Női egyensúly

5 tipp, mely elősegíti, hogy nőként nagyobb egyensúlyt tudj megélni a mindennapokban

Nőként számos szerepben kell helytállnunk életünk során, ezért az, hogy megtaláljuk a munka-magánélet közötti egyensúlyt, folyamatosan aktuális kérdés. Főként azért is, mert ha minderre nem figyelünk, akkor nagy eséllyel belecsúszhatunk a kiégésbe, ami hosszabb távon is lenyomatát hagyja jóllétünkön. Létezik-e nőként munka-magánélet egyensúly és ha igen, mire van mindehhez szükségünk?

A munka-magánélet egyensúly a COVID óta még inkább felértékelődött az emberek számára, hiszen megtapasztaltuk, hogy a munkánkat rugalmasan és legalább részben otthonról végezve mennyi időt meg tudunk spórolni, amit aztán rá tudunk fordítani a hobbijainkra, a családi életünkre, a sportolásra stb.

Mivel tradicionálisan a nőkhöz társítjuk a gyermeknevelés jelentős részét, a családi élet szervezését és összetartását, az amúgy sem egyszerűen megteremthető egyensúly kialakítása számukra még nehezebb terepen történik. Mindezt a közösségi média nyomása sem teszi könnyebbé, hiszen az ismerőseink által posztolt, kiragadott pillanatképek is azt közvetítik felénk, hogy egyszerre lenne fontos egészségesen étkezni, rendszeresen edzeni, társasági életet élni, szuper összetartó családot magunkénak tudni, értékes hobbikat gyakorolni és így tovább…

Na de kinek van mindehhez egy időnyerője?

Bár időnyerőt és varázsigét nem tudunk sajnos átadni, néhány olyan szempontot igen, aminek az átgondolásával hatékonyabban menedzselheted a rád nehezedő elvárásokat.

Nő munka közben
1. Fogalmazd meg, számodra mi jelenti az egyensúlyt!

A munka-magánélet egyensúlynak nincs egy egységes definíciója, pontosan amiatt, mert nagyon egyedi, így hát neked kell megalkotnod a sajátodat. Sőt, valójában a kevésbé jó hír az, hogy mivel folyamatosan változnak az életkörülményeink, a feladataink és a prioritásaink, ezért a saját egyensúlyunk fogalmát is folyamatosan monitoroznunk kell és olykor újraalkotni, ha arra van szükség. Szóval: mi jelenti számodra az egyensúlyt, mikor érzed úgy, hogy elegendő időt és energiát fordítasz életed különböző területeire?

2. Jelölj ki fókuszpontokat!

Ahogy már említettük, egyszerűen lehetetlen minden életterületünkön folyamatosan a maximumot hozni. Hidd el, már annak a tudatosítása is sokat fog segíteni, ha mindezt belátod és elfogadod! Éppen ezért az a fontos, hogy meghatározd, mindazok közül a feladatok/területek közül, melyek jelenleg előtted vannak, melyik szeletekre szeretnél kiemelt figyelmet fordítani. Természetesen vonzó gondolat az, hogy egyszerre építsünk sikeres karriert, egyszerre gondoskodjunk családunkról és mindeközben még top formában is legyünk, olykor priorizálnunk kell, és jó emlékeztetni magunkat, hogy van, amikor az elég jó tényleg elég jó.

3. Tudatosítsd és mozgósítsd erőforrásaidat!

A különböző területek menedzselésében rengeteget segít, ha tudunk segítséget kérni a körülöttünk lévőktől és ha minél jobban igyekezzük megtervezni a mindennapokat. A jól működő rutinok kialakítása családi szinten is támogatja a sikereket. Gyűjtsük össze, melyek azok a külső és belső erőforrásaink, kik a támogatóink, akikre támaszkodhatunk és akik segítenek a céljaink elérésében.

4. Ismerd meg saját magad!

Bár elcsépeltnek hangzik, pszichológusként elkötelezetten hiszem, hogy a saját kiegyensúlyozottságunk megteremtéséhez elengedhetetlen az önismeret. Minél több teendő között kell zsonglőrködnünk, annál fontosabb tudnunk, hogyan tudunk megnyugodni és mi az, amit nem engedhetünk el a legnehezebb időkben sem, mivel alapkövét képezi a jóllétünknek. Van, akinek ez a mozgás, van, akinek heti néhány óra énidő vagy egy vacsora a párjával. Emellett azokat a tényezőket is érdemes tudatosítani, amelyek pedig hamar képesek felborítani az egyensúlyt, hogy azoknak a megelőzésére is tudatosan lehessen figyelni. Ilyen lehet egy-egy rutin kimaradása a napunkból (ha ez megtörténik, hogyan és mikor tudjuk pótolni vagy mivel tudjuk kompenzálni?), de gyakran az alapszükségleteink elhanyagolása vonja maga után az egyensúlyunk elvesztését.

5. Tudd, hol húzódnak a határaid!

Az előző ponthoz kapcsolódva, fontos tudnod, mennyi a teherbírásod, mi az, ami még belefér számodra és mik azok az esetek, amikor viszont nemet kell mondanod. A saját határainkat az egyéni tapasztalataink során ismerjük meg, így ezek mentén elgondolkodhatunk, mikor tudtuk ezeket hatékonyan tisztelni és mikor éreztük úgy, hogy engedtük átlépni őket. Egy-egy élethelyzetben történő változás esetén (pl. a gyermekünk születése, egy új munkahely stb.) érdemes előre átgondolni, hogyan tudunk gondoskodni saját határaink védelméről.

A hatékony időbeosztáson, a támogató környezeten, a rugalmas munkavégzésen túl persze a saját egyensúlyunk megélésében még számos tényező szerepet játszhat. Az életünkben megteremthető egyensúlyra éppen ezért egy folyamatos törekvésként érdemes tekinteni, melyet újra és újra felülvizsgálva és a körülményekből a legjobbat kihozva tudunk formálni. Éppen ezért mondhatjuk azt, hogy a munka-magánélet egyensúly nem egy eredmény, hanem egy folyamat.

Ha pedig úgy érzed, kihívást jelent a saját egyensúlyod megteremtése, és elakadtál, ne félj segítséget kérni ebben!

Novák Dóra

Pszichológus, tréner, coach

 

frissdiplomas.hu-nál mindent megteszünk azért, hogy élménytelibbé és egyszerűbbé tegyük az elhelyezkedés, a karrierépítés folyamatát. Az egyetemistáknak és pályakezdőknek szóló karrierportálunk mellett tevékenységünk legújabb eleme Magyarország első élményközpontú állásbörzéje, a JOBVERSE Állásbörze. Csatlakozz, és emeld a karriered a következő szintre velünk! Tetszett a cikk? Küldd el valakinek, akinek szintén hasznos lehet!