A Z generáció álláskeresési szokásai

Így keres állást a jövő, avagy a Z generáció szokásai

Egy rohanó világban, ahol az emberek igényei és elvárásai folyamatosan változnak, a karrierépítés folyamata sem állandó. Egy állásbörze tervezése szempontjából sem elhanyagolható a Z generáció témához való hozzáállása, ezért a JOBVERSE Állásbörze szervezői, azaz a Frissdiplomás Kft. csapata és a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) közös kutatásuk keretében a 18-31 év közöttiek általános- és álláskereséshez kötődő tartalomfogyasztási-, valamint álláskeresési szokásait vizsgálta májusban folytatott országos kampányuk során.

 

A kutatásban résztvevő közel 3000 leendő és jelenlegi hallgató, friss diplomás, pályakezdő és néhány év szakmai tapasztalattal rendelkező fiatalok jelentős része már a karrierépítés alapjainál elakad: 29,7% nincs tisztában azzal, hogy érdemes jó önéletrajzot vagy motivációs levelet készíteni, 26,1% pedig azt sem tudja, hogyan kezdje el az álláskeresést. Az állásbörzék – melyet a kitöltők majdnem 60%-a (59,5%) nagyon vagy közepesen hatékonynak ítélt meg – többek között ezen problémák kiküszöbölésére igyekeznek megoldást kínálni. Ezek alapján nem meglepő tehát, hogy a válaszadók közel negyedét elsősorban az motiválja, hogy egy karrierrendezvényen egyenrangú félként, pályázati anyagok nélkül beszélgethet a munkáltatóval, hiszen csak annyit kell tennie, hogy meglátogatja az állásbörzét és annak kiállítóit.

Hisszük, hogy mindenkinek a céljaihoz és képességeihez leginkább passzoló munkahelyen kellene dolgoznia, ezért küldetésünknek tekintjük a munkaerőpiaci szereplők egymásra találását. Kutatási eredményeink is igazolják, hogy a fiatal generációnak is utat kell mutatni, segíteni kell a tömérdek információ közül kiszűrni azt, amely előrébb viszi őket a pályájuk során. Élményalapú állásbörzénken erre kínálunk lehetőséget számukra” – mondta el Hajdú Csongor, a Frissdiplomás Kft. ügyvezetője, a JOBVERSE Állásbörze főszervezője.

JOBVERSE Állásbörze

Mivel 37,5% korábban már tapasztalta, hogy több pályázás esetén sem hívták be állásinterjúra, így az sem hátrány, hogy a látogatók a személyes találkozás alkalmával azonnali visszajelzést kaphatnak. A válaszadók majdnem fele (45,6%-a) ütközött már abba a nehézségbe, hogy nem találta meg az elképzeléseinek és képességeinek megfelelő pozíciót. A kitöltők szerint az állásbörzék legnagyobb előnye, hogy a résztvevők közvetlen, mégis informatív beszélgetéseket folytathatnak le (41,6%), számos cég képviselőjével találkozhatnak és széles választékból válogathatnak (10,7%) – mindezt egy helyen.

A felmérésből látható, hogy a legnépszerűbb közösségi platformokat (Facebook, Instagram, TikTok) csak a válaszadók kis hányada, mindössze 10%-a használja aktívan álláskeresésre. Ez a tény tovább erősíti az offline események relevanciáját.

Ami azonban még ennél is meglepőbb, hogy a Z generáció több, mint 93%-a napi szinten használja a Linkedlnt, a munka témakörében való tartalomfogyasztás tekintetében pedig – a Facebook után – második helyen végzett a felület 30,9%-kal.

És hogy mi érdekli igazán a fiatalokat az egyes álláshirdetésekkel kapcsolatban?

A 18-25 év közöttiek körében egy álláshirdetésben a legfontosabb a bérezés és juttatás, a kutatásból kiderül, hogy 80% számára ez az elsődleges. Ezt követik az álláshoz kapcsolódó elvárások (74%) és a feladatok leírása (62%). Érdekesség, hogy az adott céghez kapcsolódó tudnivalók fontossága hátrébb kerül a rangsorban – ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy ez nem azt jelenti, hogy ne lenne szükségük információkra ebben a témában. A 26-31 év közöttiek körében viszont ez a sorrend változik, ugyanis az álláshoz tartozó elvárások (75,9%) kerülnek első helyre, majd ezt szorosan követi a bérrel és juttatással kapcsolatos információk (70,1%), valamint a feladatok leírása (64,9%) és a munkakörülmények (56,5%). Különösen az utóbbi terén mutatkozik látványos különbség a különböző korcsoportok között.

Frissdiplomás-HÖOK Kutatás Álláshirdetések

A Z generáció igényeivel egy állásbörzének sem egyszerű lépést tartania, a kutatás eredményei azonban magukért beszélnek. A „Számodra mi lenne az, ami izgalmasabbá tenne egy karrierrendezvényt?” kérdés válaszai egyértelműen igazolják, hogy az élményalapú eseményeké a jövő. 20,4% gondolja, hogy az aktivitások és programok színesítik leginkább az alapvetően karrier fókuszú rendezvényeket, de magasan a második helyen (16,9%) szerepel az interaktivitás is.

Frissdiplomás-HÖOK Kutatás Karrierrendezvények

A májusban folytatott kutatás eredményeit a JOBVERSE Állásbörze szervezői a szeptember 27-28-án immár harmadik alkalommal, az őszi állásbörze szezonban nyitó karrierrendezvényként megrendezésre kerülő esemény tervezésekor is figyelembe vették. Az állásajánlatok és a megszokott programhelyszínek (Karrierszínpad, Tanácsadó Műhely, Egészségsziget) mellett izgalmas élményelemek és szakmai játékok is várják a résztvevőket. Visszatér a tavasszal debütált JOBVERSE GO by Flinkit! – a rendezvény hivatalos kódkereső kalandjátéka, amely nemcsak a szakmai kapcsolatépítést segíti, de izgalmas kihívásokkal is gazdagítja az eseményt –, valamint az Utazó Planetárium és a Titkok Háza is ismét vendégül látja az érdeklődőket.

JOBVERSE Állásbörze

Mindemellett szakmai konferenciák is helyet kapnak az esemény mindkét napján. Szerdán érkezik a jövő járműipari konferenciája, az Automorrow, melynek keretében az iparág új irányvonalairól és kihívásairól hallhatnak az érdeklődők. Csütörtökön pedig érkezik a WomanUP konferencia, amely a „work-life balance” témakörére fókuszál, és olyan perspektívákat oszt meg, amelyek segíthetnek megteremteni az egyensúlyt a munka és magánélet között.

A rendezvényről, valamint annak programjairól és élményelemeiről szóló bővebb információk az alábbi linken keresztül érhetőek el: jobverse.hu.