borsodi

Milyen az élet habos oldala gyakornokként? – interjú a Borsodival

Milyen egy gyakornok élete az ország egyik legnépszerűbb sörgyárában, Bőcsön, valamint a budapesti irodában? Hogy néz ki a betanulási időszak a virtuális térben? A söripar és a kiválasztás sajátosságai mellett online eseményükről is meséltek, mely során a szakmai titkok megismerése mellett a sörkóstolásra is volt lehetősége a résztvevőknek. Pillants be a Borsodi kulisszái mögé! 😉

Interjúalany: Zsadányi-Nagy Zsanett, HR igazgató

Zsanett pszichológiát végzett a szegedi egyetemen, majd egy kisebb útkeresési időszak után rájött, hogy a HR az ő világa. HR generalistaként kezdett el dolgozni, majd rövid időn belül HR menedzserként felelt többek között a Nielsen céges kultúrájának kialakításáért. Ezután kereste meg a Borsodi egy HR Business partneri lehetőséggel, ahol eleinte a kereskedelmi területeket támogatta, 1 éve pedig HR igazgatóként, az egész szervezet működéséért felel.

 

Hogy néz ki a csapatod?

Jelenleg 10 főből áll a HR csapatom, a kollégák fele 30 év alatti, és 3 gyakornokunk is segíti a napi munkánkat. Összességében nagyon fiatalos, dinamikus, folyton mozgásban lévő társaság a miénk.

 

A sör még mindig „férfias” italként él a köztudatban. Milyen a nemek aránya a Borsodinál, és milyen élmény női vezetőként a cégnél dolgozni?

Ebben az iparágban általánosan magasabb a férfi kollégák száma, ez nálunk is így van. Ha az arányokat nézzük, ez kétharmad-egyharmad a férfi kollégák javára.

Ha ennél kicsit mélyebbre nézünk, fontos elmondani, a söripar egy izgalmas, színes és befogadó környezet. Hiszünk a sokszínűségben, és előnyt kovácsolunk abból, hogy többféle karakterrel dolgozunk együtt. Teret adunk annak, hogy mindenki önmaga legyen és folyamatosan tudjon fejlődni.

Szerencsére teljesen természetes jelenség nálunk, ha nő tölt be vezetői pozíciót a cégnél, mindemellett pedig ugyanolyan tiszteletben, megbecsülésben és elismerésben részesülnek a női vezetőink is.

 

A legtöbben a Borsodi sörrel azonosítják a márkátokat. Milyen termékeket gyártotok még?

2012 óta vagyunk a nemzetközi Molson Coors cégcsoport tagja, így az ismert Borsodi márkák mellett sok nemzetközi márkánk is van, közel 40 márkát forgalmazunk. A teljesség igénye nélkül a portfóliónkhoz tartozik még a Staropramen, a Miller, a belga portfóliónk a specialitást kedvelőknek (Belle-Vue, a Hoegarden és a Stella Artois is), valamint a Beck’s és a Corona.

Folyamatosan dolgozunk a termékeink fejlesztésén, mert azt látjuk, hogy a fogyasztók igénylik a különleges és jó minőségű söröket.

Tavaly több új termékkel jelentünk meg, ilyen a Borsodi IPA, Borsodi Hoppy vagy a 0,0%-os Borsodi Friss termékcsalád málna-áfonya ízesítésű tagja.

Természetesen idén is tervezünk számos izgalmas újdonsággal előrukkolni.

 

Melyik termék a te személyes kedvenced?

Évszakfüggő. 🙂 A Borsodi alaptermékek mellett a belga portfóliónkat is nagyon szeretem.

 

Békeidőben a Borsodi márka hogyan jelenik meg a mindennapjaitokban?

Ugyanúgy, mint most. ? A márkánkkal kelünk és fekszünk, együtt lélegzünk a márkáinkkal.

Büszkék vagyunk arra, hogy minden kollégánk sörbajnok is egyben és a márkáink elkötelezett nagykövetei. Már a belépés előtt van egyfajta rajongás a sör kategória felé, amit a beillesztési program során mélyítünk el. Itt kollégáink elsajátíthatják a sörre, a sörgyártásra, a sörkóstolásra és a termékeinkre vonatkozó legfontosabb ismereteket. Természetesen fontos szempont a felelős alkoholfogyasztás is, ezt minden esetben szem előtt tartjuk. Szerencsére felelősen is tudunk a márkáink nagykövetei lenni.

