Vizsgaidőszak

7 tanulási tipp, melyekkel hatékonyan teljesítheted a vizsgaidőszakot

Közeleg az év végi hajrá, mindemellett pedig megkezdődik a vizsgaidőszak is. Hogyan tudjuk a leghatékonyabban elsajátítani a megtanulandó anyagot? Mit tegyünk, ha megrekedtünk és elfogyott a motivációnk? Mikor tudjuk a legjobban befogadni az új tudást? Hogyan érdemes nagyobb ismeretanyagot feldolgozni? Cikkünkben hoztunk néhány tippet, melyek abban segíthetnek, hogy miként érdemes strukturálnod az idődet és azt is megvizsgájuk, milyen szempontok segíthetnek a hatékony tanulásban.

 

1. Minden sikered alapja: egy jó időbeosztás

Ahhoz, hogy sikeresen zárd a vizsgaidőszakot, elengedhetetlen, egy számodra jól működő időbeosztás megalkotása. Ehhez fontos például megfigyelned, hogy mikor vagy a nap során a legbefogadóbb a megtanulandó anyagra. Bizonyára hallottál már a bagoly és a pacsirta típusú emberekről: alakítsd úgy a napirended, ami a leghatékonyabb lesz számodra. Én például évekig próbáltam erőltetni a reggeli/délelőtti tanulást, amikor is maximum fele olyan produktív voltam, mint a késő délutáni, esti órákban. Ekkor rájöttem, hogy sokkal jobban járok, ha tudatosan használom a saját erősségem, és nem erőltetem a tanulást olyankor, amikor nem megy.

2. Nem kell „egyben megenni az elefántot”

A jó időbeosztás nem csak napokra, de a teljes vizsgaidőszak megtervezésére is érvényes: érdemes a teljes anyagot részekre felosztanod és azokhoz ütemtervet készítened, így elkerülheted, hogy nagyobb csúszásba kerülj az anyaggal. Ez még hatékonyabb úgy, ha nagyjából 20%-kal több időt is adsz magadnak az egyes részekre, mint amennyit egyébként reálisnak látsz, hiszen bármikor közbejöhet valami váratlan vagy épp egy olyan nap, amikor nem tudod befogadni a megtanulandó anyagot.

3. Pihenés, a jó teljesítőképesség elengedhetetlen kelléke

Próbáltad már lenyomni a vizsgaidőszakot minőségi pihenés, megállás nélkül? Én igen, de egyszer sem jártam igazán jól. Vagy az éles helyzetben való teljesítőképességemből vett le, vagy a vizsgaidőszak utáni megérdemelt pihenést töltöttem betegen, mert addigra feladta a szervezetem. Azóta – már pszichológusként – azt is megtanultam, hogy a pihenés egyáltalán nem a tanulás vagy a munka ellentéte, sőt, kifejezetten része a hatékonyságnak. Pihenés közben az agyunk összefüggéseket keres, szintetizálja, integrálja, egyesíti a megtanult anyagot. Ráadásul agyunk olyan, akár egy izom: egy idő után elfárad és regenerálódnia kell, hogy újra hatékonyan tudjon működni. Tanulságképp tehát magát a tanulási szakaszokat is érdemes szünetekkel felosztani (pl. Pomodoro technika: 25 perc intenzív tanulás, majd 5 perces szünet, és ezt ismételgetve, négy ciklus után pedig tarts egy hosszabb, 20-30 perces szünetet). Ezenkívül pedig kisebb-nagyobb feltöltő programokat is érdemes beiktatnod a tanulási folyamatba: pl. egy-egy film esténként, kimozdulás barátokkal, olvasás, mozgás stb.

4. A pihentető alvás fontosabb, mint gondolnád

A tanulandó anyag mélyítéséhez, illetve az új anyag elsajátításához is szükséges a jó minőségű alvás. Törekedj arra, hogy elegendőt aludj, azonos (vagy közel hasonló) időben feküdj le és kelj fel. Az alváshoz közeli állapotban az agyad már nem tárolja el a megtanult anyagot, így amikor azt érzed, kezdesz álmosodni, tedd le a jegyzeteket és a könyveket és próbálj meg lelassulni, fokozatosan kikapcsolni valami nyugtató tevékenységgel.

5. Ne felejts el ismételni!

Minél többször elismételsz valamit, annál erősebben meggyökeredzik a fejedben az információ és annál könnyebben (már-már szinte automatikusan) hozzáférhető lesz az anyag. Amikor nagyobb anyaggal kell megküzdenünk és valamilyen módon a fejünkbe vésni, lehetetlen, hogy minden nap elismételjük a már megtanult anyagot. Ilyenkor több dolog is segíthet: ha kiírod a legfontosabb kulcsszavakat, tételmondatokat az egyes részekből; ha már a tanulás során logikai kapcsolatokat keresel, így egyik információ rögzül a másikhoz kapcsolódva a fejedben; ha az előző tipphez kapcsolódóan ábrákat készítesz, mely szemlélteti az összefüggéseket stb.

6. Légy változatos a tanulás helyszínével kapcsolatban

A legjobb, ha ki tudsz alakítani egy tanulósarkot, ahol koncentrálhatsz és kevésbé vonják el más ingerek a figyelmed. Úgy rendezd be, hogy legyen elég fény, kényelmes szék és elég hely. Amikor azonban úgy érzed, kicsit megrekedtél és kevésbé haladsz lendületesen, próbáld ki, hogy helyet változtatsz, menj el egy könyvtárba vagy egy kávézóba. A helyszínváltozás inspirálóan hathat rád, ráadásul összekötheted egy kis kimozdulással is.

7. Mindig tartsd a szemed előtt a célt!

Előfordulhat, hogy olykor elveszted a lendületed, a motivációd, de ilyenkor idézd fel a célod, hogy miért is csinálod az egészet. Ne felejtsd el megünnepelni az egyes mérföldkövek elérését és tűzz ki önmagad számára egy motiváló jutalmat (ez lehet élmény, tárgy vagy bármi egyéb), mellyel a vizsgaidőszak végén megajándékozhatod magad. Ez lehet például egy teljes nap bekuckózás egy jó sorozattal vagy könyvvel, egy régóta kiszemelt ajándék magadnak vagy akár egy olyan nap is, amit olyan tevékenységekkel töltesz meg, ami kikapcsol és feltölt.

 

Reméljük, a fenti tippek segítenek abban, hogy minél eredményesebbre és hatékonyabbra sikerüljön az előttetek álló időszak. Sikeres vizsgaidőszakot kívánunk!:)

 

Novák Dóra pszichológus, tréner, coach