frissdiplomas

„Mindenkinek azt kívánom, hogy legyen kellően nyitott a változtatásra” – Interjú a TESCO kiskereskedelmi toborzási vezetőjével

Interjúsorozatunk következő részében a kereskedelmi szektort vettük górcső alá, és Rózsás Hajnalkát, a TESCO kiskereskedelmi toborzási vezetőjét kérdeztük a járványhelyzet munkaerőpiacra gyakorolt hatásairól, a Tesco intézkedéseiről, valamint a jövővel kapcsolatos várakozásaikról.

Ha kíváncsi vagy, hogy egy ilyen óriásvállalat, mint a TESCO, hogyan reagált ebben a helyzetben, vannak-e aktuális nyitott pozícióik, és, hogy vajon érdemes-e jelentkezned hozzájuk, ha nincs kereskedelmi tapasztalatod, olvass tovább!

 

Hallhattuk és tapasztalhattuk is, hogy a kereskedelmi szektort teljesen felforgatta a járványhelyzet. Hogyan készültetek erre vállalati szinten?

Az első percektől kezdve a munkavállalók és a vásárlók biztonságának megteremtése volt a legfontosabb, ami minden oldalról rengeteg erőfeszítést kívánt. Azt gondolom, lényeges, hogy a munkatársaink és a vásárlóink is érezzék, hogy értük dolgozunk, és minden intézkedésünk középpontjában ők állnak, hiszen az a hosszú távú cél, hogy ők velünk maradjanak.

 

Te hogyan élted meg az elmúlt hónapokat?

Ami számomra a legnagyobb változás volt, az az óriási fordulat, ami a munkaerőpiacon bekövetkezett. Emlékszem, hogy 2 hónapja még sok esetben nehézséget okozott, hogy megtaláljuk a lehető leghatékonyabb toborzási csatornákat, amelyek elvezetnek a legjobb jelöltekhez. Majd egyik napról a másikra egy teljes pálfordulás történt. Feltettünk egy hirdetést azt követően, hogy a korlátozásokra vonatkozó kormányzati intézkedések következtében megnőtt a forgalom és a terhelés a kollégákon, és láttuk, hogy segítségre van szükségük. Ezzel pedig belekezdtünk egy országos toborzási kampányba, ami soha nem várt eredménnyel zárult, több mint 13 000 jelentkezés érkezett. Ráadásul az óriási mennyiségű jelentkező mellett több cég is megkeresett minket, hogy tudunk-e megoldást nyújtani, együttműködni velük, hogy a kollégáik ne maradjanak munka nélkül. Nyilván ez a mi szempontunkból nagyszerű lehetőségnek tűnik, ugyanakkor elszomorít, hogy ilyen sok ember elveszítette a munkáját.

 

Normalizálódott azóta a helyzet az áruházi vásárlók számát tekintve, illetve a jelentkezéseket illetően?

Igen, a felvásárlási láz körülbelül két hétig tartott, viszont a mai napig tapasztalom, hogy ha  megnyitunk egy új hirdetést, továbbra is nagyszámú jelentkezés érkezik rá. Nyilván nem olyan mértékben, mint az említett kampány során, de jelentős a változás a koronavírust megelőző időszakhoz képest. Azt látom, hogy sokan a korábbi tapasztalatukat, végzettségüket hátrahagyva új terület felé mozdulnának, tehát aki soha nem dolgozott kereskedelmi pozícióban, ő is kipróbálná magát, mert valószínűleg nem 1-2 hónapra vesztette el a munkáját.

 

És ők milyen esélyekkel indulnak a kiválasztásban?

A meghirdetett állások számának csökkenése és a megnövekedett kereslet miatt több lehetőségünk van szűrni a jelentkezőket, tapasztaltabb kollégákat tudunk felvenni egy-egy pozícióra. Ez nem azt jelenti, hogy szigorúbbak vagyunk, inkább korábban volt szükséges bizonyos esetekben rugalmasan kezelni a kritériumokat, vagy a tapasztalattal nem rendelkezőknél beiskolázással segíteni a munkába állást. Vállalati képzéseink révén tulajdonképpen új szakmát adtunk a kezükbe, amire most kisebb arányban van szükség, de a lehetőség természetesen adott.

 

Feltételezem, a toborzás-kiválasztási folyamataitokat is újra kellett gondolnotok. Mi volt ebben a legnehezebb?