Viszonylag sok lehetőséget biztosítunk a közös rendezvényekre is, legyen szó egészségnapról, CSR aktivitásokról, önkéntes napokról, céges konferenciákról, tréningekről vagy csapatépítőkről. Ezek nagyrészét áthelyeztük a virtuális térbe, a többi megtartásával pedig megvárjuk, hogy biztonságosan meg tudjuk szervezni.

 

Milyen személyiség lenne a Borsodi mint márka? Milyen ruhákat hord? Hogyan beszél, stb? 🙂

Fiatalos, örök optimista, aki két lábon áll a földön, de keresi az új kihívásokat. Mindenben képes meglátni a pozitívumot. Humoros, szeret társaságban lenni és nem riad meg attól sem, hogy a középpontban legyen. Az öltözködésben szereti a kényelmes, praktikus és egyben minőségi darabokat, farmer, laza ing, sportcipő. És természetesen egy Borsodi van a kezében. 🙂

 

A budapesti telephely és a bőcsi gyár között mennyire van átjárás karrier szempontból?

Minden kolléga számára biztosítjuk, hogy a számára releváns, fejlődési lehetőséget biztosító nyitott pozíciókat megpályázzák, így szerencsére több oldalirányú vagy előléptetéssel járó belső mozgással büszkélkedhetünk

Törekszünk arra, hogy kollégáink holisztikus tudással rendelkezzenek, ismerjék a főbb munkafolyamatokat, a termékek fejlesztésétől a fogyasztókhoz való eljutásáig. Ezt közös projekt munkákkal és belső képzésekkel tudjuk a leghatékonyabban elérni.

A nemzetközi háttérnek köszönhetően országhatáron kívül is tudunk lehetőséget biztosítani a tehetséges kollégák részére. Jelenleg is többen dolgoznak régiós pozícióban, akik korábban a helyi csapatot erősítettek. És az sem ritka, hogy régiós pozícióból tér vissza valaki újra a magyar szervezethez.

Vagyis a lehetőség adott, de ehhez az is kell, hogy a kollégák ebbe erőt és energiát fektessenek, hiszen ugyanúgy kell pályázniuk ezekre a pozíciókra, mint egy külsős jelentkezőnek.

 

A pandémia mennyire szab gátat ennek a mozgásnak?

Ugyanúgy megvannak a lehetőségek, mint a korábbi években.

Maga a pandémia természetesen hatott ránk, kollégáink egészségének megóvása elsődleges prioritás volt, ennek kapcsán számos intézkedést vezettünk be. Ahol lehetőségünk volt, bevezettük az otthoni munkavégzés lehetőségét.

Azt gondolom, a változáshoz való alkalmazkodásból jelesre vizsgáztunk.

 

Ezt az interjút főként egyetemi hallgatók fogják olvasni. Novemberben volt egy nekik szóló employer branding eseményetek. Hogy sikerült?

A fiatalok megszólítása stratégiai fontossággal bír, hiszünk abban, hogy jelen fiatalsága, a jövő vezetőit rejti magában.

Az esemény célja az volt, hogy a számunkra kiemelt területek (marketing, sales és egyéb gazdasági területek) iránt érdeklődőknek egy olyan programot állítsunk össze, mely során egyfelől szakmailag is bepillanthatnak a kulisszák mögé, másrészt megismerhetik a kultúránkat és a Borsodi légkörét.

Leginkább a tanulmányaikhoz kapcsolódó területeket mutattuk be, ilyen például a termékfejlesztés, egy új termék bevezetése, a HoReCa piac sajátosságai vagy a felelős kommunikáció és a fenntarthatóság. A szakmai részeket sörkóstolással is kiegészítettük. 😉

A szigorítások miatt – és hogy mindenkit biztonságban tudjunk –, rövid idő alatt át kellett szerveznünk az eseményt az online térbe. A sörkóstolásra szánt exkluzív sörcsomagot előzetesen kiküldtük a közel 80 résztvevőnek. A csomagokhoz az új termékeink mellé kóstolópohár, komló és többféle maláta is járt.

