Erdős István

“Az ütemet mi diktáljuk” – a Knorr-Bremse vendégcikke

Erdős István, a Knorr-Bremse Budapest vasúti ágazatának elektronikai fejlesztési igazgatója a legmodernebb vasútbiztonsági megoldásokról, az innovációs lánc egészét lefedő fejlesztésekről és a mérnököknek kínált fejlődési és karrier lehetőségekről.

 

Erdős István

Erdős István
Elektronikai fejlesztési igazgató, Vasúti Ágazat
KNORR-BREMSE Hungária Kft.

 

Hogyan válik egyre biztonságosabbá a vasúti közlekedés, milyen szerepe van ebben a Knorr-Bremsének és a kapcsolódó fejlesztéseknek, különösen az RDE területnek?

A vasúti közlekedés alapeleme a biztonság, a Knorr-Bremse nap mint nap ezt az igényt szolgálja: az első légfékrendszerek megalapozták a biztonságos vasútüzemet, amelyet napjainkban az elektronikus fékvezérlő rendszereink erősítenek tovább. A biztonságkritikus rendszerek fejlesztését és biztonságát szabványi előírások sokasága bástyázza körbe, amelyek további garanciát nyújtanak e rendszerek felhasználóinak, a járműépítőknek és üzemeltetőknek. A plusz feladatot napjainkban a kiberbiztonsági megoldások kidolgozása adja, hiszen a jármű irányítórendszerei a vasúti szerelvényeken végigfutó hálózatra vannak felfűzve, amelyek védelmet igényelnek az esetleges illetéktelen felhasználókkal szemben.  Ennek az igénynek megfelelően mérnökeink fel vannak vértezve legmagasabb szintű kiberbiztonsági tudással.

Mi a digitalizáció szerepe a vasútiparban?

A fenntarthatóság, a környezetvédelem és a jelenlegi energiaválság egyaránt világossá teszi, hogy a vasúti közlekedés részarányának növelése szükségszerű. Ezen célok megvalósulását már európai uniós szinten megfogalmazott programok segítik elő, amelyekben a Knorr-Bremse is aktív szerepet vállal. Ennek egyik eredménye a LEADER néven futó rendszerünk, amely a tehervonatok optimalizált sebességprofil-követését biztosítja, így minimalizálva azok energiafogyasztását. Szintén uniós program keretén belül zajlik a Digital Automatic Coupler & Digital Freight Train fejlesztés, amelynek célja a tehervagonok összekapcsolását végző automata vonó- és ütközőkészülék létrehozása. Ebben a munkában a magyar mérnökökre kulcsszerep hárul, hiszen a Knorr-Bremse Csoporton belül a budapesti központ vezeti a fejlesztéseket. Európában jelenleg még manuálisan kapcsolják össze a vagonokat, ám az automatizálással olyan funkciók is megjelenhetnek, amelyek sokkal gyorsabbá, rugalmasabbá teszik a szerelvények logisztikáját. Ez a rendszer rengeteg információ továbbítását és valósidejű elemzését teszi lehetővé, ami újabb távlatokat nyit a hatékonyság növelésében.

Milyen végzettségű szakembereket vár soraiba a Knorr-Bremse?

Alapvetően informatikus és villamosmérnököket, illetve mechatronikai mérnököket keresünk, de járműmérnökök, matematikusok, fizikusok is be tudnak kapcsolódni a munkába. Mivel a vasúti fejlesztések speciális háttértudást és szabványismeretet is követelnek, ezért a mérnöki végzettségre egy megfelelő tudásalapként tekintünk, amelyre a nálunk dolgozó szakemberek felépítik azt az iparági ismerethalmazt, amely képessé teszi őket a vasúti megoldásokra jellemző komplexitás kezelésre és új megoldások kidolgozására.

Pontosan milyen feladatok várnak a Knorr-Bremse elektronikai mérnökeire?

Mivel az innovációs lánc egészét lefedjük, ezért változatos munkakörökben tudunk alkotó munkát ajánlani a hozzánk érkezőknek: új termékek és megoldások koncepcióinak kidolgozása, rendszertervezés, termék-architektúra kialakítása a fejlesztési tevékenység első lépése. Ezután következik a megvalósítás szakasza: hardver/szoftver-tervezés, implementálás, prototípus-építés, majd a különböző szintű tesztelési feladatok sorakoznak a modultesztektől az integrációs teszteken át a rendszer-tesztekig.

Knorr-Bremse

Egy villamos vázlatrajza a főbb elektronikus vezérlőegységekkel

Milyen fejlődési, illetve karrierlehetőségek vannak ez elektronikai mérnökség berkein belül?

Szívesen foglalkoztatunk gyakornokokat is, akik így már az egyetemi tanulmányaik alatt lehetőséget kapnak arra, hogy valós fejlesztésekben vegyenek részt. A tehetséges gyakornokokat a diploma megszerzése után junior fejlesztőmérnöki pozíció várja. Innen pedig ki-ki a saját fejlődési tempójában haladhat végig a karrier-lépcsőkön, illetve választhat a szűk értelemben vett szakmai és a menedzsment fókuszú tevékenység-irányok között. De várjuk azokat a mérnököket is, akik rendelkeznek szakmai tapasztalattal, a korábban, máshol megszerzett tudásukat pedig nálunk kamatoztatnák és fejlesztenék. Legyen szó pályakezdő, vagy jelentős tapasztalattal rendelkező szakemberekről, tréningek, továbbképzések széles skáláját biztosítjuk, hiszen folyamatosan fejlődő területről van szó de az ütemet mi diktáljuk. Az aktuális állásokról az érdeklődők a Knorr-Bremse Budapest karrierportálján tudnak tájékozódni.