frissdiplomas.hu - Mercedes-Benz

„Itt gyakornokként megtapasztalhatsz olyan dolgokat, amiket egyébként csak a diploma megszerzése után tudnál” – Interjú a kecskeméti Mercedes-Benz csapatával

Talán nem túlzás azt állítani, hogy a kecskeméti Mercedes-Benz történelmet ír. Magyarországon hamarosan indul az első, tisztán elektromos autó sorozatgyártása a kecskeméti Mercedes-Benz gyárban, melynek apropóján rengeteg területre várnak gyakornokokat. A velük készült interjúban részletesen mesélnek erről, valamint beszélgettünk a gyakornokok mindennapjairól, és arról is, hogy milyen elvárásoknak kell megfelelni, ha valaki szeretne részese lenni ennek a sorsfordító időszaknak.

Interjúalanyok:

Árdeleán Péter – gyakornok a kecskeméti Mercedes-Benz gyár karosszériaüzemében.
Szűcs Cintia – HR személyügyi referens
Frissdiplomas.hu - Mercedes Benz
Lukács Zoltán Gabriel – employer branding referens

 

 

 

 

 

 

Peti, mesélj egy picit arról, hogy néz ki egy napod a kecskeméti Mercedes-Benz gyárban!

Peti: Jelenleg a karosszériaüzemben dolgozom gyakornokként. A préselt elemekből mi készítjük el minden Kecskeméten gyártott autó karosszériájához a négy ajtót, a motorháztetőt és a csomagtartó ajtaját. A reggeli kezdést rugalmasan kezelik, de én 6 órára szoktam járni kisebb-nagyobb eltérésekkel, mert így részt tudok venni a reggeli műszakátadáson, ahol sok fontos információ elhangzik. Napközben szokott lenni egy-két meeting, például ötletmenedzsment témában, ahol a dolgozók adhatnak be különböző ötleteket, hogy mivel tudják fejleszteni, javítani a termelést vagy optimalizálni az egyes folyamatokat. Napközben, ha a gyártás során akad valamilyen nehézség, akkor azt mihamarabb meg kell oldani, de ez mindennap más. A nap végén még részt veszek a délutáni műszakátadáson, ezáltal mindhárom műszakkal kommunikálok, így nincs olyan téma, amivel kapcsolatban nem kapok információt.

Hol tanultál, és hogy kerültél a Mercedes-Benz gyárba?

Peti: A tanulmányaimat Budapesten, az Óbudai Egyetem Bánki Donát Karán kezdtem el, és jelenleg is ott tanulok gépészmérnök szakon. Már korábban is keresgéltem diákmunkákat az egyetem mellett, és szerettem volna egy olyan munkahelyet találni, ami támogatni tudja a szakmai fejlődésemet, így találtam rá a Mercedes-Benz gyárra. Jelentkeztem egy 15 perces villáminterjúra, ahol Cintivel beszélgettünk a munkáról, munkaidőről, feladatokról, majd leadtam a jelentkezésemet konkrét pozíciókra, ezek egyébként a Mercedes-Benz gyár karrieroldalán mindig megtalálhatóak. Behívtak később egy személyes állásinterjúra is, amin Cinti mellett a jelenlegi vezetőm is részt vett. Valószínűleg ez nagyon jól sikerült, mert végül felvettek a kecskeméti gyárba.

Egyébként számodra előnyt jelentett a jelentkezéskor, hogy éppen a Mercedes-Benzről van szó?

Peti: Abszolút. Egyrészt, mert egy jól működő cég a magyarországi gyár, másrészt az ismerőseimtől, csoporttársaimtól azt hallottam, hogy folyamatos a fejlődés mind egyéni, mind vállalati szinten. Szerintem nagyon fontos, főleg fiatalként, hogy olyan munkahelyet találjunk, ahol hosszú távon tudunk tervezni, még akkor is, ha gyakornoki pozícióról van szó, legyen lehetőség például meghosszabbítani a szerződést. Azt gondolom, ha nem is pont a Mercedes-Benznél maradok, akkor is megismerhetek egy multikörnyezetet, és ez nagyon jó tapasztalatszerzés, ami végigkísérheti a karrieremet.

Mi lesz később, ha már 2 hónap után így látod…

Peti: Más, amikor az egyetemen tanulsz erről, megnézel rendszereket, vagy, hogy hogyan működnek egyes folyamatok, aztán bekerülsz a termelésbe, és rengeteg új információt szerzel. A vezetőmhöz hat műszakvezető tartozik, ezáltal én is elég nagy rálátást kapok a termelésre a részlegünkön. Minden műszakkal kommunikálok, vannak közös projektjeink, segítem az üzemmérnökeink munkáját, ha pedig bizonyos nehézségek jönnek a gyártásban, akkor arra különböző tananyagot készítünk, hogy legközelebb ugyanaz ne forduljon elő.

Az nem volt számodra visszatartó erő, hogy Kecskemétre kell bejárnod?

Peti: Igazából én békési vagyok, Pestre csak az egyetem miatt mentem, szóval emiatt nekem inkább előny volt. Emellett a cég támogatja a bejárást, részben megtéríti a benzinköltséget, valamint 100%-ban fizeti a bérletet a tömegközlekedéssel utazó kollégák számára. Szerintem Kecskemétre elég sokféleképpen el lehet jutni, és a városon belül is vannak olyan helyi járatok, amik összhangban vannak a gyár működésével.

Van olyan dolog, amit ki tudnál emelni, hogy büszke vagy rá, hogy megcsináltad, vagy részt vettél benne az itt töltött idő alatt?

Peti: A nálunk dolgozó műszakvezetők csapataiban több kolléga dolgozik, mindenkinek van bizonyos szabadságkerete, jubileumi szabadság, apai szabadság, stb. Ezeket a szabadságokat be kell tervezni egész évre, hogy a termelés folyamatosan biztosított legyen. Ezért létrehoztam egy olyan Excelt, ami összeszámolja, kategorizálja, összesíti az adatokat, majd készítettem egy kimutatást, ami diagramokon ábrázolja mindezt. Ezután egyeztettem a műszakvezetőkkel, hogy hogyan vezessék a szabadságokat, természetesen a dolgozókkal is megbeszélve. Ezt tartom most egy nagyobb projektemnek, amit sikerült megvalósítanom.

Cinti: Amikor ezt valaki elolvassa, azt gondolhatja, hogy nem is olyan óriási dolog, viszont az ilyen feladatok segítik hozzá a gyakornokokat ahhoz, hogy komplexebb képet kapjanak a gyár működéséről és a kollégák munkájáról, azzal együtt, hogy a cég számára is nagyon hasznosak az ilyen ötletek, mert mindig arra törekszünk, hogy még hatékonyabbá tegyük a működésünket.

Gabriel: A toborzási kampányunk során fel is szoktuk hívni a figyelmet, hogy nálunk a gyakornokoknak nem a kávéfőzés lesz a legnagyobb kihívás, hanem nekik is vannak saját projektjeik. A termelési területeken végig mérnökökkel, művezetőkkel dolgoznak együtt, így gyorsan átlátják, hogy mi történik a termelésben, milyen kihívások lehetnek, és ezeket hogyan oldják meg. Több gyakornokunktól is hallottunk már, hogy olyan képességeket is tudnak fejleszteni, mint például az analitikus gondolkodás vagy a gyors reakcióidő, ezek mind-mind olyan dolgok, amikkel nálunk gazdagodhatnak.

Egyrészt zseniális, hogy már gyakornokként ilyen feladatokba be lehet kapcsolódni, másrészt egy friss szem sokszor teljesen más nézőpontból tud megvizsgálni egy problémát, mint aki már évek óta benne van a rendszerben.

Peti: Igen, ez így van, én is érzem, hogy nagy rálátást kapok a termelésre, a különböző folyamatokra. Vannak ismerőseim más cégeknél szakmai gyakorlaton, ahol például iratokból kell kivenni a gemkapcsot. Párhuzamba állítva a kettőt, itt egy hatalmas előny, hogy gyakornokként megtapasztalhatsz olyan dolgokat, amiket egyébként csak a diploma megszerzése után tudnál.

