Így tűnj ki turizmus-vendéglátósként a többi jelölt közül! – interjú

Érdekel, hogyan birkózik meg egy nemzetközi szállodalánc a koronavírus okozta helyzettel? Hogy pályakezdőként milyen lépéseket tehetsz azért, hogy a megnövekedett versenyben is az esélyesek között lehess majd a munkaerőpiacon? Kiss Zsuzsanna, a Marriott HR igazgatója válaszolt a kérdéseinkre.

turizmus

Kiss Zsuzsanna 10 éve a Marriott HR igazgatója, előtte pedig 10 évet töltött ugyanebben a pozícióban a Hiltonnál. A Marriottnál 3 hónap után 3 szállodáért lett felelős, ezek a Budapest Marriott Hotel, a Courtyard by Marriott Budapest City Center és a Millennium Court, Marriott Executive Apartments. Felelős többek között a HR stratégiáért, a munkaerő-gazdálkodásért, az employer brandingért, toborzás-kiválasztásért, igazi business partneri szerepkörben.

 

  • Mit látsz a környezetedben, hogy reagálnak a munkáltatók a jelenlegi helyzetre?

Kapcsolatban vagyok az ötcsillagos szállodák HR vezetőivel, folyamatosan egyeztetünk a jelenlegi helyzetről. A szállodák többsége üzemszüneten van – mi még részlegesen üzemelünk, de nagyon kevés munkavállalót tudunk foglalkoztatni –, ők is ugyanúgy hónapról hónapra hoznak döntéseket, ahogy mi, hisz nem tudjuk, mikor indulhat újra a piac, mikor indul be a kereslet a vendégek oldaláról, és, hogy mikortól üzemelhetnek majd az éttermek. Eleinte a szállodák kiadták a szabadságokat, aztán sajnos, muszáj volt megválniuk a próbaidőn lévőktől. Részmunkaidősítünk, 80-70-50%-ban dolgoznak a munkavállalók.

  • Hogyan készültetek fel Ti a kialakult veszélyhelyzet kezelésére?

A Marriottnak indult egy globális kezdeményezése, egy outplacement program. Olyan munkáltatókat keresünk, akik továbbra is aktívan toboroznak. Felvettem a kapcsolatot a Penny-vel, a Lidl-lel, az Aldival és a ételkiszállító futárcégekkel, mint amilyen a WOLT és a NetPincér, hogy kiszervezhessük nekik – egy elhúzódó válság esetén –  a munkavállalóinkat különböző betanított és nem végzettséghez kötött munkákra.

turizmus
Kép: Budapest Marriott Hotel

 

Az a néhány ember, aki bejár a szállodába dolgozni, segít fenntartani a szobák állapotát, illetve ellátja a minimális üzemeléssel kapcsolatos feladatokat. A megszorítások egyeztetésére gyakran tartunk konferenciahívásokat a vezetőséggel. A HR irodát két HR-es kolléganő üzemelteti, én csak akkor járok be, ha valami fontos dolog miatt szükséges a személyes munkavégzés. A többi HR-es kollégám szintén home office-ból tevékenykedik, természetesen telefonon pedig mindenki elérhető munkaidőben.

Az éttermünkből házhozszállítást vezettünk be, hogy az ebből befolyó bevétel minél több munkavállaló bérét fedezhesse. Koncepcióváltással és új ötletek bevezetésével próbálunk navigálni a kialakult helyzetben. Az L.A. Nightot is megtartottuk webinar jelleggel – ez a korábbi hónapokban egy buli volt a lobby és a bár területén. Az egy órás online rendezvényre be lehetett regisztrálni, volt Dj-s bejelentkezés és bűvész is. Igyekszünk megmaradni az emberek fejében, amíg visszaáll a régi rend. Időt fordítunk a hosszú távú stratégia kialakítására és igyekszünk rugalmasak lenni, bár a munkajog lehetőségei limitáltak.

  • Hogyan alakultak át a toborzás-kiválasztási folyamataitok erre az időszakra?

Eddig nagy volt a munkaerőhiány a szektorban, legalább húsz nyitott pozíciónk volt és külön recruiter kolléga foglalkozott a toborzással. Jelenleg nincs nyitott pozíciónk.

 

Ebben a bonyolult helyzetben is támogatni szeretnénk az álláskeresésben, ezért szívesen küldünk Neked értesítőt a friss állásokról! Regisztrálj a frissdiplomas.hu-ra, és iratkozz fel Álláshírnökünkre!

 

  • Mik a várakozásaid a toborzással kapcsolatban arra az időszakra, amikor megszűnik a karantén?

Ebben az évben visszafogottan fog beindulni a turizmus, 4-5 hónap múlva is mindössze 1-2 kulcspozíciót fogunk tudni betöltetni, illetve gondoskodunk az utánpótlásról, ha valaki időközben távozik a cégtől.

  • Hogy néz ki nálatok a kiválasztási folyamat?

Többkörös interjúk vannak, először a HR-essel, majd a supervisorral vagy a területi vezetővel beszélget a jelölt.

  • Melyek a legfontosabb szempontok, amelyeket egy önéletrajz értékelése során figyelembe vesztek pályakezdő pozíciók esetén?

Ha még nincsen szakmai tapasztalata, akkor látszódjon, hogy miért választotta a turizmus-vendéglátás iparágat. Fontos, hogy átjöjjön a CV-ből, hogy a jelentkező emberközpontú és jó problémamegoldó, így ezt érdemes alátámasztania. A harmadik szempont az erős nyelvtudás, nálunk az angol az alapvető elvárás.

  • Mit érdemes egy pályakezdőnek beleírnia a CV-jébe, ha nincs szakmai tapasztalata?

Írjon egy objective-et, ahol leírja, hogy mit szeretne elérni. Például, ha leírja, hogy dolgozott egy balatoni büfében, ami jó lehetőség volt, mert használhatta a nyelvtudását vagy pincérként megtanult emberekkel dolgozni, az jó pont. Ha diákönkormányzati tag volt vagy önkéntes munkát végzett, mindenképp írja bele az önéletrajzba.

  • Egyébként mennyire fontos az önéletrajz?

Egy jó CV beugró lehet az interjúra, de úgyis hamar kiderül, ha nem a valóságot tükrözi. Ha a jelölt túl félénknek bizonyul, mert nem mer megszólalni egy idegen nyelven, a személyes interjún úgyis kiesik. Vagy ha látszik rajta, hogy azt gondolja, „ez csak egy munka”.

  • Milyen számítógépes és egyéb ismereteket érdemes elsajátítani a jelentkezőknek?

Attól függ, melyik munkakörről van szó. Az a tapasztalat, hogy ezzel a generációval ilyen szempontból nincs gond. Ha valakinek nincs meg a megfelelő Excel tudása, vagy nem ért bizonyos programokhoz, az nem kizáró ok, mert tréningezzük az új belépőket.

  • Számít-e a hobbi az önéletrajzban?

Én szeretem megnézni a hobbit, mert következtetni tudok belőle a jelölt személyiségére. Pályakezdőként a szakmai életét nem tudja eladni, de magát és a személyiségét igen.

  • Mit tanácsolnál annak, aki interjúra készül hozzátok? Azon kívül, hogy ne hazudjon a CV-ben. 🙂

Tudjon magáról érdekesen mesélni, bemutatni a személyiségét. Ha szakmailag tapasztalt emberről van szó, az interjún rákérdezünk, melyek voltak a legnagyobb kihívásai, miben nyilvánul meg, hogy csapatjátékos. Az interjún azt mérjük fel, szeretnénk-e, hogy az adott ember a csapatunk tagja legyen, be tudna-e illeszkedni hozzánk. Én általában vezetőket interjúztatok, ilyenkor azt figyelem, hogy a vállalat értékei integritásban vannak-e az adott személyével. Fontos, hogy a jelölt megbízható, őszinte és etikus legyen, erre a home office miatt is, mostanság még inkább szükség van.

  • Tegyük fel, hogy van két pályakezdő jelölt egy recepciós pozícióra: az egyikük turizmus-vendéglátás diplomával rendelkezik, a másik jelöltnek ugyan nincs végzettsége, de van kb. egy év tapasztalata (pl. pincérkedés a Balatonon, nyári munkák). Mi fog dönteni a személyes interjún?

A személyiségen kívül a jelöltek ambícióit fogjuk összevetni. Mennyire törekvő a jelentkező? Hosszú távra tervez velünk vagy egy év múlva tovább állna, hogy máshol is kipróbálja magát? Szeretné fejleszteni magát? Mennyire tudnánk őt magasabb pozícióban elképzelni, esetleg átképezni?

  • Melyik az a kérdés, amit biztos, hogy feltesztek az interjún?

Mi volt a kedvenc tantárgya az egyetemen és miből írta a szakdolgozatát? Milyen forrásokat használt? Csak a Wikipédiát böngészte vagy 3 tapasztalt vezetőt is megkeresett, esetleg felméréseket töltött ki x emberrel? Ebből kiderül, mennyire alapos és szorgalmas a jelölt. Arról is árulkodik, hogy mi érdekli leginkább, például, ha a revenue management volt a témája, valószínű, hogy jó a számokkal.

  • Ha most Te lennél abban a helyzetben, hogy turizmus-vendéglátás területen kell állást keresned, mit tennél?

Próbálnék bennmaradni az iparágban, esetleg nagyobb kompromisszumot is kötnék és olyan állást is elvállalnék, amit alap esetben nem tennék. Ezáltal később elmondhatom, hogy jobb rálátásom lett a szektorra. Ha nem találnék állást, akkor képezném magam – rengeteg e-learning tanfolyam elérhető, mindenki megtalálhatja azt, amiben fejlődni szeretne, hisz erre most van idő.

 

Szeretnél értesítést kapni a Neked való friss állásokról? Regisztrálj a frissdiplomas.hu-ra, és iratkozz fel Álláshírnökünkre!

 

Szerző: Kurinyec Anna

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük