szervezeti kultúra

Így találd meg a személyiségedhez illeszkedő vállalati kultúrát!

Ahhoz, hogy hosszú távon azt érezhesd, szívesen dolgozol egy vállalatnál, elengedhetetlen, hogy a szervezeti kultúra – azaz azok az értékek, amelyeket a vállalat vall -, passzoljon a személyiségedhez. Milyen típusú szervezeti kultúrák léteznek, és hogyan derítheted ki akár már a felvételi folyamat során, hogy jó helyre csöppentél-e? Cikkünk ebben nyújt segítséget.

 

A szervezeti kultúrát úgy kell elképzelni, mint egy jéghegyet: vannak könnyen megfigyelhető elemei: a szervezet tagjainak öltözködése (van-e egyenruha vagy nincs), a munkakörök, a vállalati programok, maga a cég épülete stb. A jéghegy víz alatti részeit azonban nehezebb megfigyelni, ide tartozhat a munkatársak közti bizalom vagy a szervezet értékrendje.

 

Figyelj a részletekre!

 

Amikor interjúra készülsz, figyeld meg alaposan a látható jellemzőket: Milyen az épület? Hogyan köszönnek egymásnak a munkatársak? Milyen ruhát viselnek? Miket hirdetnek a faliújságon? Milyen jellegű közös helyiségek vannak (játékterem, kávésarok, konyha elrendezése)? Ezekből jó pár dolgot megtudhatsz anélkül is, hogy kérdeznél, legyen szó arról, hogy mennyire közvetlenek, nyitottak a munkatársak, hogy a munkaközi szüneteket mivel töltik, hogy mennyire barátságos a légkör, mennyire modern, fiatalos a berendezés, és így tovább.

 

Nézzünk néhány példát arra, hogy milyen szervezeti kultúra-típusok léteznek:

 

1. Individualista vagy csapatorientált kultúra

 

Vannak olyan cégek, melyek az egyéni teljesítményre helyezik a hangsúlyt, míg vannak olyanok, ahol szinte folyamatosan csapatban, egymásra támaszkodva kell dolgozni. Ha éppen interjúra készülsz, felteheted azt a kérdést, hogy melyik munkamód a jellemzőbb, illetve, hogy néz ki a csapat, amibe kerülsz. Mindeközben érdemes magadról is eldönteni, hogy inkább szeretsz egyedül, függetlenül dolgozni egyes projekteken vagy kifejezetten élvezed a közös brainstormingolást?

 

2. A támogató kultúra

 

A támogató típusú kultúrára jellemző, hogy a szervezet tagjaira nagy figyelem hárul, nagy a bizalom és jó a légkör. Rendszeresek a csapatépítő alkalmak, és az olyan programok, melyek növelik a szervezet iránti elköteleződést. Egy ilyen típusú kultúrában akkor fogod magad jól érezni, ha fontos számodra, hogy egy jó csapatban dolgozz, hogy a munkahelyed gyakorlatilag a második otthonod legyen. Akkor fogsz tudni jól beilleszkedni, ha jól tudsz egy közösség tagjaként funkcionálni, nyitott vagy és lelkes.

Onnan ismerheted fel a támogató kultúrát, hogy már az interjúra érkezéskor is közvetlen, nyitott légkör fogad, látható és hangulatos közösségi terek jellemzőek, illetve az interjú során is szóba kerülhet, hogy mennyire vagy csapatjátékos.

 

Keresed leendő gyakornoki helyedet vagy első teljes állásodat? A frissdiplomas.hu-n megtalálhatod az igazit! Regisztrálj és elküldjük a neked valókat e-mailben! 😉

 

3. A szabályorientált kultúra

 

A szabályorientált kultúrában fontos a formalizáltság, a pozíciók és a hierarchia tisztelete. Egy ilyen típusú kultúrában akkor tudod magad jól érezni, ha számodra is fontosak a szabályok, és biztonságot adnak a határozottan felállított keretek. Fontos, hogy precíz és pontos legyél.

 

A szabályorientált kultúra jellemzői már az interjú során is megmutatkoznak: összeszedettség, precíz, átgondolt válaszok, munkaköri leírások és a vállalaton belüli szabályrendszer hangsúlyozása lehetnek a leggyakoribb árulkodó jelek.

 

4. A folyamatos megújulást képviselő kultúra

 

Egy ilyen jellegű kultúrában fontos a folyamatos tanulási és fejlődési hajlandóság. Ha egy olyan szervezetben szeretnél dolgozni, ahol érték az önfejlesztés és a naprakész tudás, akkor egy ilyen típusú szervezetben jól fogod érezni magad. Arra viszont fel kell készülnöd, hogy nagy lehet a versenyszellem, hiszen az tartja fenn ezt a stimuláló környezetet.

 

Ha az interjún fényt szeretnél deríteni arra, hogy jellemzőek-e a fentiek az adott szervezetre, akkor informálódj arról, hogy van-e lehetőség tréningekre, képzésekre a cégen belül? Ha van weboldaluk (az ilyen cégeknek jó esetben van J), nézz utána, mennyire naprakész tudást képviselnek (erről árulkodhatnak a blogok, vagy LinkedIn bejegyzések is).

Természetesen a fenti szervezeti kultúrák nem között lehet átfedés, egy munkahely sem tisztán ilyen vagy olyan. De az, hogy a fenti jellemzők milyen arányban vannak jelen a szervezeten belül, egyáltalán nem mindegy, ha hosszú távra tervezel.

Mit tehetsz azért, hogy olyan munkahelyet találj, ahol hosszabb időre elköteleződhetsz? Két dolgot mindenképp: egyrészt fejlesztheted a saját önismeretedet, hogy milyen környezetben érzed jól magad, másrészt pedig figyelsz a részletekre a felvételi folyamat során, és minél több életszerű, a vállalat mindennapi működésével kapcsolatos kérdést fogalmazol meg.

 

Szerző: Novák Dóra

Vélemény, hozzászólás?