Tesco_Frissdiplomas.hu

Karrier szempontból a Tescon belül mindig van feljebb! – Interjú a Tesco Business Services egyik vezetőjével

Milyen karrierlehetőséget kínál egy multi akár tizenéves távlatban? Mennyire kell tartanod az idegennyelv-tudásod élesben való használatától? Miben nyilvánul meg a multis „mindset”? Interjúnkban Varjú-Jones Eszter, a Tesco Business Services Közép – Európai Beszerzés Támogatási vezetője válaszol többek között ezekre a kérdésekre, és tanácsokkal is ellátja a hozzájuk jelentkezőket. Olvass bele!

 

Interjúalanyunk:

Varjú-Jones Eszter,

Head of CE Product Operations, Tesco Business Services

VarjuEszter_Frissdiplomas.hu

Kérlek, mutatkozz be, meséld el, hogyan kerültél ebbe a pozícióba!

Friss diplomásként kerültem a Tescohoz, ez volt az első munkahelyem. Szegeden végeztem a közgázon, majd felköltöztem a fővárosba, és teljesen tapasztalatlanként helyezkedtem el a Tesconál. Egy kicsi beszerzési csapatban kezdtem, ahol megtanultam a beszerzés alapjait. Mivel a csapat nemzetközi volt, lehetőségem nyílt regionális kapcsolatokat építeni. A beszerzés vonalán maradtam a karrierem során, de különböző oldalait ismertem meg, projekteket vezettem, a beszerzés képzés – fejlesztését is végeztem, illetve több vezetői, beszerzési konferenciát szerveztem.

Körülbelül hat-hét évvel ezelőtt a Tesco centralizálódott Közép-Európában, akkoriban sok folyamat-harmonizációs projekten dolgoztam. Az utolsó projektjeim egyikeként a kiszervezendő, beszerzéshez kapcsolódó adminisztratív tevékenységeket fogtam össze projektmenedzsment szempontból a közép-európai régió képviseletében. Ezután kértek fel a Tesco Business Services beszerzés-támogatási területének vezetői pozíciójára.

Hogy kell elképzelni egy napodat?

Ez alapvetően egy dinamikus üzletág, a napunk gyorsan és fókuszáltan telik. Letisztult feladataink vannak, világosan meghatározott stratégia alapján működtetjük együtt az alterületek élén álló menedzserekkel a teljes területet. A működtetés problémáival, kérdéseivel, különböző üzleti igények megoldásával foglalkozom, illetve az olyan projektekkel, amik az anyacégnek hoznak hosszú távú eredményeket. A munkanapomat ezek a megbeszélések töltik ki – közvetlen munkatársaimmal, illetve a közép-európai regionális partnerekkel. Kreativitást, ambíciót igénylő feladatkör.

Mi az, ami még ennyi év után is inspirálni tud?

Nemrég újított stratégiáján a Tesco: már nem csupán a vásárlók igényeit, de a Föld, a bolygó védelmét, és a közösségek támogatását is még inkább előtérbe helyezzük céges szinten. Ez nagyon inspiráló jövőkép számomra és kollégáim számára is – úgy láttam, a fiataloknak is fontos mindez munkahelyválasztáskor. Szerintem hosszú távon akkor marad valaki egy cégnél, ha a saját értékrendje és a cég értékrendje közel állnak egymáshoz. A Tesco nagyon koncentrál arra a kérdésre is, hogy hogyan működnek együtt az emberek a vállalaton belül, hogy hogyan bánunk egymással – ez számomra is nagyon fontos.

Másrészt pedig mindig nagyon jól éreztem magam a csapatmunka során, függetlenül a területtől és a konkrét csapattól. Az évek alatt sok barátot tudtam szerezni a cégben különféle kultúrákból. Mivel a cég hatalmas, és rengeteg területe van, mindig tudtam valami újat találni, ami érdekel, illetve folyamatosan volt hová előrelépni, karrierszempontból tehát mindig is nagyon motiválóan hatott rám – másnak is teljes szívemből csak ajánlani tudom.

Hogy érzed, karriered szempontjából van még feljebb?

Erre mindig igen lesz a válasz, már csak a cég mérete miatt is. Az egész karrierem a beszerzés vonalán haladt, most már nagyon nagy csapatot vezetek, rengeteget tanultam szakmailag és vezetőként is, de úgy gondolom, mindig van hova fejlődni, és biztosan lesz még olyan terület, amin ez így is fog történni.

Van esetleg kedvenc feladatod?

Nagyon szeretek emberekkel, csapatban dolgozni. Most például olyan rendszerbevezetéshez kapcsolódó feladatom van, ahol a közép-európai partnereken túl angol és indiai kollégákkal dolgozunk együtt. A kedvencem az, amikor a részfeladatokat összehangolva, csapatként hozunk létre valamilyen új folyamatot vagy támogatást.

A Tescoval kapcsolatban sokan a bolti munkákon kívül talán nem is asszociálnak egyéb feladatkörökre…

Az előtérben az áruház van, a vásárló arra lát rá, de az az üzemméret, amivel a Tesco rendelkezik, megköveteli egy erős irányító struktúra meglétét is, amit a központi irodák látnak el. A Tesco Business Services pedig mostmár jónéhány éve nagymértékben hozzájárul az áruházi és központi irodai területek támogatásához. Ez igazából hasonlóan működik, mint általában a Shared Service-ek. A Tesconál, méreteiből fakadóan rengeteg lehetőség van.

Milyen területeken vannak nyitott pozíciók a Tesco Business Services kötelékén belül?

Mivel nagyon sokféle területe van a vállalatnak, kezdve az áruháztól a klasszikus vállalati osztályokon keresztül a Shared Service-ig, bárki találhat munkát nálunk, attól függően, hogy milyen terület érdekli. Ha a Business Services-re térünk vissza, ezen belül is számos munkakör működik a beszerzés-támogatáson felül is: pénzügy, HR, ügyfélszolgálat, és még sorolhatnánk. Mivel a Tesco multinacionális cég, kiváló lehetőség nyílik a szakmai fejlődésre angol nyelvi környezetben.

Ha jól tudom, jelenleg is bővül a cég.

Folyamatosan keresünk munkavállalókat, most is épül egy teljesen új, tizenhét fős csapatunk, ők az új termékek bevezetéséhez kapcsolódó rendszer működtetésében vehetnek részt: feladatuk a beszerzőkkel, beszállítókkal való együttműködés annak érdekében, hogy a Tesco árucikkei a lehető legjobb adatminőséggel rendelkezzenek a belső rendszereinken. Szlovák, cseh, magyar és angol nyelven beszélő kollégákat is keresünk.

Van olyan munkavállaló, akinek nem való a Tesco, aki valószínűleg nem találná meg nálatok a számítását?

Vannak olyan munkakörök, amelyek inkább introvertált, míg mások inkább extrovertált személyiséget követelnek, de úgy gondolom, hogy alapvetően nincsenek olyan személyiségjegyek, amik kizáró okok lennének abban, hogy valaki jól érezze magát a Tesco munkavállalójaként.

Friss diplomásként azt érdemes megnézni, hogy mely terület iránt érdeklődik, és kérdéseken keresztül felmérni, mit várnak tőle, milyen jellegű a munka és a környezet – ezek alapján már könnyebben el tudja dönteni, mennyire szimpatikus neki egy adott munkatípus. Én egyáltalán nem zárnék ki senkit, főleg, mivel a munkaterületek között vannak átjárások, és ha valakihez egy terület kevésbé passzol, kipróbálhatja magát máshol.

Említetted, hogy mennyire fontos az angol nyelvtudás. Ez valóban ilyen szilárd és kiemelkedő elvárás?

Igen, a Business Services-nél különösen. Mivel ez egy nemzetközi cég, ezért egy közép-erős angol, mint üzleti nyelv elvárás. A tréningek, üzleti kommunikáció mind ezen a nyelven zajlanak. Nálunk ezen kívül, mivel a közép-európai régió piacait támogatjuk, az angol mellett a cseh, a szlovák, illetve a magyar nyelvek valamelyikére is szükség van.

Sokan megrettennek attól, ha idegen nyelven kell megszólalniuk…

Néha ijesztő lehet idegen nyelven megszólalni, de csak a gyakorlatban lehet ezt kiküszöbölni. A mi közegünkben nagyon jól lehet a mindennapokban az angol nyelvtudást használni és csiszolni. Nálunk a csapat nyelvileg olyan diverz, hogy teljesen természetes és organikus az angol nyelv használata. Van lehetőség továbbá nyelvi tréningekre is, és aki szükségét érzi, az jelentkezhet rá, ezt a cég abszolút támogatja.

Mit tud nyújtani a Tesco Business Services a munkavállalóknak, milyen képességeik fejlődhetnek szignifikánsan az itt eltöltött idő alatt?

A Business Services még nagyon fiatal, egy induló cégnél pedig mindig könnyebb karrierlehetőséget találni, hiszen „együtt lehet nőni” a céggel. Ez már most igaz jó néhány kollégánkra. A szakmai vagy személyes fejlődést is segíti a cég: a fiatal, kevésbé tapasztalt munkavállalóinknak alaposan bemutatjuk a működésünket, sokféle szakmai és készségfejlesztő tréningeket szervezünk nekik. A cég igyekszik együtt haladni, élen járni a digitalizáció és automatizáció területein, ebben mi magunk is sokat fejlődünk szakmailag napról napra.

Emellett nagyon szorosan együtt dolgozunk a közép-európai Tesco anyavállalattal, ebből fakadóan hasznos tapasztalat az, ha az ember rálát egy ilyen nagy rendszer működésére, el tudja helyezni, hogy az ő munkája hogyan kapcsolódik, hogyan járul hozzá a vállalat sikeres működéséhez. Igyekszünk többféle ismeretet közvetíteni a kollégáknak: ez növeli a csapat flexibilitását, és a munkavállaló szakmai fejlődését is segíti.

Végül, de nem utolsó sorban a multikulturális környezet lehetőséget biztosít új gondolkodásmódok és megközelítések, munkamódszerek és stílusok elsajátítására.

Miben nyilvánul meg nálatok a sokat emlegetett „multis kultúra” vagy mindset?

A cég vezetői nagyon nyitottak: elérhetők egy beszélgetésre akár a fiatal kollégák számára is. Már kezdő munkavállalóként lehetőség van az egyes területek vezetőivel kapcsolatba lépni, ez sokat segít a karriertervezésben, fejlesztésben. Nálunk nem annyira hierarchikus, hanem inkább csapatmunka-jellegű a munkamegosztás, nincsenek rideg szabályozások, hiszen nagy szükség van interakciókra a csapatok, munkavállalók között – földrajzi határok nélkül.

Te magad is részt veszel a kiválasztásban?

Igen, bár napjainkban főleg már csak a menedzserek kiválasztásában veszek részt, de korábban minden szinten vezettem interjúkat, választottam ki kollégákat.

Mivel lehet téged meggyőzni? 🙂

Nem kell nagyon megijedni, mikor frissdiplomásokat interjúztatunk, tisztában vagyunk vele, hogy egy tapasztalat nélküli, fiatal kollégával beszélünk, és nem várjuk el tőle, hogy tíz évvel későbbi önmagának szintjét hozza. Inkább azt tartom fontosnak, hogy önmagát hitelesen be tudja mutatni, hogy a saját életében, saját világában mit ért el addig. Akiben látom az érdeklődést, kíváncsiságot, tanulásvágyat, az mindig nagyon szimpatikus nekem, az ilyen elhivatott és motivált kollégákat keresem.

Van valamilyen tanácsod a jelentkezők számára?

Érdemes utánanézni a szokásos interjúkérdéseknek, felkészülni, én kimondottan igyekszem a saját tapasztalatairól kérdezni a jelentkezőt, ha az csupán egy egyetemi projekt, vagy nyári munka, akkor arról. Igyekszünk oldani is kicsit a feszültséget, kellemes légkört biztosítani. Még ha nem is vesszük fel azt, akit interjúztatunk, fontos, hogy jó benyomást keltsünk egymásban és jó érzésekkel távozzunk a beszélgetés végeztével.

Ha szimpatikusnak találod a Tesco Business Services által kínált lehetőségeket, jelentkezz nyitott pozícióik valamelyikére!