egészségközpont

„Az egészségügy izgalmas terület, a magánegészségügy pedig óriási fejlődési lehetőség előtt áll” – interjú a Budai Egészségközponttal

Empatikus és segítőkész. Magadra ismertél? Ha szívesen dolgoznál emberekkel és vonz az egészségügyi pálya, olvass bele a Budai Egészségközpontról készült interjúnkba. Nem csak akkor izgalmas, ha orvosnak készülsz! 🙂 Támogató területekre is várják a friss diplomásokat. Munkakörnyezetről és karrierlehetőségekről faggattuk őket, de szóba került a mentor program is.

Malinkó Hajnival, a Budai Egészségközpont HR igazgatójával interjúztam, aki tökéletes példa arra, amikor egy vállalat hozzájárul a munkavállaló karriercéljainak megvalósításához. 2001 óta dolgozik a cégnél, az ügyfélszolgálaton kezdett, eredetileg tanárként végzett, de még bizonytalan volt abban, mivel is akar foglalkozni. Abban az évben, amikor felvették a jogi karra és HR szakra is, a tulajdonos, aki innovatív szemléletet képviselt, leült vele beszélgetni a céljairól, majd azt javasolta, hogy inkább a HR-t válassza, mert ezen a területen tudnak hosszú távú lehetőséget kínálni számára. Ekkor még csak 20 fős volt a cég, ma már 530 munkavállalót tudhat magáénak.

 

Mi a helyzet most nálatok? Hogyan változott a toborzás-kiválasztás az elmúlt fél évben?

Március közepe óta lelassult a munkaerő-forgalom és csökkent a fluktuáció, mindenki óvatos a munkahelyváltással, ami az eddig is humánerőforrás-hiányos egészségügyet kedvezően érinti. A Budai Egészségközpont járványkórházzá alakult – leállt a járóbeteg-ellátásunk, a fekvőbetegek esetében a sürgős esetekre kellett korlátoznunk az ellátást.

530 munkavállalója van most a cégnek, 75%-ban nők dolgoznak nálunk, az átlagéletkor 38 év. A munkavállalóink két részre oszthatók: egészségügyi szakdolgozók, és a támogató területek nem egészségügyi szakdolgozói. Jelenleg radiológus, bőrgyógyász és foglalkozás-egészségügyi szakorvost, valamint műtős, és aneszteziológus szakasszisztenseket, ápolókat, a támogató területen páciens koordinátort és ügyfélszolgálati munkatársakat keresünk.

Szerencsére egyetlen kollégát sem kellett elküldenünk a járvány első hulláma alatt. A kisgyerekes munkatársak home officeban végezhető munkát kaptak, és a veszélyeztetett korú egészségügyi dolgozóinknak is megkerestük azokat a támogató feladatokat, amelyekkel ideiglenesen otthonról tudták segíteni a céget. Diszpécserszolgálatunk minden munkatársa számára otthoni munkaállomásokat alakítottunk ki.

 

Milyen lehetőségeket kínáltok pályakezdők számára?

A szakorvosképzésben aktívan veszünk részt, hiszen részakkreditált szakképzőhely vagyunk ortopédia-traumatológia és foglalkozás-egészségügy szakirányban. Ebben az évbe szakvizsgázott az első három fiatal orvos kolléga, aki a mi rezidensünk volt. Több diplomás ápolónak készülő egyetemista dolgozik nálunk részmunkaidőben, és három olyan kollégánk van, aki a diploma megszerzése előtt már nálunk dolgozott. Minden fiatalnak szeretném tanácsolni, hogy már az egyetemi évek alatt tegyen szert tapasztalatra a munkaerőpiacon. Az egészségügyben is értékelik, ha egy pályakezdő már rendelkezik munkatapasztalattal, mert ez megkönnyíti a beilleszkedését, betanulását. Általában hat-kilenc hónap szükséges ahhoz, hogy egy új munkatárs rutinosan mozogjon az új munkahelyén, és teljesítménye 100% adja, aki dolgozott korábban, annak könnyebb a munkahelyi szocializáció.

Ami a támogató területeket illeti, az ügyfélszolgálaton több diplomás kolléga dolgozik diszpécserként vagy recepciósként, ők valamilyen okból kifolyólag nem a saját szakmájukban helyezkedtek el.  Még keresik az útjukat, ha kitalálták, támogatjuk őket tanulmányaik során, főleg, ha ez egészségügyi pálya, de nem kizárólagosan. A cég támogatja azt is, ha más irányban szeretné magát megvalósítani a kolléga munka mellett. Van olyan munkatársunk, aki személyi edzőnek, vagy cukrásznak tanult, de olyan ügyfélszolgálatosunk is, aki ápolónőként, radiológiai szakasszisztensként, CT/MRI operátorként végzett. Több egészségügyi hiányszakmában ösztönözzük, és támogatjuk munkatársaink tanulmányait, majd a végzettség megszerzése után életpályát kínálunk nekik. A tanulmányi szerződéstől jobbat még nem találtak ki! 🙂

 

 Ha jól tudom, a mentor programotok kialakítása a Te nevedhez fűződik. Hogy épül fel és mitől különleges a Budai Egészségközpont mentor programja?

Minden új munkavállaló kap maga mellé egy mentort. A mentoroknak el kell végezniük a mentorképzést. A 3 hónapos próbaidő alatt a mentorokhoz fordulhatnak szakmai, praktikus és személyes kérdésekkel is az új kollégák. Az elsődleges cél, hogy betekintést nyerjenek a folyamatainkba, megszerezzék a szükséges hely- és személyismeretet valamint a szakma fortélyait is elleshetik.

Csak a hitelesség kedvéért, ezt mondta az egyik mentoráltunk a programról:

„Az elmúlt három hónap során Rita végig mellettem volt a fontos helyzetekben. Ő volt az én „mentor anyám”. Neki köszönhetően sokkal könnyebb volt a beilleszkedés, bár az igazsághoz hozzá tartozik, hogy itt minden kolléga nagyon nyitott és segítőkész. Rita azonban nemcsak a szakmai tudását adta ad, hanem a „társaságba” is bevezetett. A kollégák közt ugyanis nagyon közvetlen, baráti viszony van. Sokan munkán kívül is összejárnak kerti sütögetésekre, közös kirándulásokra, ahová engem is rendszeresen elhívnak.”

 

Kiből lesz jó mentor?

A mentorlétnek a képzés elvégzésén túl feltétele, hogy a mentor legalább egy éve a cégnél dolgozzon. Ezen kívül a jó kommunikációs és problémamegoldó-készség, és némi pedagógiai érzék is szükséges hozzá. A vezető jól ismeri a beosztottait, a mentor-mentorált párosok kiválasztásánál arra is odafigyel, hogy hasonló legyen a személyiségük, a habitusuk, így akár a 3 hónap alatt kialakult bizalom barátsággá is formálódhat.

 

Mi történik, ha nem a terv szerint halad a mentorált beilleszkedése?

A mentorképzés során külön odafigyelünk arra, hogy a mentorok megtanulják, hogyan lehet megfelelő kommunikációval ösztönözni az újakat, a jobb teljesítményre. A mentor és a mentorált közös munkáját a vezető is figyelemmel kíséri. Ha a mentor úgy látja, nem megfelelő a kolléga hozzáállása, segítséget kérhet a vezetőtől, hogy hármasban átbeszéljék a problémás területeket. Természetesen megkérdezik a mentoráltat, véleménye szerint miért nem halad gördülékenyen a betanulási folyamat.

Fontos cél, hogy a próbaidő 3 hónapja alatt a munkavállaló és a munkáltató is megbizonyosodjon arról, jó döntés volt elköteleződniük egymás mellett. Ha nem így van, akkor pedig idejében szülessen döntés az elválásról. Ez mindkét fél érdeke.

 

Milyen nyitott pozícióitok vannak kifejezetten pályakezdőknek?

Nincs olyan területünk, ahová ne várnánk szeretettel a fiatal pályakezdőket. Keresünk szakorvosokat a már említett területekre, ápolókat, műtős és aneszteziológus szakasszisztenst, valamint ügyfél koordinátort részmunkaidőben, és diszpécser kollégákat.

 

Milyen juttatásokat kínáltok?

Béren kívüli juttatásként cafeteriát biztosítunk, és egészségbiztosítási csomagot kötünk minden kollégánkra. Odafigyelünk rá, hogy a kötelező szakmai továbbképzésekre fizetett távollét keretében mehessenek a dolgozók, így ezek a napok nem a szabadságkeretüket terhelik. Magunk is szervezünk pontszerző képzéseket. Az étkezőben és a büfében kedvezményt kapnak a munkatársak. Törzsgárda programot működtetünk, Életmód klub, kerékpáros túra, véradás, közös futások, Mikulás est és karácsonyi vacsora áll a céges programok palettáján. Büszkék vagyunk arra, hogy az éves elégedettségmérés alkalmával kollégáink mindig nagy százalékban elégedettek a munkafeltételekkel.

 

Miért szeretsz itt dolgozni?

19 éve dolgozom itt, és amikor anno válaszút előtt álltam, milyen másoddiplomás képzést válasszak, a cégem vezetése segített jó döntést hozni, majd a legmesszebbmenőkig támogatott a tanulmányaim során, így lettem HR menedzser. Azóta elvégeztem egy mediátorképzést, valamint a Pécsi Tudományegyetem humán erőforrás tanácsadói MSc képzését is 2016-ban. Azt a támogató és innovatív szemlélet, amit kaptam annak idején, most HR-esként igyekszem továbbvinni. Tudom, hogy vannak céltudatos, határozott fiatalok, akik pontosan tudják, mivel szeretnének foglalkozni, de nagyon sokan viszont nem ennyire szerencsések. A jó hír számukra, hogy ma az élethosszig tartó tanulás a korszerű, és vannak olyan cégek, mint a Budai Egészségközpont, akik támogatják a munkavállalóik fejlődését.

Az egészségügy izgalmas terület, a magánegészségügy pedig óriási fejlődési lehetőség előtt áll. Nem vagyok szakdolgozó, de rengeteget tanultam az egészségügy működéséről, folyamatairól az eltelt majdnem 20 évben. Legfőképpen pedig az itt kialakult emberi kapcsolatok, az összetartó, támogató közösség fontos számomra.

 

Úgy képzelem, hogy egy egészségügyi intézményben mindig a maxon pörögtök. Hogy néz ki egy átlagos napotok?

A kórházi részlegünkön az ápolók napja ugyanúgy telik, mint általában, 12 órás folyamatos munkarendben dolgoznak. Korán reggel a páciensek műtéti előkészítése folyik, majd a műtét és az azt követő gyógyító, ápoló tevékenység. A délután és az éjszakai műszak kicsit csendesebb. Műtéteket hétvégén és éjszaka nem végzünk, így a munka-magánélet egyensúlyát könnyebb fenntartani.

A privát járóbeteg-ellátó rendelőkben foglalkozás-egészségügyi szűréssel, és menedzserszűréssel indul a nap, délután pedig a közreműködő orvosaink magán rendelése zajlik 14-20 óráig.

A támogató területek munkatársai a gazdasági osztály, marketing és értékesítés, az IT, HR, az ellátásszervezők, ügyfélszolgálat munkatársai biztosítják az orvosok, szakdolgozók gyógyító munkájának stabil hátterét.

 

 

Szerinted mi az a 3 tulajdonság, amivel érdemes rendelkeznie egy munkatársatoknak?

Ha három dolgot kell kiemelnem, az a munka iránti szeretet, a segítőkészség és az ügyfélközpontúság lenne. Ezen kívül segítő szakmákban nagyon fontos az empátia, a kedvesség, az odafigyelés. Ha valakiben ezek megvannak, akkor nálunk meg fogja találni a helyét.

 

Hogy zajlik most nálatok a kiválasztás?

Az önéletrajzok értékelése után, az elsőkörös interjún a középvezető és egy HR-es kolléga vesz részt. A járványhelyzet kialakulása óta az elsőkörös interjúk elektronikus felületen vagy telefonon történnek. Alkalmazkodunk a jelöltekhez, ha nem komfortos számukra a videóinterjú, telefonon bonyolítjuk le az első beszélgetést. Tudjuk, hogy a videóinterjú nem tudja kiváltani a személyes találkozást, így a második körre már behívjuk a pályázókat. A jelölteknek lázat mérünk, szájmaszkot kapnak, és kézfertőtlenítés után az interjú egy viszonylag nagy tárgyalóban zajlik, ahol lehetőség van megfelelő távolságot tartani. A pályázókon azt látjuk, hogy őket is megnyugtatja ez a procedúra.

 

Mi számít az önéletrajzban?

Jól áttekinthető és igényes legyen. Az önéletrajzot mindig az adott pozícióra szabjuk, tehát elég a hozzá kapcsolódó korábbi tapasztalatot felsorolni. Megkönnyíti a toborzó munkatársak munkáját, ha a hirdetett munkakörhöz szükséges végzettség kerül legelőre, amennyiben létezik ilyen. Az egészségügyi munkakörökhöz szigorú kompetencia lista társul, és ezek alapja a megfelelő szakképzettség. Ha nincs fotó az önéletrajzban, ez nem kizáró ok, bár azt gondolom ma már bárki, bármikor tud egy előnyös fényképet készíteni magáról. Mi nem kérünk motivációs levelet, mert ezek annyira elsablonosodtak, hogy az informatív értékük szinte nulla.

Sok városi legenda kering arról, hogy hány másodperce van egy HR-esnek egy CV-re. Ez nem minden pozíciónál igaz, főként az egészségügyben. Az a célunk, hogy minél jobban megismerjük a jelöltet a pályázata alapján. Ehhez nem szükséges színes, szagos, formabontó önéletrajz, inkább a tartalommal próbáljon a jelölt kitűnni, és mondjon el magáról, mindent, amit fontosnak tart. Ha van esetleg valami mottója, ami az életének is sorvezetője, azt mindenképp írja le.

 

Mi várható egy videóinterjún?

Szituációs gyakorlatokra mindenképpen számítani kell. A középvezetők tesztelik a jelölteket, például „Képzeld el, hogy recepciósként egyszerre csörren meg a telefon, érkezik meg egy páciens, és jön ki hozzád egy orvos a rendelőből. Mit teszel?” A helyzetgyakorlatok megoldásai sokkal többet elárulnak a jelöltről, mint a motivációs levél. Amennyiben nyelvtudáshoz kötjük a munkakört, a jelölt nyelvtudását is felmérjük egy rövid beszélgetés keretén belül.

 

Kinek ajánlod a Budai Egészségközpontot, mint munkaadót?

Ha egy friss diplomás érdeklődik az egészségügy iránt, de nem szeretne állami kórházban elhelyezkedni, a Budai Egészségközpont jó alternatíva lehet. Járóbeteg és fekvőbeteg részlegen is kipróbálhatja magát kiváló kollégák és munkakörülmények között.

Karrieroldalunkon bárki megtalálja aktuális álláshirdetéseinket, de ha nincs konkrét elképzelése, csak érdeklődik, vagy szeretne szétnézni a Budai Egészségközpontban, akkor is keresse bizalommal a HR munkatársait, akik segítségére lesznek majd. 🙂

 

 

Szerző: Kurinyec Anna

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük