Leépítések, csökkenő bizalom a cégek felé, bizonytalanul tervezhető toborzási folyamatok – ezek jellemzik a karantén óta a munkaerőpiacot a turizmus-vendéglátás területén. Karlik Ágnessel, a Matild Palace Hotel HR igazgatójával beszélgettünk telefonon (mindketten home office-ból). A Mariott szállodalánc luxus portfóliójának tagja július 1-jén nyitotta volna meg kapuit vendégei előtt, most azonban kénytelenek újratervezni. Ágit a szektort érintő távlati tervekről és a jelen intézkedéseiről kérdeztük.
-
Hogy látod jelenleg a munkaerőpiacot? Milyen tendenciák vannak most a turizmus-vendéglátás területén?
A vírus előtti időszakban felhígult a munkaerőpiac: bár mennyiség tekintetében sok volt a jelölt, kevés volt köztük a nyelvtudást és hozzáállást illetően színvonalas pályázó. A tapasztaltabb jelöltek bérigénye sokszor irreálisan magas volt. Biztos vagyok benne, hogy ez a tendencia most mérséklődik. Ami a munkavállalók helyzetét illeti, a leépítések következtében sokan elmentek valamelyik élelmiszerlánchoz munkát vállalni vagy éppen futárkodni: kivárnak, míg a helyzet rendeződik. Egy biztos, a munkavállaló számára most és a jövőben kiemelt szemponttá válik, hogy olyan cégnél helyezkedjen el, amelyik képes megfelelő biztonságot nyújtani számára.
-
Mit látsz a környezetedben, hogy reagálnak a munkáltatók a jelenlegi helyzetre?
A szállodák próbáltak a legfájdalommentesebb eszközökhöz nyúlni, ez pedig kezdetben az időarányos szabadságok kiadása vagy épp a meglévő túlórák lecsúsztatása volt. Ezzel párhuzamosan szinte mindenhol hiring freeze-t rendeltek el, akik már ajánlatot kaptak, ők nem jutottak el a munkaszerződés aláírásáig.
Itt még nem beszélhetünk munkaidő-csökkentésről, csak kötelező szabadságolásokat rendeltek el a cégek (Megjegyzés: a kiadható szabadságnapok közül mindössze 7 nappal rendelkezik a munkavállaló). Ezt követően a próbaidő alatt lévők elbocsátására került sor, majd a határozott idejű szerződéses munkavállalóktól búcsúztak el a szerződésük lejártával. A külsős (outsourced) cégeket (pl. konyha, housekeeping) leállították. Sok cég munkaidő- és fizetéscsökkentést eszközöl.
-
Mikor és hogyan készültetek fel a kialakult veszélyhelyzet kezelésére?
Nekünk könnyebb dolgunk volt, mint a már működő szállodáknak, hiszen csak júliusra terveztük a nyitást. Már egy hónapja home office-ból dolgozunk, hetente két videómeetinget tartunk a vezetőséggel. Én január eleje óta vagyok a cégnél, azóta sikerült felépítenem a vezetői csapatot és jó hír, hogy az építkezés is zavartalanul tud zajlani.
-
Milyen lehetőségeket látsz ebben a jelenlegi helyzetben?
Önző mód azt látom, hogy vannak lehetőségek. Például, a kereslet-kínálat fel fog borulni. A szállodaipar mára elvesztette a presztízsét, de most visszaszerezheti, hisz szinte csak az fog idejönni, aki tényleg ebben az iparban szeretne dolgozni. A vírushelyzet alázatosabbá teszi majd a munkavállalókat. Mondok egy példát. Februárban, mikor még nem ért el hozzánk a vírus, interjúztattam egy pékvezetőt, aki nagyon magas bért mondott. Nem tudtunk megegyezni, azonban megkeresett pár hete és megkérdezte, tovább tudnánk-e menni a folyamatban. Biztos vagyok benne, hogy ha rákérdeznék most a bérigényére, a felét sem mondaná a korábbinak. A rendszer helyrebillenésében látom a pozitívumot, és ami biztos, hogy ősszel könnyebb lesz majd embert találni. Úgy gondolom, hogy az a munkáltató, aki emberközpontú vezetést folytat és biztonságot tud teremteni, képes lesz majd színvonalas jelölteket bevonzani.
-
Milyen jelentősebb változások voltak a Munka Törvénykönyvében, amik titeket is érintettek? Hogyan tudtatok/tudtok ehhez alkalmazkodni, mint munkáltató?
A Munka Törvénykönyve nem volt felkészülve a világjárványra, így sok esetben joghézagokat tartalmaz, amiért elengedhetetlen, hogy munkajogászokhoz forduljunk – sok esetre egyébként ők sem voltak felkészülve. Mivel mi jelenleg 24 fővel működünk, és nem operating szálloda vagyunk, ránk semmilyen különleges rendelkezés nem vonatkozott.
-
Mire kell most jobban odafigyelnie a munkaszerződés átnézésekor egy munkavállalónak?
Az nagyon fontos, hogy a munkáltató csak akkor csökkentheti a munkabért, ha az közös megegyezésen alapul, azaz a módosított szerződést mindkét félnek alá kell írnia. Egyoldalúan a munkáltató csak a munkaidőt csökkentheti (mert ez nem a munkaszerződés, hanem a Tájékoztató része).
Ha valaki új helyen kezd, tartalmilag ugyanarra kell figyelnie a munkaszerződésben, amire általában: azaz tartalmazza a munkavégzés helyét és idejét, a bért és a bérfizetés gyakoriságát, valamint, hogy kinek tartozik elszámolással, stb.
-
Hogyan alakultak át a toborzás-kiválasztási folyamataitok erre az időszakra?
A toborzás-kiválasztási folyamatok tervezése a legnehezebb feladat, hiszen még nem tudjuk, mikor nyithatunk ki. Ősszel tervezünk, azonban nem tudjuk, hogy szeptemberről vagy októberről beszélhetünk. Zajlanak az egyeztetések a tulajdonosokkal és szakértői véleményeket olvasunk, azaz próbáljuk megjósolni azt, amit lehetetlen. 🙂 Talán júniusban már tovább látunk, el tudunk kezdeni toborozni. Ha október 1-jén nyitunk, akkor szeptember 1-jével kell felvennünk az embereket, tehát június-júliusban kell elkezdenünk hirdetni.
-
Hogy fog kinézni nálatok a kiválasztási folyamat? Mennyire tudja ezt felgyorsítani az, hogy valószínűleg megnövekedik az álláskeresők létszáma, akikből válogathattok?
Nem tudja annyira meggyorsítani, hiszen HR oldalról limitáltak a lehetőségek. Ketten bonyolítjuk majd le a kiválasztást a HR koordinátor kollégámmal. Tartunk majd recruitment napokat, amikor meghatározott időintervallumokban „rapid randikat” bonyolítunk le a headerekkel és a HR-rel. Úgy gondolom, most szükség van a bizalomra, így a személyes találkozásnak még nagyobb a létjogosultsága.
-
Változtak-e a kiválasztási preferenciáitok a vírushelyzet hatására?
Nem változtak. Hozzánk csak olyan ember fog bekerülni, akiben megvan a passion. A hozzáállás, a vendégközpontúság alap, emellé kell még egy nagyon erős angoltudás, a többi pedig megtanítható. Lesznek kimondottan pályakezdő pozíciók, például telefonos operátor, reservation agent és spa recepciós. Kb. 200 fővel terveztünk indulni, de a lecsökkent forgalom miatt kb. feleennyi emberrel tervezünk, hisz idő kell, míg megugrik a vendégek létszáma.
-
Mik a várakozásaid arra az időszakra, amikor véget ér a karantén?
A szállodák oldaláról nézve, az már biztosan látszik, hogy évvégéig nem beszélhetünk recoveryről, eddigre legfeljebb elkezdenek majd magukhoz térni a cégek. Recovery csak 2021 Q1 körül várható. Általánosan elmondható, hogy a nemzetközi szállodaláncok a külföldi turizmusra és az üzleti utazókra építenek, azonban idő kell, míg a külföldi turizmus visszaáll a régi kerékvágásba és az emberekbe visszatér a bizalom az utazás iránt.
Az éttermek hamarabb fognak feléledni, hiszen az emberek ki akarnak majd szabadulni a karanténból, én is alig várom, hogy elmenjünk vacsorázni a családdal vagy kávézni a barátokkal. Ha minden jól megy, az éttermek évvégére felélednek, aztán 2021 Q1-re a belföldi szállodák, ezt követően pedig a nemzetközi turizmus is visszatér a régi kerékvágásba.
-
Ha most Te lennél abban a helyzetben, hogy turizmus-vendéglátás területen kell állást keresned, mit tennél?
Friss diplomásként egy megbízható nemzetközi lánchoz mennék el, akinek vannak tartalékai. Tapasztaltként pedig nagyon körüljárnám, hogy miért keres embert az adott cég, mi történt az elődömmel. Terveznek-e az adott osztályon létszámcsökkentést? Mi a cég stratégiája? Szeretnének-e bővülni az elkövetkezendő időszakban?
-
Mit gondolsz arról a jelenségről, hogy a pályakezdők bizalma most megrendülhet a turizmus-vendéglátás szektorban?
A pályakezdők egy része a mostani helyzet miatt lehet, hogy azt fogja mondani, hogy a turizmus nem az a biztos ágazat, amire a jövőjét tudná építeni. Egyébként, akár pályakezdőkről, akár tapasztalt munkavállalókról beszélünk, nagyon kevés az a szállodai szakember, aki kellően elhivatott az industry iránt. Ami biztos, az az, hogy át fog alakulni a munkaerő, jobban előtérbe kerül az álláskeresői preferenciák között, hogy a munkáltató mennyire tud biztos megélhetést nyújtani. Ha mi ősszel nyitunk, lehet, hogy aki most pályakezdő, azt mondja, addig nem vár, inkább elmegy ideiglenesen máshová, például egy multicéghez recepciósnak.
Állást keresel? Regisztrálj a frissdiplomas.hu-ra, hogy időben értesíthessünk a Neked való gyakornoki/pályakezdő pozíciókról! Kérdéseid vannak az önéletrajzírással kapcsolatban? Olvasd el cikkünket, vagy írj nekünk chaten! 🙂
Szerző: Kurinyec Anna
Kép forrása: Mészáros Zsuzsanna