Az eredményes és jól működő cégek sikerességének egyik legfontosabb záloga a dolgozók egymás és feletteseik között zajló megfelelő kommunikációja. A beszélgetés, vita nem csak a feszültségek feloldásának, az előrelépés és béremelés kialkudásának, de a kreatív folyamatoknak, innovatív áttöréseknek is az elsődleges eszköze.
Cikkünkben körüljárjuk, milyen az egészséges és hatékony munkahelyi vitakultúra, illetve azt, hogy hogyan tudsz ezért te magad is tenni munkavállalóként!
A jól megkomponált munkahelyi vita
Leegyszerűsítve a munkahelyi viták, konstruktív beszélgetések célja az, hogy valamilyen problémát közösen megoldjunk, felszámoljunk. Így az ilyen viták kezdéseként a kezdeményezőnek mindig közölnie kell, mi pontosan a beszélgetés célja, miben vár véleményt, állásfoglalást.
A beszélgetés során néhány egyszerű, és elsőre talán magától értetődőnek tűnő szabályt kell betartanunk. Fontos, hogy véleményünk mellett tényekre alapozva érveljünk, és hogy amit mondunk, releváns legyen – és természetesen, hogy figyeljünk oda arra, amit a másik mond.
Amennyiben valamivel nem értünk egyet, akkor sem szabad félbeszakítanunk „vitapartnerünket”, és azt is tartsuk szem előtt, hogy vitapartnerünk véleményével vitatkozzunk, ne pedig a személyét támadjuk!
A konfliktusok megoldásánál érdemes először az okokat megkeresni, aztán ezek megbeszélése után indulni el egy közös, kompromisszumos megoldás felé.
Fontos, hogy kérdezzünk, amennyiben valami nem világos számunkra, és hogy legyünk nyitottak a kritikákra, visszajelzésekre mindkét irányból, így fejleszthetjük egymás vitakészségeit (például valaki túl gyorsan beszél, sokszor ismétel meg dolgokat, sokat csapong) – és hosszabb távon a teljes munkahelyi vitakultúrát.
A konstruktív munkahelyi viták, megbeszélések végén mindig összegezzük, hogy mire jutottunk – így nagyobb eséllyel lesz minden résztvevő számára érthetőbb és rögzültebb a beszélgetés tartalma, és az általa hozott döntés.
A vitakultúra alapjai a cég oldaláról
A vállalati vitakultúra fejlesztésének egyik legfontosabb alapja, hogy törekedjünk egymás megismerésére, igyekezzünk alkalmazkodni a többiekhez, és vonjuk le a viták tanulságait – így az ilyen konstruktív beszélgetések a résztvevők számára egyre komfortosabbak lesznek, és az összecsiszolódás miatt egyre gördülékenyebbek is.
Ugyancsak fontos, hogy a vitáknak megfelelő fizikai, technikai és szellemi feltételeket, „jó tárgyalási klímát” teremtsen a vezetőség, és hogy igyekezzen moderálni az ilyen beszélgetések során.
Az egészséges céges vitakultúra azonos részvételi lehetőséget biztosít mindenki számára, és figyelmet fordít az egyéni különbségekre, például arra, hogy egészen máshogy érzékel adott szituációt egy introvertált, mint egy extrovertált ember.
Fontos megjegyezni azt is, hogy a megfelelően biztosított információáramlás – tehát mikor minden munkatárs tisztában van azzal, hogy milyen folyamatok, események zajlanak a vállalatnál – a konfliktusok jelentős részét képes megelőzni.
Előléptetés és bértárgyalás igénye
Az előléptetés illetve magasabb bér kérése talán az egyik legnagyobb bátorságot igénylő munkahelyi vita. Félelemre azonban nincs ok, hiszen a munkavállaló mindkét esetben kifejezi, hogy szeretne hosszabb távon, nagyobb felelősséggel dolgozni a cégnél – a lojalitást pedig rendszerint díjazzák a munkahelyek.
Akár előlépési beszélgetésről, akár bértárgyalásról legyen szó, érdemes lehet először olyan kérdéseket, problémákat megbeszélni, ahol könnyen dűlőre lehet jutni – így már egy gördülékeny beszélgetési folyamatba illeszkedhet bele a magasabb bér vagy pozíció igényének felvetése.
Míg az előléptetés kieszközlése érdekében jobb, ha a szakmai fejlődést állítod mondandód középpontjába, addig a bértárgyaláson érdemesebb elsőre magasabb összeget kérned, mint amennyire valójában vágysz, hogy az alkudozás további szakaszában is legyen mozgástered.
Azt se felejtsd el, hogy akár bértárgyaláson, akár az előléptetés vitáján, akár egyéb munkahelyi diskurzusokon előfordul, hogy véleményed alulmarad, hogy nem éred el a kitűzött célt.
Fontos, hogy az ilyen esetekből igyekezz tanulni, vizsgáld meg, miben kell fejlődnöd – de az is, hogy ne tagadd meg a pozitívumokat, részsikereket sem (pl. az eredetileg megcélzott béremelést nem, de valamekkora béremelést sikerült elérni)! Kommunikációs skilljeidet pedig gyakorlatilag bárhol, bármikor tudod fejleszteni!
Szerző: Simon Bence