Fontos, hogy ne csak idegen nyelven tudjunk jól kommunikálni, hanem magyarul is – Interjú Mezei Dáviddal, az Up2You Nyelviskola egyik alapítójával

Azt mindenki tudja, hogy a nyelvtanulás fontos, sokszor mégis végeláthatatlan halogatásba torkollik az erre vonatkozó célkitűzésünk. Az Up2You Nyelviskola egyik alapítójával, Mezei Dáviddal készített interjúnkban bepillanthatsz a színfalak mögé, és talán még a kedvedet is meghozza, hogy felfrissítsd idegennyelv-tudásod. A cikkből kiderül, hogy az Up2You-nál hogyan művelik a nyelvoktatást, mi a titka a motivációnak, és mi vár egy diákra a jelentkezés után.

 

Mesélsz arról, hogy hogyan indult az Up2You?

Hárman alapítottuk a céget, Szilvivel és Zsuzsival előtte egy másik nyelviskolában dolgoztunk. Alapvetően nem vagyok nyelvtanár, bár előfordult, hogy oktatnom is kellett, na erre szoktam azt mondani, hogy fiatal voltam és kellett a pénz, a diákoknak meg ez jó volt. 🙂 Szóval láttunk egy módszert, amiről azt gondoltuk, hogy hatékony, és a mai igényeknek megfelelő, viszont ők szerettek volna áttérni a csoportos nyelvtanulásra. Ezután (kis túlzással) annyi történt, hogy hárman összenéztünk, és eldöntöttük, hogy alapítunk egy új nyelviskolát. Szerettük volna megtartani azt a módszert, amiben hittünk.

És hogyan kezdtetek bele?

Elkezdtünk gondolkodni, hogy hogyan tudjuk ezt továbbvinni, hogyan tudunk saját anyagokkal dolgozni. Kerestünk helyet, ahol oktathatunk, csináltunk programot, Zsuzsi lett a német szekció vezetője, Szilvi az angolé, nekem pedig maradt minden más, amit szervezni kell.

A mai napig ez a felállás?

Azóta egy kicsit alakult, mert egyrészt több nyelvünk van, másrészt sok volt nekem együtt a pénzügy, a marketing, a sales, a karbantartás meg az adminisztratív feladatok. A csapat is bővült, ezért felosztottuk egymás között a területeket, nálam most főként ellenőrzési, stratégiaalkotási feladatok vannak.

Milyen nyelveket lehet nálatok tanulni?

Angolt, németet, oroszt és koreait. Utóbbiból a legmagasabb szintet nem tanítjuk, bár törekszünk rá, de angolból, németből és oroszból minden szintet el lehet sajátítani nálunk. Felkészítünk nyelvvizsgára és állásinterjúra, valamint az irodai munkák többségéhez szükséges angolt is oktatjuk.

Csak én érzem úgy, hogy a csapból is a nyelvtanulás folyik, mégis küzdünk vele?

Sokan szereztek rossz tapasztalatot a közoktatásban, és ez elvette a kedvüket, pedig ha tudsz egy nyelvet, az az élet sok területén tud segíteni. Több leszel általa, magabiztosabbá válsz, akár olyan közegben is, ahol most nem annyira, és persze megismersz egy új szokásrendszert, gondolkodásmódot, kultúrát.

Te szeretsz nyelveket tanulni?

Én azt szoktam mondani, hogy a nyelvtanulás állatorvosi lova vagyok. Szinte mindent átéltem, ami el szokott hangzani a diákoktól, hogy „lusta vagyok”, „gyorsan felejtek”, „nehezen tanulok”, szóval jöhetnek hozzám a kifogásokkal, mert ismerem ezek nagy részét. Engem sem érdekelt annyira ez a téma, amíg nem találkoztam azzal, hogy lehet másként is nyelvet tanulni, mint ahogy az iskolában megtapasztaltuk.

És miben különbözik a ti oktatásmódszeretek a többitől?

Ez nehéz kérdés, mert, ha csak beülsz egy próbaórára, nem biztos, hogy rögtön kiderül. De ha a mélyére akarok ásni, akkor bízom abban, hogy a tanár és a diák együtt tudja elérni a célt, mert cél nélkül nem tudod magad motiválni. Azt látom, hogy akinél ez nincs meg, az szokott a leghamarabb elveszni, ami nem feltétlenül baj, mert lehet, hogy az élete aktuális szakaszában nem ez a prioritás, de akkor ezt fel kell ismerni. Éppen ezért a kurzusaink elején mindig átbeszéljük, hogy hova szeretne eljutni az adott tanuló a segítségünkkel. És szerencsére rengeteg diákunktól kapjuk azt a visszajelzést utólag, hogy még egyik nyelviskolában sem érezte azt, hogy tényleg minden az ő igényei szerint alakul, és nem csupán a névtelen tömeg egyik tagja.

 

Szeretnél tippeket kapni az idegen nyelvű állásinterjúhoz? Olvasd el az Up2You cikkét a témában!

 

Gondolom, ez számotokra fontos visszaigazolás…

Németül például az emberek 98%-a nem azért tanul, mert szereti vagy szépnek tartja a nyelvet, ennek ellenére nem egy tanulónk volt, aki azt mondta, hogy nagyon megszerette nálunk. A Google-véleményeket is kirakjuk a falra, mert jó érzés, amikor valaki megkapja a diplomáját, felveszik egy új munkahelyre vagy előléptetik, és ehhez hozzá tudtunk járulni. Szerintem nem az a lényeg, hogy a tanár megtanítson téged, hanem, hogy a segítségével rátalálj a célhoz vezető útra.

Tulajdonképpen ezzel jobbá teszitek az emberek életét.

Ha egy utópiát fel kellene állítanom, akkor a mi eredményünk abban látszana, ha fél év után azt mondanád, hogy már nincs szükséged ránk, mert már egyedül is tudsz nyelvet tanulni, és hozzánk csak beszélgetni jársz be. Ez a missziónk, hogy eszközt adjunk az emberek kezébe.

Ezt hogyan tudja minden tanárotok magáénak érezni?

Én vagyok a HR-es. 🙂

Ennyi a titok?

A kiválasztásnál nagyon nagy hangsúlyt fektetek arra, hogy illik-e a csapatba az adott ember. Fontos, hogy érezze, ez egy szolgáltatás, ahol adunk a másiknak, és nem olyan módon, hogy ha ez jó, akkor maradhatsz, ha nem tetszik, menjél máshova. De azt is pontosan látom, hogy nem mindenkinek való ez a fajta oktatási módszer. Például aki nem tud önállóan tanulni, annak jobban beválik egy magántanár.

Kifizetődő ez a stratégia azzal szemben, hogy mindenkit fogadtok?

Ez lassú építkezés, de a tanulóink 20-25%-a ajánlásból jött hozzánk, ami kimagasló eredmény. És kifizetődő, mert a tanulóknak valódi segítséget tudunk nyújtani azáltal, hogy nyitottak vagyunk, és tudunk alkalmazkodni a személyes élet változásaihoz. Szerintem fontos, hogy ne csak idegen nyelven tudjunk jól kommunikálni, hanem magyarul is, mind a diákokkal, mind a tanárokkal.

Ha megkérdezném a kollégáidat, hogy hogyan jellemeznének téged, mit emelnének ki?

Amikor egyszer szó volt erről, azt mondták, én vagyok az iskola motorja.

Ez elismerő…

Rengeteg ötletem van arra vonatkozóan, hogy hogyan fejlesszük az iskolát, például, hogy milyen fejlődési lehetősége van egy tanárnak, mi számít neki, ezt időről időre meg is kérdezem tőlük. Azt jelzik vissza, hogy a diákok sikere sokkal motiválóbb számukra, mint az anyagiak.

Hogyan tudjátok felmérni, hogy mit kezd egy diák a nálatok megszerzett tudással?

Nehéz utánkövetni, mert egyszer megkérdezzük e-mailben, és ha nem válaszol, akkor nem tudjuk meg. Mindössze kb. a 30%-uk jelez vissza, ami érthető valahol, mert sok történés van az életünkben, és miután elhagysz egy helyet, nem feltétlenül „mész vissza”, mi pedig nem szeretnénk zavaróan sokat kérdezősködni. Pedig fontos lenne megtudni, mert akkor lehet bármin javítani. Viszont az a (számszerűleg) kevés visszajelzés szerencsére kellően részletes és tartalmas, így kapunk elég megerősítést és szempontot a folytatáshoz.

Amikor valaki jelentkezik hozzátok tanulni, mi vár rá?

Először a kolléganőm felveszi vele a kapcsolatot a megadott elérhetőségen, és időpontot egyeztetnek, hogy mikor tud eljönni egy próbaórára. Bemutatjuk, hogyan tanítunk, felmérjük az ő szintjét, és tájékoztatjuk, hogyan működik a rendszerünk. Ha minket választ, akkor a céljainak megfelelő bérlettípust tud venni intenzitástól függően, erre természetesen javaslatot teszünk, de heti két alkalom a minimum szerintem, ha valaki eredményt szeretne elérni. Majd a próbaóra alapján készül neki egy egyéni program az aktuális szintjétől a céljáig, később pedig időről időre konzultálunk a tervről, hogy lássuk, hogyan halad, változott-e a célja, ezek alapján tudunk továbbmenni.

És, ha mondjuk három hónap alatt elérte a célját?

Ezért vannak a havi bérletek, így rugalmasan tudjuk kezelni az időtávot. A mai változó világban ez elengedhetetlen.

 

Kedvet kaptál hozzá, hogy az Up2you-nál tanulj? Vegyél részt ingyenes próbaórájukon, ahol kialakítják személyreszabott nyelvtanulási csomagodat! 😉

 

Szerző: Bányai Nikoletta

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük