„Nem kell választani a család és a karrier között” – Interjú a Henkel Laundry & Home Care marketingvezetőjével

Herbut-Beckei Marijana Szerbiában kezdte pályafutását a Henkelnél, ma már a Henkel Magyarország Kft. Laundry & Home Care terület marketingvezetőjeként a brand marketing, digitális marketing és a trade marketing területek működéséért felel. Egy kilenc fős csapat vezetése mellett két gyermek édesanyja. Mesélt arról, milyen családbarát és egyenjogúsági törekvései vannak a cégnek, és ő maga milyen kezdeményezést indítana.

Interjúalanyunk:

Herbut-Beckei Marijana, Marketingvezető, Henkel Laundry & Home Care

Ha jól tudom, több európai nagyvárosban is kipróbálhattad magad a Henkelnél. Melyek voltak számodra a nagy mérföldkövek?

Szerbiában nőttem fel, ahol dolgoztam ugyan kisebb szerb cégeknél, de a nagybetűs karrieremet a Henkelnél kezdtem Belgrádban, Assistant Brand Managerként mosószer márkákon dolgoztam. Két és fél év múlva kaptam egy igazán klassz lehetőséget, így bekerültem a közép-kelet-európai regionális központba. Akkor láthattam bele igazán, milyen egy multi vállalatnál dolgozni, sok piacot összefogni és különböző kultúrákkal kapcsolatba kerülni. Két évet töltöttem Bécsben a Bref márkán dolgozva, majd jött egy újabb lehetőség. Mivel beszélek szlovákul, angolul, átkerülhettem Pozsonyba, a szlovák csapatba, ahol már nemcsak egy márkán dolgozhattam, hanem vezetőként is kipróbálhattam magam. Így indult a vezetői karrierem. 🙂

Másik ország, másik lépcsőfok… Hogyan élted meg ezt a nagy váltást?

Igazi mélyvíz volt, de segített a tudat, hogy a feletteseim hisznek bennem. Tudtam, hogy bármiben számíthatok a támogatásukra, ugyanakkor engedni fogják, hogy a saját tempómban végezzem a munkám. Szerencsére a szlovák csapat egy nagyon összetartó és vidám csapat volt, akik gyorsan befogadtak, így könnyebben vettem az akadályokat.

Nagyjából két éves ugrások voltak a karrieredben. Ez egyébként megszokott a Henkelnél?

Szituációtól függ, de általánosságban gyakori a két-három éves ugrás. Akiben látjuk a potenciált, a bizonyítási vágyat, és akik nem félnek a kihívásoktól, azoknak adott a lehetőség.

Volt mentorod, vagy akire példaképként tekintettél?

Nagyon jó csapatokban tudtam fejlődni, és inspiráló menedzsereim voltak, akikre a mai napig is felnézek, így nem tudnék egyet kiemelni közülük. A Henkel vezetőire egyébként jellemző, hogy nagyon emberközpontúak. Fontosak az eredmények, azonban tisztában vannak vele, hogy ezeket csak egy igazi csapat képes elérni összehangolt munkával.

Májusi tematikus heteink témája az Inspiráló Női Karrierutak. Téged ért valaha hátrány nő léted miatt?

Az elmúlt 15 év során különböző csapatokban és országokban is megfordultam, de egyetlen percig sem éreztem, hogy megkülönböztetés érne, és a környezetemben sem tapasztaltam ilyesmit. A Henkel kiemelt figyelmet fordít az egyenlőségre és az egyenrangúságra. Előrelépési lehetőségek vagy fizetésemelés esetén a teljesítmény és a hozzáállás dönt, nem a demográfiai adottságok.

A Henkelnek egyébként van egy jelmondata: „Inclusion starts with I”. A befogadás szó angolul I-vel kezdődik, azaz „velem”. A cégkultúra erős részét képezi, hogy mindenkit ugyanolyan tisztelet illet meg, ugyanakkor mindenkinek hasonlóan tisztelettel kell fordulnia mások felé, így működhet ez a gyakorlatban.

Ha indíthatnál valamilyen kezdeményezést a nőkért, vagy változtathatnál valamit a jelenlegi gazdasági, jogszabályi, társadalmi adottságokon, mi lenne az?

Számomra nagyon inspiráló a Beauty Care üzletágunk kezdeményezése, amely a Millió esély a nőkért címet viseli. Ez a Schwarzkopf márkánk kezdeményezése, melyen keresztül támogatást nyújtunk azoknak a nőknek, akiknek egy kicsit több segítségre van szükségük, hogy valóra válthassák elképzeléseiket, például egyedülálló édesanyáknak, akik visszatérnének a munka világába vagy továbbképeznék magukat. A hasonló szakmai programoknak szerintem óriási létjogosultsága van, és jó szívvel odaállnék mögéjük.

Miben segít a program?

Fontos társadalmi célokért dolgozó, komoly szakmai háttérrel bíró, elismert alapítványokon keresztül támogatjuk az esélyegyenlőséget. Főként mentorship formájában nyújtunk támogatást, legyen szó akár karriertervezési kérdésekről (pl. önéletrajzírás, előléptetés kérése), akár szakmai fórumról. A szervezeteket pénz- vagy termékbeli adományokkal is támogatjuk.

Mennyire családbarát vállalat a Henkel?

Két kisfiú anyukájaként hálás vagyok, hogy a Henkelnél sosem kellett választanom a karrier és a család között! A cég nagyon nyitottan áll a kérdéshez, legyen szó rugalmas munkaidőről vagy részmunkaidős munkavégzésről, sőt, a fokozatos visszatérés is megoldható.

Te mennyire éled meg drasztikusként a work-life balance kérdést?

Az anyaság és a karrier egyszerre tud kihívást jelenteni. Vannak nehéz napok, de egy kis szervezéssel minden összeegyeztethető. Természetesen nagy segítséget tud jelenteni, ha a családunktól megfelelő támogatást kapunk, de ugyanúgy megkaphatjuk ezt vezetőinktől és a kollégáktól, ha kommunikáljuk az igényeinket. Akár a legvadabbnak tűnő megoldás is lehet jó.

Na és te hogyan éled túl a home office-t? 😀

Nagy levegőket veszek. 🙂 A fiúk pont abban a korszakban vannak, amikor a kicsinek nincs jobb dolga, mint a nagyot piszkálni. Azt gondolom, nem az az ideális, hogy ilyenkor minden esetben bekapcsoljunk a gyerkőcöknek egy mesét, de néha megengedőknek kell lennünk magunkkal szemben, és ilyesmihez folyamodni, amíg elintézünk egy fontos hívást. Fontos a türelem, a megértés és a rugalmasság, de legfőképpen a kommunikáció. A csapatom felé minden esetben kommunikálom, hogy számíthatnak rám, de előfordulhat, hogy csak két óra múlva leszek elérhető, ugyanígy a feletteseim felé is megvan a transzparens kommunikáció. Csak így tudunk hatékonyak lenni.

A Laundry & Home Care üzletágban milyen a nemek aránya?

50-50%. A különböző csapatok összetétele változó, de a vezetőségünk például három férfiból és három nőből áll. A marketing csapat jelenleg teljesen női csapat, de ez véletlenül adódott így. A Key Account Managerek csapata vegyes, míg a field csapatunk jellemzően férfiakból áll, ez nagyrészt a munkakörből adódik, hiszen ide kapcsolódnak az árupakolással kapcsolatos teendők is.

Milyen területekre kerestek gyakornokokat?

Marketing, értékesítés, category management és logisztika területekre is állandó jelleggel foglalkoztatunk gyakornokokat, akik akár két évig erősítik a csapatunkat. Egy ekkora vállalat esetén a folyamatok komplexek, így az onboarding folyamatunk akár két-három hónapot is felölelhet, hiszen időbe telik, míg egy-egy feladatot az elejétől a lezárásáig végigkövet valaki. Sok vezetőnk gyakornokként kezdett a cégnél, így nem titok, hogy hosszú távra tervezünk gyakornokainkkal.

Milyen jellemző karrierutat járhat be egy gyakornok?

Nagyon sokféle lehetőség áll rendelkezésükre, ez motivációtól és képességektől függ. Sales gyakornokokból gyakran válik Assistant Key Account Manager, de előfordul, hogy ha látunk benne potienciált, és érdeklődik a marketing terület iránt, Assistant Brand Managerként folytatja a karrierjét, tehát a rotációra is van lehetőség.

Vannak olyan gyakornokaink, akik már pár hónapos, vagy akár egy éves szakmai tapasztalattal jönnek hozzánk, őket tapasztalattól függően asszisztensi vagy junior pozícióba tudjuk felvenni. Innen akár más területekre is lehet rotálódni, vagy adott területen belül továbbfejlődni egy Brand manageri pozícióba. Akár a regionális központba is be lehet kerülni, ha már vannak sikeres projektek a hátunk mögött. 🙂 Félévente vannak motivációs beszélgetéseink, mely során mindig megkérdezzük a gyakornokainkat, mi iránt érdeklődnek, és ha van nyitott pozíció, akkor adott a lehetőség valami újat kipróbálni.

Egy friss KSH kutatásból kiderül, hogy a magyar nők tanulás terén egy ideje lehagyják a férfiakat, ám ez a különbség a szakmai előmenetelben kevésbé tetten érhető. Szerinted mennyire játszanak szerepet az állásjelentkezésnél a tanulmányok, és mennyire más tényezők?

Attól függ, milyen tapasztalati szintű jelentkezőről beszélünk. Egy senior pozíció esetén a tapasztalat a legfontosabb, ez esetben a tanulmányok elhanyagolhatóak. Amikor gyakornokokat vagy friss diplomásokat keresünk, széleskörű tapasztalat hiányában a tanulmányokra helyezzük a fókuszt. Nem kizáró ok, ha valaki nem rendelkezik másoddiplomával, de az egyetemi projektekre, extra tevékenységekre mindenképp rákérdezünk az interjún, mert ebből derül ki, hogyan lát bizonyos dolgokat, mi érdekli, mit tanult, mit csinálna ma már másképp. A végső döntésnél a tanulmányok mellett az ambíció, a nyitottság, a fejlődésre való vágy, a rugalmasság és a talpraesettség számítanak.

Mit javasolnál a karrierjük kezdetén lévő fiatal nőknek?

Hajrá! 🙂 Higgyenek magukban és a képességeikben, még akkor is, ha egy-egy feladat túl nagy kihívásnak tűnik. Legyenek rugalmasak, nyitottak a tanulásra, ismerjék fel és ragadják meg a fejlődési lehetőségeket. Legyenek céltudatosak, és akkor a határaikat szinte csak saját maguk szabják meg.

Aki szeretne többet megtudni rólatok, vagy akár jelentkezni, hol teheti ezt meg?

A karrieroldalunkon megtalálják az aktuális nyitott pozíciókat, de kérdés esetén engem is nyugodtan keressenek LinkedInen, szívesen válaszolok! 🙂

Az interjút készítette: Kurinyec Anna