A kollégáink több játékkal is készültek, hogy még élőbb legyen az esemény, igazi csapatmunka volt.

A játékokon első helyezést elért diák egy konzultációs lehetőséget nyert egy általa választott igazgatóval, az őt érdeklő területről. Ez is azt a közvetlen céges kultúrát mutatja, hogy felsővezetői szinten is van egy nyílt, támogató hozzáállás a fiatalok felé. 🙂 A nyertes diák engem választott, másfél órát beszélgettünk arról, hogyan érdemes elindulnia a karrierjében.

 

Hogy tetszett a résztvevőknek az esemény?

Az esemény után újra felvettük velük a kapcsolatot, hogy megkérdezzük a véleményüket. Nagyon pozitív visszacsatolás volt számunkra, hogy az álláslehetőségeink és a termékeink is vonzóbbakká váltak számukra a program hatására.

 

 Nézz bele az eseményről készült videóba, hogy átéld a hamisítatlan Borsodi-hangulatot!

 

Milyen fejlesztési javaslatot mondtak?

Jobban szerették volna, ha ez személyes esemény lett volna. Bízom benne, hogy a következő ilyen alkalmat már személyesen fogjuk tudni megejteni.

 

Milyen volt a beszélgetés a nyertes diákkal?

Azt látom, hogy ez a korosztály igényli a mentoringot, coaching szemléletet és a visszajelzést. A beszélgetés során a diákkal felderítettük, merre érdemes elindulnia a karrierjében: melyek azok a reális elvárások, amelyeket támaszthat magával szemben, és mit várnak tőle a különböző cégek.

Számomra ismerős volt a szituáció, hiszen több huszonéves fiatalt is mentorálok. Ezeken az alkalmakon az őket érdeklő témákat járjuk körbe. Ha valaki egy konkrét pozícióra vágyik, például, szeretne Brand Manager lenni, közösen átbeszéljük, hogyan tudja elérni ezt a célt, lebontani különböző állomásokra. Megnézzük, milyen készségeket kell elsajátítania hozzá, és mi az, amit a cégnek kell megtennie a fejlődése érdekében.

Ez mindig egy nagyon értékes és felelősségteljes lehetőség, amikor egy fiatal bizalommal fordul hozzánk.

 

És hogyan válik valaki Brand Managerré? 

Ez nagyon cég specifikus, nincs általános recept. Szerintem a legfontosabb, hogy első lépésben találjuk meg azt a cégkultúrát, ahol jól érezzük magunkat. Ezt pedig csak gyakorlati tapasztalattal lehet megszerezni, tehát érdemes minél hamarabb kipróbálnunk magunkat akár többféle cégnél, többféle pozícióban. Lehet, hogy kiderül, mégsem ez a terület a miénk, de az is előfordulhat, hogy megerősítést nyer az álmunk. Ha egy adott szervezetnél látjuk a perspektívát, térképezzük fel az előrelépési lehetőségeket! Egy három fős csapatban ezek korlátozottak lehetnek, de 10-20 fő esetén már nagyobb a mozgásterünk és lehetőségeink.

 

Milyen lehetőségei vannak egy gyakornoknak a Borsodinál?

Körülbelül 20 gyakornokkal dolgozunk együtt. Ha egy szóval kellene jellemeznem a mindennapjaikat, azt mondanám, nagyon izgalmas. 🙂 Egy nagyon befogadó közösség egyenrangú tagjai.

Arra törekszünk, hogy minden egyes gyakornokot és pályakezdőt a tanulmányai, a személyes igényei figyelembe vételével fejlesszünk, ennek megfelelően kapnak feladatokat. Mindenkit a saját fejlődési ütemének megfelelően dobunk a mélyvízbe.

Megbízunk bennük és olyan releváns feladatokat kapnak, melyek valóban felkészítik őket a szakma fortélyaira.

Az izgalom mellett a folyamatos tanulás is jelen van az életükben. Lehetőséget adunk arra, hogy több területre is bepillantást nyerjenek és ott is kipróbálják magukat

Hogyan tudjátok ezt elérni?

Nagyon sok projekten dolgozunk együtt különböző funkciókkal, így egy marketing gyakornok betekintést nyerhet a jogi és a kommunikációs osztály munkájába is.

Természetesen a tehetséges fiatalok megtartása is célunk, akik számára nyitva áll a lehetőség a helyi és a nemzetközi csapathoz is csatlakozni.