Össze tudod egyeztetni a munkád a sulival?

Peti: Persze. Két hónapja, amikor kezdtem, akkor még a szorgalmi időszak tartott, így csak négy napot jártam be a gyárba, így az egy szabadnapomat tudtam mozgatni a vizsgáimtól függően, ebben mindig támogattak.

Ha egy szóval kellene jellemezned a Mercedes-Benzt, mi lenne az?

Peti: Ami a nálunk dolgozó munkatársak mellett nagyon fontos a cégnek, az a minőség. A mindennapi munkám során, a minőségbiztosítás és ellenőrzés kapcsán tapasztalom, hogy a minőség az első.

És melyik a kedvenc modelled?

Peti: Sok Mercedes-Benz modellt szeretek, de ha csak egyet választhatok, akkor a CLA lenne. Nyilván, mert ezeket az autókat mi készítjük itt Kecskeméten, nagyon közel áll a szívemhez.

Milyen gyakornokokat kerestek, mi az elvárás feléjük?

Cinti: Egy sorozatgyártás felfuttatásának relatív hosszú előkészületei vannak, és pontosan ez az egyik nagyon fontos pillére a gyakornoki koncepciónak, hiszen most ebbe a hatalmas projektbe tudnak bekapcsolódni. Nem is tudok olyan szakirányt vagy tanulmányt mondani, amely hallgatóknak ne tudnánk itt gyakornoki pozíciót biztosítani. A bölcsészkartól kezdve a jogi tanulmányokon át a mérnök ágazatok számos specializációján keresztül a gazdasági tanulmányokat folytatókig szívesen fogadjuk őket. Ahhoz, hogy hasznos tapasztalatot tudjon valaki szerezni, és ne essen ki a csoportdinamikából, minimum három munkanapot kell vállalnia egy héten, ezt pedig minimum három hónapon keresztül. Nyilván kölcsönös elégedettség esetén mindig megvan a lehetőség arra, hogy szerződést hosszabbítsunk.

És, ha valaki még nem tudja pontosan, hogy melyik terület passzolna hozzá?

Cinti: Nekik tulajdonképpen egy külön gyakornoki pozíciót hoztunk létre, ez a weboldalunkon úgy található meg, hogy Management Trainee program. Ebben a programban a gyakornokok mindig egy osztályvezető jobbkezeként segítik a napi munkájukat, beleláthatnak stratégiai döntésekbe és koncepciókba, ezáltal kicsit jobban rálátnak arra, hogyan működik a vállalatunk. Néhány hónap után pedig ennek köszönhetően könnyebben találják meg a saját útjukat.

Ha a személyiségjegyekről beszélünk, mi a tapasztalat, milyen típusú ember állja meg a helyét nálatok?

Cinti: Nagyon fontos, hogy csapatban jól tudjanak dolgozni, könnyen be tudjanak illeszkedni. Én azt gondolom, hogy mi is igyekszünk a lehető legkomfortosabb helyzetet megteremteni a gyakornokoknak, és teljes értékű munkatársként kezelni őket.

Peti, ha beszélhetnél azokkal az emberekkel, akik fontolgatják, hogy gyakornoknak jelentkeznek hozzátok, akkor mit mondanál nekik a Mercedes-Benzről?

Peti: Mindenféleképpen próbálják meg, adják be a jelentkezésüket, mert rengeteg a lehetőség a cégnél, akkor is, ha valaki nem szeretne főállásban itt dolgozni, mert ez nagyon jó tapasztalatszerzés, nagyon jó referencia. És, ha tényleg aktívan részt vesznek a mindennapokban, akkor rengeteget sokat fognak fejlődni és tanulni.

Jelentkezz te is a Mercedes-Benz gyár Kecskemét gyakornoki programjába ide kattintva!

Az interjút készítette: Bányai Nikoletta