A Tesco-ról valószínűleg neked is az áruházak jutnak eszedbe, mi azonban egy teljesen más oldaláról szeretnénk bemutatni a vállalatot. Friss diplomásként is elképesztő karrierutat járhatsz be a cégnél, mely során barátságos közeg és támogató csapat segíti az előrejutásod. Milyen karrierlehetőségeket kínál a Tesco Business Services és hogy néz ki mindez az igazgatói székből? Interjúnkban a budapesti szolgáltató központ közép-európai igazgatója, Alex Laffan válaszolt a kérdéseinkre.
Interjúalanyunk:
Alex Laffan, Director of CE Tesco Business Services
A Tesco nevét mindenki ismeri. Mi lehet az, amit mégis kevesen tudhatnak a vállalatról?
Két dolgot említenék. Sokan, ha meghallják a Tesco nevét, egyből az üzletekre gondolnak. A mi szempontunkból viszont egyéb jelentéssel is bír. A Tesco Business Services egy viszonylag új cég Budapesten, amely teljesen más karrierlehetőségeket kínál, mint az áruházi pozíciók. Budapesten dolgozunk, egész Közép-Európát kiszolgáljuk, emellett foglalkozunk például automatizálással is, folyamatfejlesztéseink működésünk szerves részét képezik. Szóval a Tesco hatalmas cég, de a legtöbben mégis az áruházak kapcsán ismerik.
A másik talán az, hogy a Tesco egy igazán befogadó cég, barátságos vállalati kultúrával. Amíg az ember vásárlói oldalról nézi, csak a termékeket és az árakat látja, nem lát igazán a színfalak mögé. Én 10 éve dolgozok a Tesco-nál, és ezt egyértelműen a vállalati értékeknek és a munkatársaimnak köszönhetem.
Budapesten csak magyar kollégák vannak, vagy más országokból is toboroztok?
A legtöbb kollégánk magyar, de sok szlovák, illetve cseh munkatársunk áttelepült Budapestre. A vezetők között többen is vannak, akik más nemzetiségűek, illetve vannak indiai kollégáink is.
Tehát mondhatjuk, hogy a mobilitás a TBS erősségének számít.
Igen, a TBS egy globális szervezet, Indiában 2500-3000 munkatársunk dolgozik, van egy nagyobb csapatunk Skóciában is, illetve a nemrég indult budapesti regionális központ. Igyekszünk lehetőséget biztosítani a kollégáknak, hogy külföldön is tapasztalatot szerezhessenek.
Mit tapasztalsz a mobilitással kapcsolatban? Jellemző, hogy sokan szeretnék külföldön kipróbálni magukat?
Ez egyénfüggő, nekem például egyértelmű célom volt. Az Egyesült Királyságban kezdtem, pár évet éltem Indiában is, 2 éve Budapesten dolgozom, számomra ez nagyon izgalmas, szeretek így élni. Szóval van, aki szereti, van, aki szívesebben marad az otthona közelében. Egy biztos, ha tiszták a céljaid és utazni szeretnél, akkor a Tesco, ha nem is ígéri meg, de az a tapasztalatom, hogy lehetővé tudja tenni a külföldi tapasztalatszerzést.
Ezek a lehetőségek egyébként alacsonyabb karrierszinteken is elérhetők, vagy inkább vezetői szinteken kerülnek előtérbe?
Ez elég változó. Nem jellemző, hogy pályakezdőként egyből egy évre Indiába tudsz utazni, de a mobilitás lehetősége behálózza az egész karriertáblát. Mindig vannak nyitott pozíciók, projektek, olyan helyzetek, amikor speciális szakértelemre van szükség. Lehetőségek azért adódnak, legyen az egy kisebb üzleti utazás, vagy egy pár hónapos kiküldetés. A teljes munkaidős külföldi lehetőségek azért viszonylag ritkák, de mindenképpen léteznek.
Kinek ajánlanád a TBS-t?
Bárkinek, de főként azoknak, akik talpraesettek, kíváncsiak és hosszú távú karriert szeretnének építeni egy multinacionális vállalatnál, utazni, különböző pozíciókban kipróbálni magukat és tapasztalatot szerezni. Az érdeklődés számomra nagyon fontos erény, nagyon szeretek olyan emberekkel együtt dolgozni, akik kiaknázzák a szervezet kínálta fejlődési és továbbképzési lehetőségeket, hogy beépítsék a mindennapi munkájukba és a saját fejlődésükbe. Tehát azoknak ajánlanám, akik szenvedéllyel tudják beleásni magukat a munkába.
Jelenleg milyen munkakörökbe kerestek új kollégákat?
Idén nagyon nagy számban tervezzük bővíteni az egész szervezetet, a legtöbb munkakörben nyílnak új pozíciók, tehát ha ügyfélkapcsolati területen szeretnél elhelyezkedni, várunk – bár ez talán kicsit több is, mint ügyfélkapcsolat-tartás, mert a cél valójában az, hogy hozzásegíts embereket a vonal túlsó végén, hogy jó napjuk legyen. Az ebben az igazán nagy dolog, hogy egy esetleg panaszkodó ügyfél úgy teszi le a telefont, hogy egy kellemes élményben volt része, a következő vásárló pedig már nem is szembesül ilyen jellegű problémával. Ez egy nagyon fontos feladat. Emellett keresünk kollégákat pénzügyi, bérszámfejtő, beszerzési területre is.
Megközelítőleg hány új munkatársat szeretnétek felvenni?
Idén 140-150 fővel gyarapodtunk, jelenleg körülbelül 40 pozíciónk van, ahová pályakezdőket keresünk, de hamarosan újabbak fognak megnyílni. Ez várhatóan további 150 főt jelent a következő 6-12 hónapban. Nagyon változatos lehetőségek vannak most nálunk. Új arcok, új ötletek, új meglátások, arról nem is beszélve, hogy az új kollégák érkezésével több magasabb szintű pozíciónk is nyílik, ami a friss diplomások számára is gyorsabb előmeneteli lehetőséget kínál.
Hatalmas számokról beszélünk – hogyan segítitek az új belépőket a betanulásban, beilleszkedésben?
Nos, van egy nagyon jól működő képzési rendszerünk, mely során a legalapvetőbb ismeretektől – cégtörténet, stratégia – a részletekbe menő folyamatleírásokig vagy a saját öltözőszekrény megtalálásáig minden információ átadásra kerül. A vezetők 30-60-90 napos támogatást nyújtanak a csapatukba érkező új kollégáknak. A visszajelzések nagyon jók, az új munkatársak rendre kiemelik, hogy mennyire barátságos és támogató a környezet. Nagyon hamar otthon tudják érezni magukat és ennek végtelenül örülünk.
Mit érdemes tudni a jelentkezőknek a kiválasztási folyamatról?
Azt hiszem egyetlen dolog igazán fontos, a nyelvtudás. Gyakorlatilag minden munkakörbe való felvételnél egyértelmű követelmény a jó angol nyelvtudás, emellett a cseh, szlovák vagy magyar nyelvtudás előny, illetve minden jelentkezőnek lesz interjúja egy magasabb szintű vezetővel.
Körülbelül mennyi időt vesz igénybe a teljes folyamat?
Igyekszünk a lehető leggyorsabban végigmenni a kiválasztáson, igazából ez szervezésfüggő, hogy mennyire sikerül az interjúkat a kollégák munkájához igazítani. Legtöbbször 30 nap alatt végig tudjuk kísérni a jelentkezőket a folyamaton, de ez persze mehet akár gyorsabban is, ha tényleg minden egybevág.
Van bármi jó tanács, amit szívesen megosztanál a TBS-hez jelentkezőkkel?
Abszolút. Ha jelentkezel hozzánk, nem az aktuális megszerzett tudásod lesz a legfontosabb, amire kíváncsiak vagyunk. Sokkal jobban érdekel a hozzáállásod, hogy mennyire vagy érdeklődő, mennyire szeretnél jó lenni abban, amit csinálsz, mennyire vagy nyitott a tanulásra, fejlődésre. Ez hihetetlenül sokat számít az interjún, és persze később, a szakmai előmenetel során is. Ez a potenciál sokkal fontosabb, mint az a konkrét tudás, amivel a jelentkezéskor rendelkezel, mert ez determinálja, hogy milyen gyorsan fogsz szakmailag fejlődni a Tesco-nál.
A következő kérdésem talán egy kicsit meghökkentő és vicces is lehet, mert abszolút az a kép alakult ki a beszélgetés során, hogy a lehető legjobb helyen vagy. Ha újrakezdhetnéd a karrierutadat, mit csinálnál másképp?
Nos, ez egy jó kérdés. (nevet) Belegondolva, nem igazán bántam meg semmit. Voltak persze nekem is olyan időszakok, amikor nem élveztem a munkámat. Ilyen időszakok szerintem mindannyiunk életében vannak. De összességében végül mindig jól alakultak a dolgok, megérte kitartani. Talán egy valami van, amiben úgy gondolom, bölcsebb is lehettem volna. Egyetem után hagyhattam volna magamnak egy kicsit több időt eldönteni, hogy milyen munkahelyet szeretnék választani. Olyan helyet akartam magamnak, ahol félre tudok tenni annyit, amiből elmehetek világot látni, mondván, a munka úgy is megvár. Mások voltak a prioritások, mint mai fejjel. Nem is a nekem való helyen kötöttem ki, nem tudtam kibontakozni, nem igazán fogott meg. Ma már úgy gondolom, érdemes pozitívan gondolkodni, néha kockázatot vállalni, a többi pedig kialakul.
Van esetleg még bármi, amit szeretnél megosztani az olvasóinkkal?
Talán egy dolog. Amikor csatlakoztam a Tesco-hoz, semmit nem tudtam a kereskedelemről, azon túl, hogy én is a Tesco-ba jártam bevásárolni, mint mindenki más. Ez egy szenzációs iparág. Nagyon izgalmas itt dolgozni, mert minden részegység munkája egyformán fontos. Nyilván mindenkinek van véleménye, megvan a kedvenc üzlete, kedvenc terméke, szolgáltatása. Amit én személy szerint nagyon szeretek a Tesco-ban, hogy nem ilyen-olyan szofisztikált kereskedelem-technikai módszerekkel akarunk sikeresek lenni, egyszerűen csak folyamatosan azon dolgozunk, hogy a vásárlóinknak mindig egy kis élményt csempésszünk a napjukba. Mind azon vagyunk, hogy a vásárlóinknak jobb legyen. Ennyire egyszerű.
Olvastad az interjú 1. részét? Nézz bele itt!
Szerző: Bányai Nikoletta és Hajas Dávid