A toborzást illetően szerintem nem csak nekem, hanem a kollégáimnak is az jelentette a legnagyobb kihívást, hogy kezelni tudjuk azt a felfoghatatlan mennyiségű jelentkezést, ami beérkezett. Rengeteg embernek sikerült munkát adnunk, de a lehetőségeink végesek, és az, hogy sok jelentkezőnek nem tudtunk állást ajánlani, bármennyire is szerettünk volna, nagyon nehéz teher.

 

Ha most Te lennél abban a helyzetben, hogy kereskedelmi területen kell állást keresned, mit tennél?

Egyrészt megnézném, hogy az aktuális álláshirdetésekben mik azok az elvárások, amelyeknek nem felek meg, és tennék azért, hogy ezek ne akadályozzanak az elhelyezkedésben. Másrészt nyitott lennék arra, hogy átképzéssel vagy tanfolyammal szélesítsem a tudásom, hogy több területen is helyt tudjak állni. Harmadrészt pedig nyitottan figyelném a kikerülő állásokat, mert lehet, hogy az egyik munkakör távol áll tőlem, de más lehetőségek szimpatikusak lehetnek. Például a kereskedelmi szektort tekintve él az a sztereotípia, hogy ezen a területen csupán árufeltöltőként vagy pénztárosként tudsz dolgozni egy áruházban, holott rendkívül szerteágazó feladatok vannak. Sokan nem is gondolnak például a raktári működésre vagy az online bevásárlási területre.

 

Pedig ez utóbbi most minden eddiginél népszerűbb lett…

Valóban, óriásit ugrott az online bevásárlásra való igény. Azon voltunk, hogy a megnövekedett keresletet ki tudjuk elégíteni és rendelkezésre álljon a szükséges csapat. Szerencsére a kollégák is partnerek voltak ebben, és remek együttműködések születtek, például az IceCube-bal, akik a felszabadult kapacitásaikat mozgósították egy időre, hogy minél több megrendelést tudjunk teljesíteni.

 

Lehet, hogy át is veszi a hatalmat az online rendelés az áruházi vásárlás felett?

Biztos vagyok abban, hogy akik most próbálták ki először az online bevásárlást, használni fogják a későbbiekben is. De az áruházi vásárlásnak is megvan a varázsa, a kollégáim közül is van, aki már várja, hogy visszatérhessen az üzletekbe. 🙂

 

Mik a várakozásaid a jövőre nézve?

Bízom abban, hogy az a nyomás, amit a létszámstop vagy a leépítések okoztak, szép lassan enyhül a munkáltatókon, és elindulhat a munkaerőpiac. De abban biztos vagyok, hogy ez nem fog egyik napról a másikra megtörténni.

 

Mit javasolnál annak, aki most keres állást, nem feltétlenül kereskedelmi területen?

Mindenkinek azt kívánom, hogy legyen kellően nyitott a változtatásra. Korábban is beszéltünk már rengeteg fórumon arról, hogy milyen átalakulások várnak ránk a megszűnő és létrejövő munkakörökkel kapcsolatban, és bár valószínűleg a jelenlegi helyzetre nem voltunk felkészülve, például a robotikáról, automatizációról sok szó esett. Azt gondolom, hogy mindegyik esetben a tanulásban kell keresni a lehetőségeket, végiggondolni, hogy mi az, ami még érdekelne, mi az, amiben el tudom magam képzelni. Nem biztos, hogy minden terület abban a formában, struktúrában fog újraindulni, ahogy korábban működött. Lehet, hogy valamelyik szektorban szűkülnek a lehetőségek, de más szektorban bővülni fognak, és arra kell törekedni, hogy abban a bővülő szektorban találjam meg a helyem.

 

És mit gondolsz azokról, akik most váltani szeretnének?

Szurkolok nekik! 🙂 Sok jó példa van nálunk is erre, kívánom, hogy mindenki találja meg a helyét és az örömét az új munkájában!

 

Ha érdekel, mely cégek toboroznak még, regisztrálj a frissdiplomas.hu-ra! Töltsd fel a CV-det is, hogy nagyobb eséllyel pályázhass a Neked tetsző gyakornoki és pályakezdő állásokra!

 

Szerző: Bányai Nikoletta

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük