Honnan ered a műszaki érdeklődésed?
Már az iskolában is közel álltak hozzám a reál tárgyak, a matematikát nagyon szerettem például, így a középiskolai évek alatt körvonalazódott, hogy ehhez kapcsolódó munkát szeretnék végezni, bár konkrét elképzelésem akkor még nem volt arról, pontosan mivel foglalkoznék majd. Nagyon inspiráló iskolába jártam, ahol teljes támogatást élvezett mindenki, talán ezért is alakult úgy, hogy szinte a teljes évfolyam tovább tanult. Végül a BME-re (Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem) jelentkeztem, itt is diplomáztam BSc-n közlekedésmérnökként, MSc-n pedig műszaki menedzserként. Egyrészt azért döntöttem a BME mellett, mert rangos egyetemnek számít, másrészt fontos szempont volt, hogy budapestiként szerettem volna a fővárosban maradni és itt tovább tanulni.
Miért pont közlekedésmérnök lettél?
Úgy gondoltam, ez egy olyan mérnöki terület, amire mindig szükség van, mindig fejlődik, emiatt láttam benne fantáziát, és azt éreztem, ezzel akár életem végéig is szívesen foglalkoznék.
Miért választottad a BKV-t?
Az egyetem után mindenképpen szerettem volna a szakmában elhelyezkedni, ezért elkezdtem a munkaerőpiacon nézelődni. Éppen a pandémia előtt tartották a HVG állásbörzéjét, ahol a BKV standján is leadtam az önéletrajzomat. Akkor ugyan nem hirdettek közlekedésmérnöki pozíciót, de fél évvel később megkerestek. Eljöttem állásinterjúra, szimpatikus volt a leendő főnököm és a munka is érdekesnek ígérkezett, ezért el is vállaltam a feladatot. Ennek már másfél éve.
Mi a feladatod a BKV-nál, miért felelsz te?
Forgalmi üzemi rendszermérnökként dolgozom, a metró forgalmi szakszolgálatnál. Itt a négyes metró forgalmával kapcsolatos mérnöki feladatokat látjuk el. Nemcsak közlekedésmérnöki, hanem projektmérnöki teendőket is ellátok, de belefolyok a menetrend tervezéssel, illetve az utastájékoztatással kapcsolatos munkákba is. Főként irodai feladataim vannak, de már voltam vonalon és alagútbejáráson is. Leginkább az egyes projektek tervezési fázisát szeretem, amikor össze kell hangolni a különböző területek eltérő igényeit és olyan megoldást kell találni, ami a leginkább megfelel mindenki számára.
Számít a munkádban, hogy nő vagy? Érezted valaha, hogy ez egy „férfi szakma”, amiben nőként kell helytállnod?
Találkoztam olyan tanárokkal, jellemzően az idősebb korosztályból, akikben még élt ez a sztereotípia, de az oktatóimnak csupán elenyésző százaléka gondolkozott így. Itt a BKV-nál még nem éreztem, hogy bármilyen hátránya lenne, hogy nő vagyok, vagy hogy ez egyáltalán számítana. Mindenki végtelenül támogató, kedves és segítőkész volt az első pillanattól kezdve.
Üzennél valamit azoknak a lányoknak, akik pályaválasztás előtt állnak és alapvetően a reál tárgyak állnak közel hozzájuk?
Akinek ilyen irányú érdeklődése van, mindenképpen ajánlom, hogy induljon el ezen az úton, válassza akár a mérnöki pályát és sose hátráltassa, ha olyan véleménnyel találkozik, hogy a nő nem való mérnöknek, hiszen manapság ez már amúgy sem jellemző hozzáállás. Bátran foglalkozzon azzal, ami érdekli, hiszen így lesz a legboldogabb.
Miért ajánlanád a BKV-t azoknak a pályakezdőknek, akik most lépnek a munkaerőpiacra?
Egyrészt a BKV stabil munkahely, ami napjainkban különösen fontos szempont egy munkahely kiválasztásakor. Másrészt rendkívül változatos a munka, amit itt végzünk, nagyon sokrétű feladatot látunk el. A hármas metrónál épp keresnek ugyanebbe a munkakörbe mérnököt, ezt különösen tudom ajánlani a pályakezdőknek is, hiszen a vonalon jelenleg futó felújítási munkák miatt rendkívül nagy tapasztalatot lehet szerezni.