik #énjövőm program kapcsán adott interjúdra, amiben el is hangzott, milyen fontos az élethosszig tartó tanulás. Hogyan segíti ezt a cég?

Orsi: Tapasztalati szinttől függően mindenféle programunk van attól függően, hogy valaki vezetővé szeretné válni, vagy inkább egy jó szakértővé képezné magát. Az én kolléganőm például a Fast Forward 1-es programban vesz részt, ami a vezetői szerepkörre készíti fel. Sokan azt gondolnák a helyemben, hogy „itt egy tehetséges kolléganő, aki pár év múlva lehet, hogy ki fog túrni engem”, de én úgy állok hozzá, hogy egyrészt, ez azt is jelenti, hogy én is szintet léphetek a karrieremben, másrészt nekem is nagy segítség, hogy egyre nagyobb és komplexebb feladatokat bízhatok rá, mint amilyen a társosztályokkal való együttműködés vagy egy ügynökség, nagyobb projektek menedzselése. Ahhoz, hogy mindenki megtalálja a helyét, a vezető részéről is szükség van emberismeretre, de önismeret is szükséges a kollégától, és hogy kommunikálni tudja az igényeit.

Az #énjövőm, ha jól tudom, minden fiatalnak szól, de van kifejezetten nőknek szóló programotok?

Orsi: Az #énjövőm program célja, hogy a 18-30 év közötti hátrányos helyzetű fiatalokat visszatereljük a munka világába. Ennek a programnak a részeként a Loffice coworking alapítvánnyal közösen különböző workshopokat, előadásokat szerveztünk Budapesten a nőknek. Jelenleg ezek az online térben zajlanak. A The Coca-Cola Company-nek is van női kezdeményezése – a 5by20 program – ez egy 2010-es kezdeményezés, ami azért jött létre, hogy 2020-ra 5 millió nőt segítsünk karrierjükben. Számomra nagyon fontos, hogy a nők szakértőként, vezetőként is megjelenjenek a médiában, valamint a „férfias” szakmákban, amilyen a programozás vagy például egy termelési vezetői pozíció. De visszatérve az #énjövőm programhoz, ha valaki nem multinacionális cégnél vagy KKV-nál szeretné megvalósítani magát, hanem egy saját márka által, akkor a vállalkozásindításban is segítséget nyújtunk.

2019-ben „Hősnőké a jövő” címmel jelent meg kisvideótok. Kíváncsi vagyok… Ki a Ti hősnőtök?

Szilvi: Rengeteg olyan személyiség van, akiknek a története csak az elmúlt években került be a köztudatba, de nagyon büszkék lehetünk rájuk. Számomra a NASA női matematikusi köre ilyen, de igyekszem a hétköznapi életből megválogatni a hőseimet. Van egy jó kis sztorim ezzel kapcsolatban: a Facebookon keringett egy történet, miszerint a Heim Pál Gyermekkórház előtt egy nő éppen meglátta, amint egy lejárt parkolójeggyel rendelkező autóra éppen kihelyezik a büntetőcédulát. A helyszínből adódóan simán előfordulhatott, hogy az illető éppen egy vizsgálatra hozta a gyermekét, ezért érzelmi töltete is volt a dolognak. A nő vásárolt egy parkolójegyet, és egy kedves üzenettel otthagyta az autó szélvédőjén. Napokig keringett a hír, mire az egyik kolléganőnk, Erika bevallotta, hogy ő vásárolta azt a parkolójegyet. Számomra, aki ilyet tesz az emberekért, az egy nagybetűs HŐSNŐ. 🙂

Orsi: Én mindig azokra gondolok, akik nőként hatalmas figyelmet kapnak a médiában, akár vezetőként, akár közéleti személyiségként, amilyen Michelle Obama, de említhetném akár Oprah Winfrey-t vagy Meghan Markle-t. A mai közösségi média által uralt világban eltűnődöm, vajon mit kaphatnak a nyakukba napi szinten ezek a nők? Olyan ez, mint amikor nagyon sokat dolgozol 1-1 projekten, szíved-lelked beleteszed, majd a vállalat oldalán közzétett poszthoz valaki odakommentel egy kicsit negatívabbat. Ezt nagyon a lelkemre tudom venni. Ilyen esetben mégsem válaszolhatunk úgy, mint egy magánember. Ilyenkor nagyon együtt tudok érezni!

Ha indíthatnátok valamilyen kezdeményezést a nőkért, mi lenne az?

Szilvi: Nem a nőkért indítanám, hanem az elfogadásért és az egyenjogúságért. Hirtelen [Schobert – a szerk.] Norbi megszólalása jutott eszembe, manapság elég hot topic. Egy évvel ezelőtt a nőknek szólt be, most pedig a férfiaknak is előrukkolt pár jó tanáccsal. Nagyon örültem, hogy ez alkalommal róluk is jelentek meg cikkek a témában, hiszen nekik is vannak ugyanolyan problémáik, amikről a nők kapcsán már évtizedek óta beszélünk. Rengeteg tennivaló akad még ezen a téren, főleg, hogy politikai és gazdasági érdekek is befolyásolják ezeket a kérdéseket, de én úgy gondolom, ez lenne a jó irány.

Orsi: Az én kezdeményezésem egy közösségi tér lenne a nőknek, ahol kapcsolatokat tudnak építeni, valamint olyan workshopokat és előadásokat szervezni, amelyekre a gyerkőcöt is magukkal tudják hozni. Ezt a Loffice programjain is megtehetik a résztvevők, de szuper lenne, ha nekünk, Colásoknak is lenne egy ilyen helyünk.

Volt a családotokban női vezető, vagy úttörőknek számítotok ezen a téren? Hogyan éltétek ezt meg?

Szilvi: Kifejezetten vezetői pozícióban lévő nő nem, de a nagymamám például szakács volt egy olyan helyen, ahol elismerték a munkáját. Édesanyámat felvették egy kis céghez beosztotti pozícióba, és bár a mai napig alkalmazott, lassan irodavezetővé érett. Én végigkísértem ezt a folyamatot, és azt kell mondanom, hozzá hasonlóan engem sem a vezetői pozíció motivál, hanem az ezzel járó lehetőségek, amit a csapatomnak tudok adni. Mindig is coaching szemléletű vezető voltam – ez áll jól és ebben az irányban fejlesztem is magam.

Orsi: Az én családomban a nők orvosok, pszichiáterek és egyéb szellemi foglalkozásúak, kifejezetten vezetői vagy férfias szakmák nem jellemzők. Számomra ennek ellenére vezetőként fontos, hogy aki ügyes, okos és rátermett, azt ne akadályozza meg semmi abban, hogy elérje a célját. Éppen ezért 2019-ben úgy döntöttünk, hogy ideje félretenni az előítéleteket, lányoknak is van helyük a férfias szakmákban! Csatlakoztunk a Lányok Napjához, ahol olyan nem tipikus női szakmákat mutattunk be középiskolás lányoknak, mint egy laborvezető, egy IT vagy termelési vezető. Jó volt látni, hogy a lányok tátott szájjal hallgatták őket, és vezetőként ez nekünk is egy energiabomba. 🙂

Szilvi, vevőszolgálatosként milyen karrierutakat lehet bejárni a Coca-Colánál?

Szilvi: A vevőszolgálat a karrierek „ugródeszkája”, mivel valamilyen szinten minden területbe belelátunk a logisztikától az értékesítésen át a pénzügyig. Több ügyfélszolgálati munkatársból vált már területi képviselő (akik a puttonyos autóval járják az országot :)), de ha továbbra is motiváltan haladnak, hamarosan lesz egy csoportvezetőnk is értékesítés területen, aki tőlünk indult. Hozzá kell tennem, ahhoz, hogy a Colánál valaki vezető lehessen, diploma és angol nyelvtudás szükséges. Nem a nyelvvizsgára vagyunk kíváncsiak, hanem a gyakorlati tudásra, hiszen például az értékesítési igazgatónk Görögországból jött, így vele csak angolul lehet kommunikálni. Akinél megvan a tanulási halandóság, azt a cég támogatja.

Szilvi, te mit tanácsolnátok azoknak, akik olvassák ezt az interjút?

Szilvi: A nyitottság és a kíváncsiság bármilyen szituáción segíthet túllendülni. Például, amikor tavaly átálltunk home office-ra, azt tartottam szem előtt, mi az, amire eddig nem volt lehetőségünk, de most meg tudjuk tenni. Az ügyfélszolgálatot nem csak 8-16-ig lehet hívni, ezért nálunk kihívást jelent a különböző műszakok összehangolása. A home office számos új lehetőséget hozott, például hogy a munkaidő terén nem kell a Dunaharasztiba történő utazással számolni egy budapesti kolléga esetén. Úgyhogy én azt üzenném, keressük a lehetőségeket ahelyett, hogy meghátrálunk az akadályokat látva – ezt tudatosan is lehet fejleszteni!

Na és Orsi, te mit tanácsolnál magadnak a pályád elején?

Orsi: Fiatalon az ember úgy van vele, hogy „ide nekem az oroszlánt is”, „most nem csak 8 órát dolgozok, hanem 12-t”, de talán ma már tudatosabb lennék ezen a téren. Ennyi idősen hajlamos az ember átesni a ló túloldalára. Szoktam is mondogatni a csapatomnak, hogy holnap is van nap. 🙂 Muszáj néha feltöltődnünk, és vezetőként felelősségünk van abban, hogy a beosztottjaink milyen kedvvel dolgoznak. Én például három hétre megyek szabadságra, mert ennyi idő alatt tudom kipihenni magam, és mert megbízok a csapatomban, hogy a távollétemben tartják a frontot. Ilyenkor a helyettesítésem lehetőséget ad neki arra, hogy bele tudjanak lépni a cipőmbe, és kipróbálni, milyen vezetőnek lenni a mindennapokban. Mert a céges autó mellé egy nagy adag felelősség is jár. 🙂

Ez a bizalom mindenkinek adott, a gyakornokoknak is?

Orsi: Igen, azért vesszük fel őket, mert az adott pozícióra ők a legjobb választás. Azt gondolom, a gyakornokoknak néha még nehezebb, mert ők az órarendjükhöz igazítják a munkaidejüket, és amikor visszatérnek, nagyon gyorsan fel kell tudniuk dolgozni a történéseket. Nekünk pedig türelmesnek kell lennünk, és tanulni egymástól. Mindenkinek megvan a saját nehezített pályája, és fontos, hogy odafigyeljünk egymásra!

Ha kedvet kaptál a jelentkezéshez, keresd a Coca-Cola HBC Magyarország nyitott pozícióit ide kattintva!

 

frissdiplomas.hu-nál mindent megteszünk azért, hogy élménytelibbé és egyszerűbbé tegyük az elhelyezkedés, a karrierépítés folyamatát. Az egyetemistáknak és pályakezdőknek szóló karrierportálunk mellett tevékenységünk legújabb eleme Magyarország első élményközpontú állásbörzéje, a JOBVERSE Állásbörze. Csatlakozz, és emeld a karriered a következő szintre velünk!