Ehhez persze le kell tenni valamit az asztalra a gyakornokságuk alatt, de aki ügyes és szorgalmas, annak megpróbálunk lehetőséget biztosítani a további közös munkára is.

 

Hogy zajlik a kiválasztási folyamat?

Ami a legfontosabb, egyenrangú partnerként kezeljük a jelentkezőinket.

A gyakornokok és a pályakezdők esetében eléggé hasonló a folyamat. A Borsodinál elsősorban a személyiségre fókuszálunk, azt figyeljük, hogyan tud majd a jelölt beilleszkedni a csapatba, a szervezeti kultúrába.

Ezt követően térünk rá a szakmai kompetenciákra. Aki a beküldött önéletrajza alapján el tudja látni a megpályázott lehetőséget, megkérjük, hogy készítsen egy motivációs videót, kreatív módon mondja el nekünk, ki is ő valójában és miért szeretne hozzánk csatlakozni. Ezt követően esettanulmányokkal mérjük fel, milyen a hozzáállása, viselkedése, karaktere az adott szituációkban.

Az is egy fontos szempont, hogy a jelölteknek lehetősége van találkozni több kollégával is a csapatból, így elegendő információ áll rendelkezésére, hogy el tudja dönteni, szeretne-e borsodis kollégává válni. Ezen felül igyekszünk egy személyes alkalmat is teremteni a találkozásra a biztonsági előírások betartása mellett.

És hát a fiatalok számára az egyik legfontosabb „termék”, amit kaphatnak tőlünk, a visszajelzés.

 

Említetted, hogy fontos a visszajelzés. Hogyan jeleztek vissza a sikertelen jelölteknek?

A kiválasztást követően részletes visszajelzést adunk azzal kapcsolatban, mi sikerült jól és mit kellene fejlesztenie. Szerencsére azt tapasztaljuk, hogy a kiválasztás pozitív élményként marad meg a jelöltekben és ami nagyon jó visszajelzés nekünk, többször előfordult már, hogy valaki másodszorra vagy harmadszorra is jelentkezett hozzánk, és végül felvételt nyert. 🙂

 

Hogy néz ki egy gyakornok első napja?

Az első napját minden gyakornok a vezetőjével tölti el. Elég hosszú és részletes a betanulási időszakunk, ami a pandémia miatt most virtuálisan fut. Az elején minden funkciónak bemutatjuk az új, tehetséges kollégákat.

Mindenkinek egyénre szabott betanulási tervet készítünk az első 6 hónapjára. Az első napon a vezetővel végigmennek ezen a terven, közösen megnézik, milyen feladatai lesznek, milyen képzéseken fog részt venni, kikkel fog találkozni, valamint kik lesznek a fő kapcsolattartói.

 

Hol találkozhatnak veletek idén az érdeklődők?

Az idei év még kidolgozás alatt áll, de az már biztos, hogy sok újdonságot tartogat.

Ami már biztos, hogy a JOB4me Virtuális Állásbörzéjén ott leszünk, emellett az online térben is aktívabban leszünk jelen, legyen szó a vállalati érdekességeinkről vagy konkrét álláslehetőségekről.

Egyetemi együttműködéseket is tervezünk a Miskolci Egyetemmel, a Szent István Egyetemmel, a Corvinussal, a BME-vel és több szakkollégiummal is, hogy még közvetlenebb kapcsolatot ápoljunk a diákokkal.

Ezen felül pedig egy igazán innovatív folyamatot vezetünk be hamarosan a toborzási területünkön, mely elsősorban a pozitív jelöltélményt célozza meg – erről a későbbiekben még szívesen elárulunk bővebb információt.

 

Ha egy tanácsot kellene mondanod a hallgatóknak karriertéren, mi lenne az?

Kettőt mondanék. 🙂 Az első az önismeret: derítsék ki, mi érdekli őket, és mi az, ami testhezálló számukra, ami boldoggá tudná tenni őket a munkában rövid és hosszú távon. A másik a tudatosság: legyenek tisztában azzal, mit szeretnének elérni, és azt lépésről lépésre hogyan tudják elérni.

Keressék meg az élet habos oldalát! 😉

Az interjút készítette: Kurinyec Anna